زنگ خطر تورم به صدا درآمد؟

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم در مهر به ویژه در بخش مواد غذایی افزایش یافته است. این افزایش تورم، نگرانی‌هایی را در خصوص اوج گیری تورم ایجد کرده است.

جهان صنعت نیوز – مرکز آمار داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده اولین ماه پاییز را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تورم نقطه‌به‌نقطه با ۰.۴ واحد درصد افزایش نسبت به شهریور به ۳۱.۶ درصد رسید. تورم ماهانه نیز با افزایش یک واحد درصدی به ۲.۷ درصد رسید. بررسی داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که در این ماه دوباره شاهد اوج گیری تورم مواد خوراکی بودیم. این موضوع از این منظر نگران کننده است که در نیمه اول امسال، کنترل تورم این گروه کالایی نقش مهمی در کنترل تورم در سطح ۳۰ درصد داشت. به بیان دیگر، هر چند سیاستگذار موفق به کاهش تورم به زیر سطح ۳۰ درصدی نشد اما با کنترل سطح قیمت کالاهای خوراکی توانست از افزایش تورم با وجود شوک‌های بیرونی جلوگیری کند. حالا در صورت ادامه افزایش تورم این گروه کالایی و در شرایطی که همچنان سایر عوامل تورم‌زا همانند اجاره خانه در شرایط نامناسبی قرار دارند این هشدار را به سیاستگذار اقتصادی می‌دهد که ممکن است در ماه‌های آینده دوباره شاهد اوج‌‍گیری تورم و فاصله گرفتن از سطح ۳۰ درصدی باشیم.

سد ۳۰ درصدی تورم

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار، تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان مهر ماه با افزایش ۰.۴ واحد درصدی نسبت به شهریور ماه به ۳۱.۶ درصد رسید تا همچنان سد ۳۰ درصدی تورم در اولین ماه پاییز باقی بماند و عملا دستیابی به هدف تورم ۲۰ درصدی بانک مرکزی برای سال ۱۴۰۳ دست نیافتی شود؛ به طور کلی تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال جاری در محدوده ۳۰ درصد در نوسان بوده‌است.

پیش-بینی-تورم

در میان گروه‌های مختلف کالا و خدمات، حمل و نقل عمومی (۵۳.۶ درصد)، سبزی و حبوبات (۴۵.۴ درصد) و اجاره (۴۱ درصد) بیش‌ترین افزایش قیمت را در یک سال منتهی به مهر ماه ۱۴۰۳ را ثبت کردند. در نقطه مقابل روغن و چربی‌ها (۳.۷ درصد)، شیر، پنیر و تخم مرغ (۱۵.۸ درصد) و نان و غلات (۱۸.۴درصد) کم‌ترین تورم نقطه‌به‌نقطه مهر ماه را تجربه کردند.

تورم ماهانه در منطقه هشدار

داده‌های جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه مهر با جهش یک واحد درصدی به ۲.۷ درصد افزایش یافته تا پس از سه ماه متوالی که تورم ماهانه در محدوده ۲ درصد قرار داشت، دوباره شاهد بازگشت تورم به محدوده هشدار ۳ درصدی باشیم. این در حالی است که در شهریور کم‌ترین تورم ماهانه از بهمن ماه سال گذشته ثبت شده‌بود.

پیش-بینی-تورم

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۲.۳ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۹ درصد بوده است. نکته نگران کننده این است که هر چند هر چند تورم ماهانه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بیش‌تر از «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بوده اما شیب افزایش تورم ماهانه در گروه کالایی خوراکی‌ها بیش‌تر بوده است. تورم ماهانه این گروه در مهر نسبت به شهریور افزایش ۱.۴ واحد درصدی را تجربه کرده‌است. این در حالی است که افزایش تورم ماهانه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با وجود نوسانات ارزی ماه گذشته تنها ۰.۸ واحد درصد افزایش یافته‌است.

آموزش با ثبت تورم ماهانه ۱۶.۸ درصدی در مهر بیش‌ترین تورم را در میان کالاها و خدمات ثبت کرد. این موضوع با توجه به بازگشایی مدارس قابل پیش بینی بود و این گروه کالاهایی هر سال در اولین ماه پاییز رکورددار تورم ماهانه بوده‌است.

نکته مهم دیگر این است که کالاهایی بیش‌ترین تورم ماهانه مهر ماه را ثبت کردند که کم‌ترین تورم نقطه‌به‌نقطه را داشتند. آب، برق و سوخت (۵.۳ درصد)، شیر، پنیر و تخم مرغ (۴.۷ درصد)، سبزی و حبوبات (۳.۸درصد) و نان و غلات (۳.۷ درصد) بالاترین تورم ماهانه را در مهر تجربه کردند. همانگونه که مشخص است از میان ۴ گروه کالایی (به غیر از آموزش) که بالاترین تورم ماهانه مهر را ثبت کردند، سه گروه کالایی کم‌ترین تورم نقطه‌به‌نقطه را داشتند. این موضوع می‌تواند به عنوان یک هشدار جدی برای سیاستگذار اقتصادی مطرح شود که در ماه‌های آینده این گروه کالایی به محرک جدیدی برای افزایش تورم نقطه به نقطه تبدیل شوند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که سه گروه کالایی مورد اشاره، جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شوند و سهم بالایی در سبد هزینه خانوار به ویژه دهک‌های پایین درآمدی دارند.

بازگشت اجاره خانه و خودرو به مدار صعودی

همچنین تورم ماهانه اجاره پس از آنکه در شهریور به زیر ۳ درصد کاهش پیدا کرده بود، دوباره به بالای این سطح رسید. تورم ماهانه این بخش در مهر به ۳.۳ درصد افزایش یافته است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که تورم این بخش در نیمه اول سال، عامل اصلی عدم موفقیت سیاستگذار در کاهش تورم نقطه به نقطه به زیر سطح ۳۰ درصدی بود و به نظر می‌رسد که همچنان مسئله افزایش اجاره خانه به قوت خود باقی است.

تورم قیمت خودرو نیز که از اردیبهشت ماه به زیر یک درصد رسیده بود و حتی در ۳ ماه شاهد تورم ماهانه منفی بودیم، دوباره به بالای یک درصد صعود کرد. تورم ماهانه «خرید وسایل حمل ونقل شخصی» در مهر برابر با ۱.۲ درصد گزارش شده‌است که بالاترین میزان از اردیبهشت ماه امسال محسوب می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 462544
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *