تضاد پلیس با امر به معروف

جهان صنعت نیوز:   ما سالیان سال است که از این قسم اتفاقات با انواع و اشکال مختلف را شاهد بوده ایم. در این بین اما باید به این نکته مهم توجه داشت که برخورد قهری ضابطین قضایی از جمله پلیس و مامورین گشت ارشاد،  با اصول امر به معروف و نهی از منکر منافات دارد. چرا که در تمام اصول فقهی و شرعی نیز امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایطی به ترتیب اولویت است تا شخص خاطی نسبت به رفتار خود، آگاه شود.

باید روند کنترل اجتماعی را به شکلی جدی و بنیادی مورد بررسی و پیگیری قرار داد. متاسفانه برخورد سلبی گشت ارشاد جنبه بازدارنده در تمام این سال‌ها نداشته و با توجه به این که مردم انتظارشان از پلیس برقراری امنیت و آسایش می باشد ، باید کمی تامل کنیم که تا  چه اندازه مردم در سطح جامعه  حس امنیت را از آن ها می گیرد. قطعا توهین و تمرد نسبت به مامورین دولت مورد تایید هیچ شخصی نمی باشد ولی در بسیاری موارد زنان جامعه ما، در هنگام رویارویی با مامورین به شدت دچار استرس و نگرانی و تشویش و ترس می شوند و بخشی از رفتار آنها ناشی از همین احساسات می باشد.

این موضوع که خانمی دست به چنین اقدام دلخراشی می زند. آن هم بعد از بازگشت از مرجع قضایی باید مورد تحلیل روانشناسی قرار گیرد. در همین راستا باید این مهم را مورد توجه قرار داد که این فرد متوجه حجم فشارهای روانی و استرس بسیار بالایی بوده است. تمام این اتفاقات باید مورد بررسی کارشناسان مربوطه قرار گیرد که  جان و روان زنان جامعه ما به خطر نیفتد و شاهد این اخبار تلخ نباشیم. زنان سرمایه اجتماعی هستند و نباید با بی توجهی نسبت به زیست اجتماعی شان آنها را وارد چالش های جدی کرد. قانون باید به طور جدی پیگیری شود.از دیگر سو مباحث فرهنگی نیز نباید از سایه توجه خارج شوند.*سارا باقری –

*وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان

یادداشت
شناسه : 46236
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا