پروژه های ریلی نباید با تعویق مواجه شود
جهان صنعت نیوز: در این رابطه سید حسن موسوی نژاد کارشناس ریلی در خصوص دلایل عدم بهره گیری از ریل ملی تولید شده در ذوب آهن اصفهان در شبکه ریلی و تامین نیاز از طریق واردات به جهان صنعت نیوز ، گفت:از سال ۱۳۰۳ که مقرر شد تا درآمد حاصل از قند و شکر برای احداث کارخانه ذوب آهن آلات برای تولید ریل و توسعه خطوط راه آهن استفاده شود تولید ریل همواره یکی از رویکردهای صنعت ریلی بوده است .
وی در ادامه افزود: شرکت ذوب آهن اصفهان در اوابل دهه ۷۰ نیز اقدام به تولید ریل کرد که متاسفانه قابل استفاده نبود البته در اینکه تولید ریل و قطع وابستگی به واردات از اهمیت بالایی برخوردار است شکی نیست اما باید توجه داشت که نباید با اطلاق نام ملی بر یک پروژه صنعت حمل و نقل ریلی برای تامین نیاز توسعه ای و تداوم فعالیت با مشکل مواجه شود.
موسوی نژاد گفت: اینکه علاوه بر قرارداد خرید ریل پول نیز پرداخت شود تا ریل به اصطلاح ملی تولید و پس از گذارندن استانداردها در صنعت ریلی مورد استفاده قرار گیرد فاقد توجیه بوده و نمی توان انتظار داشت به بهانه حمایت از تولید نسبت به با توقف واردات و در نتیجه تعویق تعمیر و نگهداری و همچنین توسعه خطوط اقدام کرد و سلامت سفر تحت الشعاع قرار گیرد.
این کارشناس ریلی در پاسخ به اینکه با وجود دستیابی به تجهیزات کامل و امکان بهره گیری از شمش های داخلی در اواخر سال گذشته چه دلیلی برای اعلام تحقق تولید ریل از ابتدای دهه ۹۰ وجود دارد گفت: باید توجه داشت که تولید ریل به واسطه بهره گیری از تکنولوژی خاص ارزش افزوده بالایی را برای ذوب آهن به همراه دارد ضمن آنکه تمایل مدیران برای پربار کردن کارنامه کاری و همچنین استفاده از مزیت های حمایتی در قبال تولید ملی موضوعی است که در اکثر صنایع قابل مشاهده است.
اقتصاد کلانصنعت و معدنلینک کوتاه :