xtrim

تحریم در آلودگی هوا نقش دارد؟

‌یک کارشناس محیط زیست کشورمان با بیان اینکه برای رفع مشکل آلودگی هوا به کمک کشورهای دیگر نیاز داریم و به تنهایی نمی‌توانیم آلودگی هوا را بهبود ببخشیم گفت: متاسفانه برخی مسئولان ما هم به بهانه تحریم، اجرای قانون هوای پاک و حتی کارهای معمولی را رها کرده اند.

جهان صنعت نیوز، دکتر وحید نوروزی کارشناس محیط زیست با اشاره به افزایش و تداوم آلودگی هوای تهران و کلانشهرهای کشور گفت: در بیش از ۲۰ سال گذشته همیشه از مسئولان انتقاد کردیم که برای حل آلودگی هوا برنامه ای ندارند اما صراحتا و برای اولین بار می‌گویم که مشکل ما تحریم است. به طور مشخص ما چون تحریم هستیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم شرایط خودروسازی و سوخت ما بهتر شود.

او افزود: اگر آلودگی هوای مکزیکوسیتی بهتر شد به خاطر کمک‌های بین‌المللی بود و شهرهای آلوده دیگر جهان هم اگر بهتر شدند دنیا به آنها کمک کرد. ما می‌خواهیم به تنهایی حصاری دور خودمان بکشیم و انتظار داشته باشیم آلودگی هوای تمامی کلانشهرها را بهتر کنیم و این اتفاق نخواهد افتاد .

کارشناس محیط زیست کشورمان تاکید کرد: از نظر فنی در خودروسازی و تولید سوخت با کیفیت، مشکل جدی داریم و ارزیابی همه اینها نهایتا به مشکلات مالی، اعتباری و تحریم می‌رسیم.

opal

او با اظهار تاسف گفت: با ناراحتی می‌گویم خیلی وقت‌ها به مسئولان می‌گفتیم حل مشکل آلودگی هوا در اولویت نیست اما پس از نشست و برخاست بیشتر با آنها و دقت بیشتر متوجه شدیم دست آنها خالی است و نمی‌توانند کاری کنند!

او یادآور شد: من ۱۰ سال پیش در برنامه تلویزیونی خانواده نقش شهروندان در کاهش آلودگی هوا را صفر اعلام کردم چون شهروندان نقشی در تولید بنزین و گازوئیل و خودروی استاندارد و مترو ندارند. شهروندان نقصی در ایجاد دولت الکترونیک ندارند و اعتقاد داشتم همه چیز به حاکمیت باز می‌گردد اما پس از ۱۰ سال به این نتیجه رسیده‌ام حاکمیت هم چه کاری می‌تواند بکند! همانطور که امروز برق قطع می‌شود و مازوت هم می‌سوزانیم.

او تاکید کرد: در شرایط بحرانی فعلی کار از دست کارشناسان خارج است. وقتی توانایی فنی و مالی وجود ندارد و مسئولان صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند باید با واقعیت شویم.

این کارشناس محیط زیست بر لزوم واردات خودروهای خارجی و تغییر خط خودروسازی ها تاکید کرد و گفت: ما خودروسازی‌بازی می‌کنیم. باید توجه کنیم که یک خودروی روز دنیا چقدر منواکسید کربن و ذرات معلق تولید می‌کند. اگر با فرض اینکه استاندارد یورو ۳ و ۴ را بگیریم خودروها با مصرفی حدود یک تا دوماه بنزین موجود، ظرف چندماه اول استاندارد خود را از دست میدهند.

او با تاکید بر لزوم افزایش حمل و نقل عمومی در کشور گفت: «بی.آر. تی»، یک ستون فقرات محکم برای شهر است . حتی اگر امروز اتوبوس دیزلی روز دنیا را وارد کنیم وزارت نفت به اندازه همه اتوبوس‌ها می‌تواند گازوئیل کم‌گوگرد تولید کند. وقتی یک اتوبوس «بی.آر. تی»، می‌تواند تعداد زیادی از مسافران را حمل کند حتما شهروند از وسیله نقلیه عمومی استفاده نمی‌کند و این امر به کاهش آلودگی هوا کمک می کند. توسعه حمل و نقل عمومی ضروری است.

نوروزی گفت: شاید حرف درستی باشد که قیمت بنزین در ایران نسبت به دیگر کشورها عجیب است اما زمانی صحبت افزایش قیمت بنزین را می‌پذیریم که اولین ایستگاه حمل و نقل عمومی با ما ۲۰۰ متر فاصله داشته باشد اما با آلودگی زیادی که وجود دارد طبیعی است که مردم از خودروی شخصی استفاده کنند.

او با بیان اینکه استفاده از آزبست همچنان در خودروسازی‌ها، کم یا زیاد ادامه دارد گفت: همچنان راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوا در کشور وجود دارد . متاسفانه برخی مسئولان ما کارهای معمولی و بخشی از قانون هوای پاک را هم به بهانه تحریم‌ها و نداریم‌ها رها کرده اند. بخش مهمی از این کارها با تکیه بر توان داخلی و جوانانمان و راهکارهای دیگر مثل استفاده از انرژی خورشیدی قابل انجام است.

منبع: اکوایران

محیط زیست
شناسه : 476007
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *