xtrim

بازار خودرو در سال آینده؛ واردات بیشتر، قیمت‌های بالاتر

واردات خودرو به ایران در سال جاری ۱۲ برابر شده و سقف ارزی در لایحه بودجه سال آینده نیز به ۲ میلیارد یورو افزایش یافته، اما محدودیت‌های اقتصادی و تقاضای داخلی چالش‌هایی را برای بازار خودرو ایجاد کرده است.

جهان صنعت نیوز – بر اساس آخرین آمار، واردات خودرو به ایران در هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ برابر شده است؛ با این حال، تعداد خودروهای واردشده همچنان از سقف یک میلیارد یورویی تعیین‌شده فاصله زیادی دارد. در لایحه بودجه سال آینده، سقف ارزی واردات خودرو به ۲ میلیارد یورو افزایش یافته که به گفته کارشناسان می‌تواند حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور کند. امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو در گفتگو با «جهان صنعت» با اشاره به محدودیت‌های موجود در تامین ارز و همچنین تاثیرات جنگ‌های تجاری بین‌المللی، به وضعیت مبهم بازار خودرو اشاره کرده و معتقد است که در صورت واردات خودروهای جدید، تقاضا برای خودروهای وارداتی در سال آینده افزایش می‌یابد، هرچند افزایش قیمت‌ها نیز اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

واردات خودرو؛ رشد چشمگیر اما محدودیت‌های اقتصادی پابرجا

آمارهای جدید نشان می‌دهد که واردات خودرو به ایران طی هفت ماهه نخست سال جاری به طور چشمگیری افزایش یافته و نسبت به سال گذشته ۱۲ برابر شده است. این در حالی است که هنوز فاصله زیادی تا سقف تعیین‌شده برای واردات خودرو تا مبلغ یک میلیارد یورو وجود دارد. در لایحه بودجه سال آینده، سقف ارزی واردات خودرو با افزایشی ۱۰۰ درصدی به ۲ میلیارد یورو رسیده است که این موضوع سوالات زیادی را درباره وضعیت بازار خودرو و تقاضای خودروهای خارجی در سال آینده مطرح می‌کند.

سقف ارزی جدید؛ توانایی تامین تقاضا؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو، مبلغ ۲ میلیارد یورو در بودجه سال آینده را برای واردات خودرو رقمی مناسب می‌داند و می‌گوید این میزان می‌تواند حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور کند. او توضیح می‌دهد که این رقم بسته به نوع خودروها متغیر است؛ برای مثال، اگر خودروی جانبازان که حدود ۳۵ هزار دلار قیمت دارد بیشتر وارد شود، این عدد به ۱۰۰ هزار دستگاه نزدیک می‌شود، اما با واردات خودروهای ارزان‌تر زیر ۲۰ هزار دلار، تعداد خودروها ممکن است تا ۱۷۰ هزار دستگاه هم افزایش یابد.

opal

موانع ارزی و تجاری؛ چالش‌های واردات خودرو

به گفته کاکایی، واردات خودرو تنها به تخصیص ارز محدود نمی‌شود، بلکه تامین آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. وی تاکید می‌کند که شرایط جنگ‌های تجاری بین‌المللی، مانند تنش میان چین و آمریکا، می‌تواند بر تامین این ارز تاثیر بگذارد و حتی اگر تخصیص ارز صورت بگیرد، تامین آن نیز با مشکلاتی روبه‌رو است. او اضافه می‌کند که با وجود اختصاص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو در سال جاری، هنوز تعداد خودروهای وارداتی به حد نصاب ۱۰۰ هزار دستگاه نرسیده است.

تقاضا برای خودروهای خارجی؛ بازار تشنه یا اشباع؟

کاکایی معتقد است که تقاضای فعلی برای خودروهای خارجی بالا است، زیرا حدود هفت سال از آخرین واردات خودروی جدید به کشور می‌گذرد و بسیاری از افراد متمول جامعه علاقه‌مند به خرید خودروهای وارداتی هستند. او پیش‌بینی می‌کند که با واردات خودروهای جدید، تا حدود ۱۰۰ هزار خودرو بتوانند در بازار ایران به فروش برسند. وی همچنین اشاره می‌کند که نوع خودروهای وارداتی نیز می‌تواند بر تقاضا تاثیر بگذارد؛ به عنوان مثال، خودروهای مونتاژی داخلی مانند فونیکس و محصولات مدیران‌خودرو ممکن است در رقابت با خودروهای وارداتی نیاز به تغییراتی در خدمات یا قیمت داشته باشند.

تاثیر سیاست‌های اقتصادی بر قیمت خودرو

به باور کاکایی، سیاست‌های اقتصادی کلان از جمله نرخ ارز، تورم و سیاست‌های بودجه‌ای دولت نیز بر بازار خودرو اثرگذار خواهند بود. او با اشاره به پیش‌بینی‌های تورمی برای سال آینده، معتقد است که کمبود بودجه، تورم و نوسانات ارزی می‌تواند تقاضا برای خودروهای وارداتی را بیشتر کند و در عین حال باعث افزایش قیمت‌ها شود. همچنین، وی تاکید می‌کند که با توجه به عدم ثبات نرخ ارز، خودروهای وارداتی با قیمت‌های بالاتری به بازار عرضه خواهند شد.

چالش‌های خدمات پس از فروش

کاکایی می‌گوید که پس از گذشت مدت زمانی از ورود خودروهای جدید، مصرف‌کنندگان به مسائلی مانند خدمات پس از فروش و کیفیت خودروها توجه بیشتری خواهند داشت. او هشدار می‌دهد که برخی از خودروهای وارداتی ممکن است در تامین خدمات پس از فروش دچار مشکل شوند، در حالی که خودروهای مونتاژی داخلی از خدمات پشتیبانی مناسبی برخوردارند و این می‌تواند در تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان تاثیرگذار باشد.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 464933
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *