xtrim

خطوط ویژه خودروهای پرسرنشین در اتوبان همت از بهمن ماه

خطوط پرسرعت بزرگراه همت از بهمن ماه راه‌اندازی می‌شود و تردد در این خطوط برای خودروهای تک‌سرنشین ممنوع بوده و جریمه‌ای بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان خواهد داشت.

جهان صنعت نیوز، شهرداری تهران از بهمن ماه خطوط پرسرعت در بزرگراه همت را راه‌اندازی می‌کند که به خودروهای با بیش از دو سرنشین، تاکسی‌ها و ون‌ها اجازه عبور می‌دهد، اما خودروهای تک‌سرنشین در این خطوط جریمه می‌شوند. این طرح که به طول ۱۸ کیلومتر از منطقه ۲۲ تا شرق تهران امتداد دارد، با نصب دوربین‌های پلاک‌خوان در هر ۲۵۰ متر نظارت می‌شود. با وجود ترافیک سنگین بزرگراه همت، ۸۳ درصد ترددها در تهران توسط خودروهای تک‌سرنشین انجام می‌شود. کارشناسان شهری نظرات متفاوتی درباره موفقیت این طرح دارند؛ برخی آن را راهکاری برای کاهش ترافیک و برخی دیگر آن را ابزاری برای کسب درآمد بیشتر از مردم می‌دانند.

 اجرای طرح خطوط پرسرعت در بزرگراه همت از بهمن ماه

شهرداری تهران اعلام کرده است که از بهمن ماه، خطوط پرسرعت در بزرگراه همت به صورت رسمی راه‌اندازی می‌شود. این خطوط ویژه، مشابه خطوط BRT، به خودروهایی با بیش از دو سرنشین، تاکسی‌ها و ون‌ها اجازه تردد می‌دهد، اما تردد خودروهای تک‌سرنشین ممنوع بوده و تخلف از این قانون، جریمه‌ای بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان به همراه خواهد داشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، محسن هرمزی، با اشاره به آغاز فاز اول این پروژه از میدان صنعت تا شرق تهران به طول ۱۲ کیلومتر، اظهار داشت که دوربین‌های پلاک‌خوان در هر ۲۵۰ متر برای نظارت بر تردد خودروها نصب شده‌اند.

opal

ترافیک سنگین و سهم خودروهای تک‌سرنشین

بزرگراه همت به عنوان یکی از شریان‌های اصلی تهران، در ساعات اوج صبح و عصر با حجم بالای خودروهای تک‌سرنشین مواجه است. بر اساس آمار پلیس، ۵۹ درصد از خودروهای این بزرگراه تک‌سرنشین هستند که باعث ایجاد ترافیک‌های طولانی و کاهش راندمان عبور و مرور می‌شود.

نظرات کارشناسان درباره طرح خطوط پرسرعت

این طرح واکنش‌های مختلفی را برانگیخته است. خلیل فراهانی‌پور، کارشناس مسائل شهری، معتقد است که این طرح در کاهش ترافیک چندان مؤثر نخواهد بود و شهرداری به جای توسعه حمل‌ونقل عمومی، تلاش دارد تا از مردم هزینه بیشتری دریافت کند. از سوی دیگر، غلامعلی صائبیان، کارشناس ترافیک، با اشاره به موفقیت طرح‌های مشابه در کشورهای استرالیا و فرانسه، این اقدام را راهکاری برای کاهش ترافیک ساعات پیک و تسهیل تردد خودروهای پرسرنشین می‌داند.

کارشناسان همچنین بر لزوم افزایش تعداد خودروهای عمومی و تقویت حمل‌ونقل جمعی تأکید دارند تا ضمن کاهش استفاده از خودروهای تک‌سرنشین، حجم ترافیک در شریان‌های اصلی تهران نیز کاهش یابد.

مسکن
شناسه : 472092
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. به اسم مردم به “” کام حکومتی ها و خودی های حکومتی “” در صورت اجرایی شدن این طرح مردم باید مجاز باشند در صورت مشاهده تردد خودرو غیر مجاز جلوی تردد آن را بگیرند ! زیرا که حکومت ، خودی ها را جریمه نمی کند و در صورت جریمه شدن شامل بخشودگی می شوند !!!! مردم هیچ اعتماد و اطمینانی از سلامت اجرای این طرح ندارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *