xtrim

رانا پلاس؛ قهرمان بی ادعای ایران خودرو / خریداران اطلس نقره داغ شدند!

بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ با ثبات نسبی بیشتری نسبت به گذشته مواجه شده، اما کاهش بازدهی آن و افت قیمت برخی خودروها نشان‌دهنده کاهش جذابیت این بازار برای سفته‌بازی است.

جهان صنعت نیوز : بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ با ثبات نسبی بیشتری نسبت به سایر بازارها همراه بوده و بازدهی آن در مقایسه با تورم، منفی بوده است. خودروی رانا پلاس با افزایش قیمت ۲.۴ درصدی بیشترین بازدهی را ثبت کرده، در حالی که خودروی اطلس سایپا با افت ۱۰ درصدی، بالاترین کاهش قیمت را داشته است. با کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار به دلیل تسریع واردات خودرو و کاهش محدودیت‌های عرضه، تمایل به سفته‌بازی کاهش یافته، اما همچنان برخی افراد برای کسب سود از تغییرات قیمت به خرید و فروش خودرو ادامه می‌دهند.

فرار پول از بازار خودرو

بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ نسبت به سایر بازارها شرایط با‌ثبات‌تری را تجربه کرده است. هرچند قیمت خودرو امسال نیز با نوساناتی همراه بوده، اما در مقایسه با سایر بازارها و به‌ویژه بازار ارز، بر خلاف سال‌های گذشته شاهد تغییرات شدید نبوده‌ایم. یکی از دلایل این موضوع خروج نسبی پول‌های سفته‌بازانه از این بازار است. آنگونه که شواهد نشان می‌دهد، با کاهش محدودیت‌های عرضه و به‌ویژه تسریع واردات خودرو، بازار خودرو که یکی از بازارهای محبوب سرمایه‌گذاران شده بود، کم‌کم جذابیت خود را از دست داده است. با این وجود، شرایط بازار همچنان نسبت به سال‌های پیش از جهش قیمت و به‌طور مشخص سال ۱۳۹۸ متفاوت است و برخی افراد همچنان به دنبال خرید و فروش خودرو برای کسب سود ناشی از تغییرات قیمت هستند.

بررسی بازار خودرو از ابتدای سال نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن تورم حدود ۲۰ درصدی، عملاً بازدهی بازار خودرو منفی بوده است. در این میان، بررسی تغییرات قیمت خودروهای محبوب داخلی نشان می‌دهد که خودروی رانا پلاس بیشترین افزایش قیمت را به نام خود ثبت کرده است. این در حالی است که رانا پلاس در میان محصولات ایران‌خودرو از محبوبیت کمتری برخوردار است. در نقطه مقابل، خودروی اطلس قرار دارد. خودروی جدید سایپا که در ابتدای عرضه به بازار حتی قیمت‌های ۶۰۰ میلیون تومان را تجربه کرده بود، حالا پس از حدود یک سال از عرضه، در بازار آزاد با قیمت حدود ۵۲۵ میلیون تومان معامله می‌شود و خریداران آن حسابی متضرر شده‌اند.

opal

رانا پلاس، قهرمان بی‌ادعای ایران‌خودرو

در میان خودروهای مورد بررسی، رانا پلاس با ثبت افزایش قیمت ۲.۴ درصدی (معادل ۱۵ میلیون تومان) بیشترین بازدهی را داشته است. پس از این خودرو، پژو پارس TU5 قرار دارد. این خودروی محبوب فرانسوی از ابتدای سال افزایش قیمت حدود ۱.۸ درصدی را ثبت کرده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ نیز در جایگاه سوم قرار دارد. این خودرو که از خط تولید ایران‌خودرو خارج شده، از ابتدای امسال افزایش قیمتی کمتر از یک درصد را به ثبت رسانده است.

سقوط آزاد قیمت اطلس

اطلس سایپا با کاهش حدود ۱۰ درصدی قیمت، بالاترین افت را در میان خودروهای داخلی مورد بررسی ثبت کرده است. پس از اطلس، دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک قرار دارند. این دو خودرو در بازه زمانی مذکور، کاهش قیمت حدود ۸ و ۶ درصدی را در بازار آزاد تجربه کرده‌اند.

خودرو قیمت (میلیون تومان) تغییر قیمت
اردیبهشت آبان مقدار  درصد
رانا پلاس ۶۳۵ ۶۵۰ ۱۵ ۲.۴%
پژو پارس TU5 ۸۵۰ ۸۶۵ ۱۵ ۱.۸%
۲۰۶ تیپ ۳ ۶۴۵ ۶۵۰ ۵ ۰.۸%
سورن پلاس توربو ۷۴۵ ۷۴۰ -۰.۷%
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۹۳۰ ۹۲۰ -۱۰ -۱.۱%
کوییک ۴۳۰ ۴۲۵ -۱.۲%
شاهین اتوماتیک ۸۴۰ ۸۱۰ -۳۰ -۳.۶%
تارا اتوماتیک V2 ۹۷۰ ۹۱۰ -۶۰ -۶.۲%
دنا پلاس توربو اتوماتیک ۱۰۳۵ ۹۵۰ -۸۵ -۸.۲%
اطلس ۵۸۰ ۵۲۵ -۵۵ -۹.۵%

 

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 467399
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *