کلاف سردرگم برگزیت و کاهش بی سابقه ارزش پوند

جهان صنعت نیوز:  در یکی دو روز گذشته ارزش پوند در سقوطی بی سابقه به کمترین میزان خود در سه سال گذشته رسیده است، تا جایی که روز گذشته هر دلار آمریکا ارزشی معادل ۲/۱ پوند پیدا کرد.

این در حالی است که قبل از رفراندوم برگزیت نرخ برابری پوند در برابر دلار ۵/۱ بوده است.

اخیرا تلاش برخی از نمایندگان برای تهیه لایحه ای که هدف آن به تاخیر انداختن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست، ارزش برابری پوند در بر ابر دلار به کمترین حد خود در سال های گذشته رسیده است.

تنزل نرخ برابری پوند در مقابل دلار از اکتبر سال ۲۰۱۶ هزگز به این میزان نبوده است.

بازارهای مالی به این دلیل به منازعات سیاسی درون هیات حاکمه بریتانیا واکنش نشان می دهند که با طرح مساله تعلیق پارلمان و تلاش برخی از نمایندگان محافظه کار مخالف دولت برای متوقف کردن روند خروج، تحولات سیاسی سرعت بیشتری گرفته است.

برای این مساله ضرب الاجلی برای ۳۱ اکتبر در نظر گرفته شده است.

در تحولی دیگر علاوه بر موافقت شورای سلطنتی بریتانیا با پیشنهاد نخست وزیر مبنی بر تعلیق ۵ هفته ای پارلمان، دولت همچنان تهدید کرده است که درصورتی که نمایندگان اختیار مجلس عوام را در دست بگیرند دو هفته قبل از رسیدن به ضرب الاجل خروج،  ممکن است انتخابات زودهنگام برگزار شود.

محتوای لایحه ای که نمایندگان در صدد تصویب آن هستند این است که نخست وزیر مجبور شود  خروج از اتحادیه را تا سال ۲۰۱۹ به تعویق بیندازد مگر این که آن ها به توافقی جدید برسند یا به خروج بدون توافق رای دهند.

اما دولت نظر دارد به هر شکل ممکن حتی بدون موافقت پارلمان فرایند خروج را در زمان مقرر شده تکمیل نماید.

مهم ترین شوک وارد شده به ارزش پوند زمانی بود که مشخص شد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت داده اند.

این کاهش یک باره در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده و بیشترین افت واحد پولی این کشور را در طول یک روز، در تمام تاریخ این کشور رقم زده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 46258
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا