xtrim

پرواز قیمت بلیت هواپیما

افزایش قیمت سوخت هواپیما و حذف یارانه آن، صنعت هوایی ایران را در معرض تغییرات بزرگی قرار می‌دهد که می‌تواند به افزایش قیمت بلیت هواپیما و کاهش تقاضا برای سفرهای هوایی منجر شود.

جهان صنعت نیوز – دولت تصمیم گرفته است یارانه سوخت هواپیما را حذف کرده و قیمت آن را به‌صورت واقعی ارائه دهد. این تصمیم که به‌منظور کاهش فشار بر بودجه عمومی و مدیریت مصرف منابع سوختی اتخاذ شده، می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما و کاهش تقاضا برای پروازها شود. این اقدام ممکن است ایرلاین‌ها را وادار کند تا با کاهش تعداد پروازها و بهینه‌سازی مصرف سوخت، هزینه‌های خود را مدیریت کنند. با این وجود، نگرانی‌هایی نیز در میان مسافران و فعالان گردشگری وجود دارد که این افزایش قیمت می‌تواند رشد گردشگری داخلی و خارجی را تحت تأثیر قرار دهد.

تصمیم دولت برای افزایش قیمت سوخت هواپیما

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصمیم گرفته است که قیمت سوخت هواپیما را به‌صورت واقعی محاسبه کند و از ۶۰۰ تومان به ۶۶۰۰ تومان افزایش دهد. این تغییرات با هدف کاهش یارانه‌های سوخت و انتقال هزینه‌ها به قشر مرفه جامعه که از خدمات حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند، اجرایی خواهد شد. دولت با این اقدام به دنبال تأمین منابع لازم برای نوسازی ناوگان هوایی و کاهش فشار بر بودجه عمومی است.

تأثیرات افزایش قیمت سوخت بر بازار بلیت هواپیما

کارشناسان صنعت هوایی بر این باورند که افزایش یازده برابری قیمت سوخت می‌تواند به‌طور مستقیم قیمت بلیت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، مقصود اسعدی‌سامانی، اعلام کرد که با افزایش قیمت سوخت از ۶۰۰ تومان به ۷۰۰۰ تومان، هزینه هر ساعت صندلی هواپیما از ۲۴ هزار تومان به ۲۸۰ هزار تومان خواهد رسید. این افزایش قیمت بلیت می‌تواند تقاضا برای پروازهای داخلی و خارجی را کاهش داده و به تغییر الگوهای سفر منجر شود.

opal

منافع و معایب حذف یارانه سوخت برای صنعت هوایی

حذف یارانه سوخت هواپیما به عقیده برخی از کارشناسان باعث می‌شود سودهای کلان ایرلاین‌ها از دریافت سوخت یارانه‌ای کاهش یابد. از سوی دیگر، این اقدام دولت می‌تواند زمینه‌ای برای رقابت بیشتر در بازار حمل‌ونقل هوایی فراهم آورد و شرکت‌های هواپیمایی را به بازنگری در برنامه‌های پروازی و بهینه‌سازی مصرف سوخت وادار کند. در مقابل، برخی از نمایندگان مجلس و منتقدان معتقدند که قیمت بلیت هواپیما با این تغییرات به حدی افزایش خواهد یافت که سفر هوایی برای بخش وسیعی از جامعه ممکن نخواهد بود.

اختلاف‌نظر میان مسئولان و مدیران ایرلاین‌ها

این تغییرات باعث ایجاد اختلاف‌نظر میان مسئولان دولتی و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی شده است. مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، اظهار داشت که افزایش نرخ سوخت هواپیما بر قیمت تمام‌شده بلیت تأثیر می‌گذارد و با توجه به آزادسازی نرخ بلیت، ایرلاین‌ها به ناچار باید هزینه‌ها را به مسافران منتقل کنند. در مقابل، رئیس پیشین سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است که اگر نرخ بلیت شناور باشد، سوخت نیز باید با نرخ متعادلی ارائه شود تا از افزایش شدید هزینه‌های ایرلاین‌ها جلوگیری شود.

بررسی آینده قیمت بلیت و یارانه سوخت

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۴، نرخ فروش سوخت جت به ناوگان هوایی ۳۰ درصد نرخ خرید از پالایشگاه‌ها تعیین شده و این تصمیم باعث افزایش ۱۱ برابری قیمت سوخت هواپیما می‌شود. طبق برآوردها، این تغییرات ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی جدید برای دولت ایجاد می‌کند که می‌تواند صرف نوسازی ناوگان هوایی و بهبود خدمات فرودگاهی شود. این سؤال مطرح است که با آزادسازی نرخ سوخت هواپیما، آیا دولت برنامه‌ای برای مدیریت و استفاده بهینه از این منابع دارد؟ همچنین، با افزایش هزینه‌های ایرلاین‌ها، احتمال کاهش پروازها و کاهش تقاضا برای سفرهای هوایی در بین اقشار مختلف جامعه افزایش خواهد یافت.

پایان مناقشات دولت و ایرلاین‌ها؟

با وجود این تغییرات، همچنان سوالات و نگرانی‌هایی درباره نحوه تخصیص منابع حاصل از حذف یارانه سوخت وجود دارد. دولت سالانه ۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت به ایرلاین‌ها پرداخت می‌کرد که عمدتاً به سود اقشار مرفه جامعه بود. در صورت تصویب لایحه بودجه و حذف یارانه سوخت، احتمالاً اختلافات دولت و ایرلاین‌ها بر سر قیمت بلیت و هزینه‌های پرواز به پایان خواهد رسید، اما سرنوشت استفاده از این منابع در بخش‌های دیگر همچنان مبهم است.

اخبار برگزیدهمسکنویدئو
شناسه : 465190
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *