گبرلو: فیلم بدون فضاسازی رسانهای موفق نمیشود/ تهیهکنندگان تدبیر رسانهای داشته باشند
محمود گبرلو با بیان اینکه در شرایط جدید سینما یک فیلم بدون فضاسازی و برنامه رسانهای نمیتواند موفق شود، گفت: تولیدکنندگان و تهیهکنندگان همانطوری که برای بخشهای مختلف تولید برنامه دارند، برای بخشهای رسانهای فیلم برنامه داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلمهای ورزشی ایران، نخستین ورکشاپ دومین روز چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران، بعدظهر امروز (چهارشنبه) با عنوان «سینما، رسانه، تیم برنده» با حضور محمود گبرلو در سینما فلسطین برگزار شد.
محمود گبرلو در این نشست به آسیبشناسی سینمای ایران پرداخت و با بیان اینکه هنوز در کشورمان صنعت سینما و فیلمسازی نداریم، گفت: منظور از صنعت سینما چارچوب و مختصاتی است که براساس آن کسی جایگاه خودش را پیدا میکند؛ اگر این صنعت را داشته باشیم حاکمیت تکلیف خودش را در فرایند فیلمسازی مشخص میکند.
او سینما را یک بستر برای ترویج فرهنگ و هویت ایرانی دانست و عنوان کرد: مشکل ما خلا این چارچوبها و پایههایی است که هنوز در کشورمان رایج نیست و جشنوارهها در این فضاها بیشتر شبیه به شعار و هیاهو شدهاند. معمولا از جشنوارهها خیلی برای بیلانکار و هیاهو استفاده میشود درحالی که تعریف جشنوارهها در دنیا تغییر کرده است.
این کارشناس سینما با تاکید براینکه هر جشنوارهای باید بستر تولید را فراهم کند و نهتنها به نمایش فیلم بپردازد، گفت: جشنواره بستری برای گفتمانسازی و توسعه صنعت است تا جمعی متخصص و کارشناس صحبت و گفتوگو کنند و راه کار ارائه کنند و از طرفی تهیه کنندگان و سرمایهگذاران و بخش اقتصاد به کمک هنر بیایند.
گبرلو جشنواره فیلم فجر را مورد اشاره قرار داد و گفت: جشنواره فیلم فجر با اینکه چهل و چند سال است برگزار میشود، اما فقط یک رویداد نمایشگاه فیلم است و تنها تعداد محدودی نمایش داده میشود که و امکان دیدن و بررسی تمام اثار سینمایی یک سال را ندارد.
او در ادامه درباره تاثیر رسانه و سینما گفت: واقعیت این است که از قدرت رسانه میتوانیم برای معرفی آثار بهره بگیریم؛ به نظرم روشهای مختلفی در پروسه تولید (قبل از تولید، حین تولید و پس از تولید) وجود دارد که در جریان آن میتوان از رسانههای مختلف برای معرفی فیلم استفاده کرد و البته نباید دچار آفت رسانهها شد.
این کارشناس سینما روند برخی از رسانهها را مورد نقد قرار داد و تاکید کرد: برخی از رسانهها بهجای رسالت اصلیشان بیشتر به دنبال گردش اقتصادی رسانهها هستند و از هویت رسانهای خود دور شدهاند و در نهایت به رسالت فیلم و فیلمنامه توجه نمیشود مگر اینکه گردش مالی مناسبی برایشان بهوجود آید لذا این رسانهها فضا را فقط برای گردش مالی خودش آماده میکنند نه برای ارتقای فرهنگی و فکری جامعه.
گبرلو در پاسخ به اینکه رسانهها چگونه میتوانند به فیلمهای ورزشی کمک کنند، گفت: من خودم رسانه ای هستم ولی این انتقاد را به رسانهها داریم که بیشتر به سلامت اهداف بیشتر توجه کنند. متاسفانه برخی رسانههای گروهی به دنبال تجارت و گردشمالی خودشان هستند درحالی که میتوانستند جهت دهنده سینما باشند. من پیشنهاد میکنم این دوستان که هدف اصلیشان انگیزههای فکری و اندیشهای و حمایت از سینماگران بوده به اهداف اصیلشان متمرکز شوند.
او با بیان اینکه فیلم بدون رسانه خیلی نمیتواند موفق باشد، گفت: یک فیلم بدون ابزار رسانهای دیگر نمیتواند در بین مخاطبین جایگاهی داشته باشد. فیلمها در گذشته وابسته به جریان تبلیغاتی بودند و امروز فضای رسانهای مدرن و شیکتر شده و گستردگی رسانهها باعث شده یک فیلم بهراحتی دیده نشود بنابراین یک فیلم ساز در برنامهریزی تولید باید برای فضای رسانهای هم برنامهریزی کند.
گفتنی است؛ چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران، از ششم تا هشتم آذرماه ۱۴۰۳ به دبیری سید مجتبی علوی در سینما فلسطین برگزار است.
اجتماعی و فرهنگیلینک کوتاه :