نقش امارات در “روز بعد از پایان جنگ” در غزه فاش شد

یک تحلیل‌گر صهیونیست از ماموریت دولت امارات متحده عربی برای روز بعد از پایان جنگ پرده برداشت.

جهان صنعت نیوز، مایکل هراری تحلیل‌گر روزنامه زیمان یسرائیل در یادداشتی فاش کرد، بعد از شدت گرفتن جنگ در لبنان و درگیری با ایران، جنگ در نوار غزه کمی به حاشیه رفته. این در حالی است که جنگ در آنجا نیز ادامه داشته و اسرائیل همچنن در آنجا از میان نظامیان خود تلفات می‌دهد.

به همان اندازه پرسش مستمر “روز بعد از پایان جنگ” نیز کم رنگ شده است. در حالی که همزمان با آن طرح امارات برای نوار غزه در حال مطرح شدن است، طرحی که اولین بار یک رسانه قطری چاپ لندن آن را افشا کرده است.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است، براساس این طرح، تشکیلات خود گردان باید اصلاحاتی را شامل شفافیت به اجرا بگذارد. به نحوی که بتواند نظر جامعه جهانی (رژیم صهیونیستی) را جلب کند، تا بعد از آن به عنوان تنها نهاد حاکم بر نوار غزه به رسمیت شناخته شود.

یکی دیگر از بندهای این پیشنهاد ایجاد هیئتی متخصص برای بازسازی نوار غزه است که به نام کمیته غزه خوانده خواهد شد.

نقش کمیته غزه

این کمیته بر تمامی کمک‌‌هایی که از عربستان سعودی، امارات متحده و بقیه کشورهای منطقه‌ای و بین المللی برای نوار غزه ارسال می‌شود نظارت و زمینه بازگشت و قدرت گرفتن تدریجی تشکیلات خود گردان را در این منطقه فراهم می‌کند.

تمامی مسئولین جدید در نوار غزه از مسئولین سابق تشکیلات خودگردان و مسئولین نهادهای غیر نظامی غزه انتخاب می‌شوند به شرط آنکه کمیته غزه و اسرائیل آنها را تایید کنند.

اماراتی‌ها همچنین در طرح خود تاکید دارند نیازی به توافق جدید با اسرائیل وجود نداشته بلکه فعالیت آنها در چارچوب توافقنامه‌های امنیتی و اقتصادی مرتبط مانند یادداشت تفاهم پاریس که مراودات اقتصادی بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان را چارچوب بندی کرده، انجام خواهد شد.

دلایل مهم طرح

به اعتقاد این تحلیل‌گر این طرح برای اسرائیل به چند دلیل حایز اهمیت است:

اول اینکه اسرائیل می‌تواند به شکل علنی اعلام کند که برنامه کاری منظم و سازمان یافته‌ای را برای بازسازی نوار غزه در اختیار داشته و می‌تواند در این مرحله اشاره‌ای به مین‌های سیاسی موجود در این روند نکند.

دوم: می‌تواند تاییدی بر کشیده شدن پای عربستان سعودی و به ویژه امارات متحده عربی در راهبری این طرح باشد.

سوم: مسئله اصلاحات که تشکیلات خودگردان مکلف به انجام آن می‌شود به شدت محوری و مهم است. زیرا فقط از این طریق می‌تواند اعتماد طرف‌های مختلف را جلب کند.

چهارم: با این حال باید این مسئله برای تل‌آویو مد نظر قرار بگیرد که ریاست کمیته را حتما امارتی‌ها به محمد دحلان خواهند سپرد. گرچه او چندان باب میل ابو مازن نیست اما مورد قبول اسرائیل است.

عدم خروج اسرائیل از نوار غزه

نویسنده تاکید می‌کند، این طرح به شدت برای اسرائیل مثبت است. زیرا در آن هیچ اشاره‌ای به خروج اسرائیل از نوار غزه نشده است. همچنین اسرائیل در روند فعالیت‌های اداری فلسطینی برای بازسازی نوار غزه حق وتو دارد.

همچنین هیچ اشاره‌ای به مشارکت حماس در آن نشده است. فقط در بند آشتی فلسطینی بین فتح و حماس به این سازمان اشاره شده است.

او در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است: آیا اسرائیل باید به این طرح به شکل مثبتی نگاه کند، پاسخ: آری است.

آیا اسرائیل این کار را خواهد کرد؟ پاسخ: در همراهی با این طرح شک و تردید وجود دارد.

نویسنده بعد از آن توصیه می‌کند، با این حال اسرائیل باید از شرایط به وجود آمده کمال استفاده را برده و به سوی پایان جنگ در نوار غزه پیش برود.

تسنیم

سیاسی

شناسه : 463325
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *