قیمت خودرو آمریکایی شد / دنده معکوس ۲۰ میلیونی پژو ۲۰۷

قیمت خودرو در بازار آزاد طی روزهای اخیر ثبات نسبی داشته است، اما تأثیر نوسانات قیمت دلار همچنان محسوس است. آیا قیمت‌ها تا زمان انتخابات آمریکا تغییر می‌کند؟

جهان صنعت نیوز – قیمت خودرو در بازار آزاد، برخلاف سایر بازارها که طی چند هفته گذشته روزهای ملتهبی را پشت سر گذاشتند، شرایط نسبتاً آرامی را تجربه کرد و نوسان قیمت در این بازار محدود بود. البته باید توجه داشت که ترکش‌های شرایط چند هفته گذشته اقتصاد ایران و تشدید نااطمینانی‌های اقتصادی، به بازار خودرو نیز برخورد کرد و رکود این بازار عمیق‌تر از قبل شد؛ به گونه‌ای که به گفته فعالان بازار خودرو، عملاً معاملات به صفر رسید و تک‌معاملات در بازار، قیمت را تعیین می‌کرد.

اما پرسش اصلی این است که با کاهش ریسک‌های سیاسی، که در چند هفته گذشته منجر به جهش قیمت دلار به محدوده ۷۰ هزار تومان شده بود، بازار خودرو به کدام سمت می‌رود؟ آیا قیمت خودرو در بازار همانند نیمه اول سال نزولی می‌شود یا باز هم شاهد صعود قیمت خودرو خواهیم بود؟

دلار، بازیگر اصلی بازار خودرو

هرچند قیمت خودرو را می‌توان بر اساس عوامل مختلفی تحلیل کرد، اما در شرایط کنونی یک عامل اصلی بر روند قیمت خودرو تأثیرگذار است. مهم‌ترین عامل به قیمت دلار بازمی‌گردد؛ هرچند قیمت دلار نسبت به چند هفته گذشته کاهش پیدا کرده است، اما حتی در این شرایط به زیر کانال ۶۵ هزار تومانی نیامده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که کانال ۶۵ تا ۷۰ هزار تومانی، سطح تعادلی جدید قیمت دلار است و بازگشت قیمت دلار به محدوده ۶۰ هزار تومان، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی، دور از انتظار است.

به بیان دیگر، قیمت دلار تا زمان انتخابات آمریکا در همین محدوده باقی خواهد ماند. اگر ترامپ برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود، احتمالاً قیمت به سمت ۷۰ هزار تومان میل خواهد کرد. در نقطه مقابل، پیروزی کامالا هریس می‌تواند عرضه در بازار ارز را افزایش دهد و بازگشت قیمت دلار به محدوده ۶۰ هزار تومان محتمل خواهد بود.

بر همین اساس، قیمت خودرو نیز به نظر می‌رسد که تا مشخص شدن نتایج انتخابات، روند نوسانی را طی کند و برخی خودروها افزایش و برخی دیگر کاهش قیمت را در روزهای مختلف تجربه کنند. به بیان دیگر، تا مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، به نظر نمی‌رسد روند مشخصی در بازار خودرو شکل بگیرد. پس از انتخابات، بازار خودرو احتمالاً همسو با بازار ارز حرکت خواهد کرد. روندی که در معاملات دو روز ابتدایی هفته نیز کاملاً مشخص بود.

قیمت روز خودرو

طی دو روز گذشته، پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما با رشد قابل توجه ۲۰ میلیون تومان، صدرنشین لیست افزایش قیمت‌ها بود، در حالی که چهار مدل از خودروها با کاهش قیمت ۵ میلیون تومان مواجه شدند. این تغییرات نشان‌دهنده تمایلات بازار به افزایش قیمت در برخی مدل‌های پرطرفدار و کاهش جزئی در برخی مدل‌های دیگر است.

مدل خودرو شنبه یکشنبه تغییر قیمت
۵ آبان ۶ آبان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ۱۰۲۰ ۱۰۴۰ ۲۰
کوییک اس ۴۲۵ ۴۲۷ ۲
تارا اتوماتیک V4 ۹۸۰ ۹۸۰ ۰
تارا دنده‌ای V1‌ پلاس ۸۰۰ ۸۰۰ ۰
دناپلاس اتوماتیک ۹۹۰ ۹۹۰ ۰
دناپلاس دنده‌ای ۹۱۰ ۹۱۰ ۰
پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما ۸۰۰ ۸۰۰ ۰
رانا پلاس ۶۴۵ ۶۴۵ ۰
شاهین دستی ۷۴۰ ۷۴۰ ۰
اطلس ۵۲۰ ۵۲۰ ۰
سورن پلاس ۷۳۰ ۷۲۵
پژو پارس XU7P ۷۰۰ ۶۹۵
شاهین اتوماتیک ۸۲۰ ۸۱۵
ساینا اس ۴۳۰ ۴۲۵

خودروهای با افزایش قیمت

  • پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما: با افزایش ۲۰ میلیون تومان، از ۱۰۲۰ به ۱۰۴۰ میلیون تومان رسیده است. این بیشترین افزایش قیمت در میان مدل‌های بررسی شده است.
  • کوییک اس: افزایش جزئی ۲ میلیون تومانی داشته و از ۴۲۵ به ۴۲۷ میلیون تومان رسیده است.

خودروهای با ثبات قیمت

مدل‌های زیر طی این دو روز تغییر قیمتی نداشته و قیمت‌ها ثابت باقی مانده‌اند:

  • تارا اتوماتیک V4: ۹۸۰ میلیون تومان
  • تارا دنده‌ای V1 پلاس: ۸۰۰ میلیون تومان
  • دناپلاس اتوماتیک: ۹۹۰ میلیون تومان
  • دناپلاس دنده‌ای: ۹۱۰ میلیون تومان
  • پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما: ۸۰۰ میلیون تومان
  • رانا پلاس: ۶۴۵ میلیون تومان
  • شاهین دستی: ۷۴۰ میلیون تومان
  • اطلس: ۵۲۰ میلیون تومان

خودروهای با کاهش قیمت

تعدادی از خودروها در این مدت کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند:

  • سورن پلاس: کاهش ۵ میلیون تومانی از ۷۳۰ به ۷۲۵ میلیون تومان
  • پژو پارس XU7P: کاهش ۵ میلیون تومانی از ۷۰۰ به ۶۹۵ میلیون تومان
  • شاهین اتوماتیک: کاهش ۵ میلیون تومانی از ۸۲۰ به ۸۱۵ میلیون تومان
  • ساینا اس: کاهش ۵ میلیون تومانی از ۴۳۰ به ۴۲۵ میلیون تومان

اخبار برگزیدهخودرو

شناسه : 463086
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *