رقص قیمت طلا و سکه با ریتم انتخابات آمریکا

نوسانات شدید قیمت طلا و سکه در هفته‌های اخیر تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی از جمله انتخابات آمریکا و نرخ دلار بوده است. با وجود کاهش نسبی قیمت‌ها، احتمال نوسانات بیشتر در آینده به دلیل عدم قطعیت‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد.

جهان صنعت نیوز – بازار طلا و سکه پس از چند هفته صعود بی‌وقفه و ثبت رکوردهای قیمتی، از روز شنبه وارد فاز نزولی شده است. قیمت سکه امامی که در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته به بیش از ۵۶ میلیون تومان رسیده بود، با کاهش حدود ۵ میلیون تومانی به محدوده ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بازگشته است. قیمت نیم‌سکه هم در معاملات روز گذشته، در حالی به کمتر از ۲۸ میلیون تومان رسید که تا مرز ۳۰ میلیون تومان هم در هفته گذشته پیش‌روی کرده بود. ربع‌سکه نیز طی این مدت با کاهش حدود ۲ میلیون تومان، در بازار روز دوشنبه در محدوده ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. قیمت طلای ۲۴ عیار نیز در حالی به کمتر از ۶ میلیون تومان کاهش یافته که در روزهای گذشته به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم افزایش پیدا کرده بود. با وجود کاهش قیمت انواع سکه و طلا نسبت به اوج قیمت در هفته گذشته، روند بازار در روز یکشنبه صعودی بود.

  شنبه یکشنبه تغییرات
  ۵ آبان ۶ آبان

سکه امامی

۵۰,۶۶۵,۰۰۰ ۵۱,۶۶۰,۰۰۰ ۹۹۵,۰۰۰

نیم سکه

۲۷,۵۶۰,۰۰۰ ۲۷,۸۶۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰

ربع سکه

۱۷,۵۰۰,۰۰۰ ۱۷,۸۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰

طلای ۲۴ عیار

۵,۸۳۵,۶۰۰ ۵,۹۳۰,۷۰۰ ۹۵,۱۰۰

چرا قیمت سکه و طلا کاهش پیدا نمی‌کند؟

همان‌گونه که اشاره شد، هرچند قیمت انواع سکه و طلا نسبت به هفته گذشته و با تعدیل ریسک سیاسی با کاهش همراه بود، اما نسبت به ابتدای شهریورماه همچنان ارقام بالایی را ثبت کرده است. دلیل این موضوع را باید در دو عامل اثرگذار جستجو کرد که منجر به مقاومت قیمت برای کاهش بیشتر شده است.

نگاه قیمت دلار به آمریکا

اولین موضوع این است که قیمت دلار در بازار آزاد همچنان بالای کانال ۶۵ هزار تومان قرار دارد؛ این در حالی است که در ابتدای شهریورماه نرخ ارز در محدوده زیر ۶۰ هزار تومان معامله می‌شد. آن‌گونه که تحلیلگران معتقدند، تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، قیمت دلار در محدوده ۶۵ هزار تومان باقی خواهد ماند و بازگشت به نیمه پایینی کانال ۶۰ هزار تومان بعید است. اینکه آیا قیمت دلار دوباره به محدوده ۶۰ هزار تومان بازخواهد گشت یا به محدوده ۷۰ هزار تومان نزدیک می‌شود، به نتایج انتخابات آمریکا و به طور مشخص رئیس‌جمهوری ترامپ بستگی دارد. در این شرایط، به نظر می‌رسد که کاهش بیشتر قیمت سکه و طلا ناشی از تغییرات قیمت دلار تا هفته آینده چندان ممکن نیست.

اونس جهانی

موضوع دیگر به روند قیمت طلای جهانی بازمی‌گردد؛ در دو ماه گذشته شاهد افزایش ۱۰ درصدی قیمت اونس جهانی بودیم. به همین دلیل، بازگشت قیمت سکه و طلا به سطوح پیش از جهش قیمت طلا امکان‌پذیر نیست. با این وجود، بازگشایی بازارهای جهانی و افت نسبی قیمت اونس طلا این امکان را فراهم می‌کند که حداقل در روز دوشنبه، قیمت طلا با نوسان منفی اندکی همراه باشد.

پیش‌بینی قیمت سکه و طلا

با توجه به عوامل اثرگذار در بازار سکه و طلا، به نظر می‌رسد که قیمت‌ها در شرایط کنونی در سطح تعادلی قرار دارند و محتمل‌ترین سناریو برای پیش‌بینی قیمت طلا و سکه، نوسان اندک در محدوده کنونی باشد. اینکه آیا قیمت‌ها با کاهش بیشتری همراه خواهد شد یا خیر، به نتایج انتخابات آمریکا در هفته آینده بستگی دارد که می‌تواند روند قیمت دلار و همچنین قیمت طلا در بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار دهد. بازگشت احتمالی ترامپ می‌تواند دوباره بازار طلا و سکه را به روند صعودی بازگرداند. این موضوع، یعنی بازگشت ترامپ، هم سیگنال صعودی به بازار ارز ایران است و هم قیمت طلا در بازار جهانی را به واسطه سیاست‌های او افزایش خواهد داد. در نقطه مقابل، پیروزی کامالا هریس می‌تواند سطوح قیمت طلا و سکه را کاهش دهد.

اخبار برگزیدهطلا و ارز

شناسه : 463105
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *