دنا و شاهین صدرنشین شدند؛ رکود بازار شکست و قیمتها اوج گرفت
افزایش قیمت کارخانهای محصولات ایرانخودرو و سایپا بین ۲۱ تا ۳۵ درصد، موجب رشد قابلتوجه قیمتها در بازار آزاد خودرو شده و رکود بازار را به روندی صعودی تبدیل کرده است.
جهان صنعت نیوز – دو شرکت خودروسازی ایرانخودرو و سایپا با افزایش قیمت کارخانهای محصولاتشان بین ۲۱ تا ۳۵ درصد، تغییرات قابلتوجهی در بازار آزاد خودرو ایجاد کردهاند. محصولاتی مانند دنا، شاهین، کوئیک، ساینا و سورن بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردهاند و قیمت دنا پلاس اتوماتیک از مرز یک میلیارد تومان عبور کرده است. این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که بازار خودرو به دلیل افزایش واردات و عرضه، پیشتر روند نزولی داشت، اما اکنون با صعودی شدن قیمتها، مصرفکنندگان با فشار بیشتری مواجه شدهاند. کارشناسان معتقدند خصوصیسازی خودروسازان و کاهش تعرفه واردات، راهحلهای کلیدی برای کنترل این چالش است.
افزایش قیمت کارخانهای؛ جهش قیمتها در بازار آزاد خودرو
دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور، ایرانخودرو و سایپا، اخیراً قیمت کارخانهای ۲۶ محصول خود را بین ۲۱ تا ۳۵ درصد افزایش دادهاند. این افزایش قیمت که با مجوزهای رسمی انجام شده است، تأثیر مستقیمی بر بازار آزاد خودرو گذاشته و قیمتها را در این بازار بهطور چشمگیری افزایش داده است. محصولاتی مانند دنا پلاس، شاهین، کوئیک، ساینا و سورن بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردهاند و این تغییرات در شرایطی رخ داده که بازار خودرو پیشتر روند نزولی داشت.
جزئیات افزایش قیمتها
طبق آمارها، قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد طی چند روز گذشته بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. دنا پلاس اتوماتیک، یکی از محصولات ایرانخودرو، بیشترین رشد قیمت را داشته و قیمت آن از مرز یک میلیارد تومان عبور کرده است. این خودرو روز گذشته در بازار آزاد به قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان معامله شد. شاهین سایپا نیز با افزایش ۴۵ میلیون تومانی، اکنون به قیمت ۷۸۵ میلیون تومان رسیده است. محصولات دیگری مانند دنا پلاس با گیربکس شش سرعته و سورن پلاس نیز رشد قیمتی بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان را تجربه کردهاند.
بازگشت گرانی به بازاری که نزولی بود
این افزایش قیمتها در شرایطی رخ داده که بازار خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۳ به دلیل افزایش واردات و عرضه داخلی، روند نزولی را در پیش گرفته بود. این وضعیت موجب رکود بازار شده بود و انتظار میرفت که با ادامه افزایش واردات، قیمتها کاهش بیشتری داشته باشند. اما تصمیم اخیر خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانهای، این روند را معکوس کرده و بار دیگر قیمتها در بازار آزاد را صعودی کرده است.
نظر کارشناسان؛ خصوصیسازی و کاهش تعرفه واردات، راهحل چالشها
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، افزایش قیمتها به دلیل تولید محدود و تقاضای بالا برای محصولات داخلی همچنان ادامه خواهد داشت. آنان معتقدند که دولت برای حل این چالش باید دو اقدام اساسی انجام دهد. نخست، واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی برای افزایش بهرهوری و تیراژ تولید و دوم، کاهش بیشتر تعرفه واردات خودرو. این اقدامات میتوانند رقابت را در بازار خودرو افزایش داده و فشار بر مصرفکننده نهایی را کاهش دهند.
خودرولینک کوتاه :