جنگ رقابتی یا انحصارطلبی؟ جزئیات شکایت زودکس از اسنپ فود
مدیرعامل زودکس اعلام کرد که اسنپ فود با تنظیم قراردادهای انحصاری مانع رقابت آزاد میشود و این موضوع به از دست دادن مشتریان و محدودیت رشد بازار منجر شده است.
جهان صنعت نیوز – در نشست خبری موضوع شکایت زودکس علیه اسنپ فود، جزئیات شکایت پلتفرم زودکس از اسنپ فود بهدلیل رفتارهای انحصارطلبانه در بازار دلیوری غذا بررسی شد. بابک هوشمند، مدیرعامل زودکس، اعلام کرد که اسنپ فود با تنظیم قراردادهای انحصاری، مانع همکاری رستورانها با سایر پلتفرمها میشود و این اقدامها باعث از دست رفتن مشتریان و محدودیت در رقابت سالم شده است. وی همچنین تأکید کرد که این رفتارها به جای تحریک رقابت، رشد بازار را محدود کرده و فضای رقابتی را به نفع یک بازیگر خاص هدایت میکند. در ادامه، محمدمهدی جعفریان، مدیرعامل مرکز مطالعات توسعه و رقابت، به مشکلات ناشی از قراردادهای انحصاری و نیاز به نظارت و اقدامات سریع از سوی نهادهای نظارتی برای جلوگیری از آسیبهای بیشتر به بازار اشاره کرد.
در این نشست، بابک هوشمند، مدیرعامل شرکت زودکس، در آغاز و برای معرفی این مجموعه گفت: « از مهرماه سال ۹۸ بهطور رسمی وارد حوزه دلیوری غذا شدیم و فعالیت خود را از استان کرمان آغاز کردیم. در آن زمان، بازار این حوزه رقبایی چون اسنپ فود و ریحون داشت که ریحون به دلایلی تعطیل شد. در سال ۱۴۰۱ با توسعه مجموعه، وارد جیرفت، رفسنجان و بندرعباس شدیم. اکنون از مرز یک میلیون کاربر عبور کردهایم و در ۹ شهر فعالیت داریم. زودکس به طور تخصصی فقط در حوزه لجستیک و دلیوری غذا فعالیت میکند. بحران کرونا نقطه عطفی برای رشد ما در این حوزه بود. سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ سالهایی بودند که با توجه به حضور ما در کرمان، رشد خوبی را تجربه کردیم. در سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفتیم بهجز کرمان، در کلانشهرهای دیگر نیز فعالیت داشته باشیم و از سال ۱۴۰۲ وارد شهرهای بزرگتری شدیم و در مشهد، قم، شیراز و کیش نیز شروع به فعالیت کردیم.»
وی در ادامه افزود: « تصور عمومی این است که ورود به بازاری که رقیب بزرگی در آن حضور دارد، با چالشهای زیادی همراه است. این موضوع هم معایب و هم مزایایی دارد. یکی از چالشهایی که همواره با آن مواجه بودیم، رفتارهای انحصارطلبانه اسنپ فود بهعنوان رقیب بزرگ ما بود که همزمان با ورود به کلانشهرها با آن مواجه شدیم. در بسیاری از موارد، فروشندهها و رستورانهای برتر تحت انحصار اسنپ فود قرار داشتند.»
هوشمند در خصوص انحصارطلبی اسنپ فود و محدودیتهایی که این پلتفرم برای رقبا ایجاد کرده است، گفت:«اسنپ فود قراردادهایی تنظیم کرده بود که اجازه کار با سایر پلتفرمها به وندورها را نمیدهد. اگرچه شدت این رفتارها در سال ۱۴۰۲ کمتر بود، اما در سال ۱۴۰۳ فشارهای زیادی به وندورها (مشتریها) و رستورانها وارد شد. مجموعه زودکس حدود ۲۰۰ مشتری را از دست داد که همگی از پرفروشترینها بودند و برای جذب آنها هزینههای زیادی صرف شده بود. از دست دادن این وندورها نهتنها فرصتهای رشد را از ما گرفت، بلکه ما را در یک وضعیت ثابت قرار داد.»
وی افزود:« بعد از شکایت، صحبتهایی مبنی بر این بود که زودکس یا تپسی فود به دلیل ناتوانی در رقابت با اسنپ فود، به شکایت روی آوردهاند تا توجه بازار را جلب کنند. اما اگر چنین بود، نباید فشاری از سوی اسنپ فود به وندورها وارد میشد یا قراردادهایی تنظیم میشد که انحصارطلبانه باشد.»
مدیرعامل زودکس در پایان تأکید کرد:« اگر رفتارهای انحصارطلبانه وجود نداشت، رقابت در سطوح بالاتری اتفاق میافتاد. هر کسبوکاری این حق را دارد که پیشنهادات ویژهای برای مشتریان خود داشته باشد، اما منع مشتریان از همکاری با سایر پلتفرمها، یک رفتار انحصارطلبانه است.»
در ادامه این نشست، محمدمهدی جعفریان، مدیرعامل مرکز مطالعات توسعه و رقابت، به اهمیت تأمینکنندگان در بازار پلتفرمی و استراتژیهای اسنپ در قراردادهای خود اشاره کرد و گفت: « اگر تأمینکنندگان شناختهشده در پلتفرمی حضور نداشته باشند، کسبوکارهای سفارش و دلیوری غذا سهم زیادی از بازار را از دست میدهند. همچنین از مشکلات ناشی از قراردادهای انحصاری با اسنپ گفت و توضیح داد که این قراردادها بهطور معمول با جریمههای سنگین و محدودیتهایی همراه است که از حداقل ۵۰۰ میلیون شروع میشود و باعث شده رستورانها امکان همکاری با سایر پلتفرمها را از دست دهند. جعفریان تأکید کرد که اسنپ امتیازهای ویژهای به رستورانهایی که با آن قرارداد انحصاری بستهاند میدهد و گاهی این همکاریها با تخفیفهای مشروط همراه است.»
وی همچنین به تأخیر در صدور رأی از سوی شورای رقابت اشاره کرد و تأکید کرد که رسیدگی سریع به این موضوع در فضای پلتفرمی ضروری است تا کسبوکارها از ضررهای بیشتر ناشی از انحصار جلوگیری کنند.
صنعت و معدنلینک کوتاه :