وزیر صمت خبر داد؛

شورای عالی صادرات احیا می‌شود

وزیر صمت از احیای شورای عالی صادرات، کاهش تصدی‌گری دولت در خودروسازی و توسعه بازارهای صادراتی در اوراسیا خبر داد.

هما میرزایی – جهان صنعت نیوز :  محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حاشیه دیدار با رئیس و اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران، درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای صادرات، خودروسازی و بحران انرژی توضیحاتی ارائه داد. وی از درخواست احیای شورای عالی صادرات برای ایجاد هماهنگی بیشتر در سیاست‌های تجاری خبر داد و تأکید کرد که این شورا می‌تواند تاثیرات مثبتی بر صادرات کشور داشته باشد.

تمرکز بر کاهش تصدی‌گری دولت در خودروسازی

اتابک در خصوص برنامه‌های وزارت صمت برای صنعت خودرو گفت: “تمام تلاش ما بر کاهش تصدی‌گری دولت و افزایش نقش تنظیم‌گری و حمایتی است. به دنبال کاهش نقش اجرایی دولت در بخش‌هایی همچون خودرو و معدن هستیم.” وی با اشاره به آمارهای گمرک ایران تصریح کرد که بخشنامه‌های جدیدی از سوی وزارت صمت صادر نشده و برخی از بخشنامه‌های قدیمی که مانع فعالیت صادرکنندگان بود، لغو شده است.

پیگیری بحران انرژی در سطح هیات دولت

وزیر صمت همچنین در خصوص بحران انرژی اظهار داشت که این موضوع به طور مداوم در جلسات هیات دولت مطرح می‌شود و مقامات ارشد دولتی از جمله رئیس‌جمهور، وزیر نیرو و وزیر نفت به طور جدی پیگیر رفع این مساله هستند. وی به نیاز کشور به توسعه نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی با همکاری بخش خصوصی اشاره کرد.

تسهیلات مالی برای حمایت از صادرکنندگان

اتابک درباره تأمین مالی بخش صنعت و صادرات بیان کرد که بسته‌ای با عنوان “نیاز مالی صنعت” شامل نیازهای ارزی و سرمایه در گردش، در حال اجرایی شدن است و بانک مرکزی نیز منابع مالی مورد نیاز را تامین کرده است.

بازارهای جدید در اوراسیا؛ فرصت برای صادرکنندگان ایرانی

وزیر صمت با اشاره به محدود شدن بازارهای صادراتی ایران گفت: “بازار ۲۰۰ میلیون نفره در اوراسیا می‌تواند به بازار هدف برای صادرکنندگان ما تبدیل شود.” وی تأکید کرد که افزایش حجم تجارت با کشورهایی مانند ارمنستان نشان‌دهنده پتانسیل این بازارها است و افزود: “ما راه را باز می‌کنیم، اما تداوم آن و تامین کیفیت محصولات صادراتی بر عهده صادرکنندگان بخش خصوصی است.”

اخبار برگزیدهصنعت و معدن

شناسه : 463155
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *