سازمان هواشناسی: شاخص آلودگی هوا به حد خطرناک میرسد
سازمان هواشناسی نسبت به افزایش شاخص آلودگی هوا به حد بسیار ناسالم و آستانه خطرناک از فردا در چند کلانشهر کشور هشدار داد.
جهان صنعت نیوز، سازمان هواشناسی کشور با اعلام هشدار سطح نارنجی از افزایش غلظت آلایندههای جوی و شاخص آلودگی هوا به حد بسیار ناسالم و خطرناک از فردا در شهرهای تهران، کرج، قم، اصفهان، اهواز، اراک، قزوین، مشهد و زنجان خبر داد. این شرایط ناشی از تشدید پایداری جو و انباشت آلایندهها است. برای کاهش اثرات، مدیریت بهینه مصرف سوخت، کنترل فعالیتهای صنعتی آلاینده و پرهیز از ترددهای غیرضروری توصیه شده است. شاخصهای آلودگی باید به طور مداوم پایش شده و تصمیمات لازم برای حفظ سلامت شهروندان اتخاذ شود.
هشدار سطح نارنجی؛ افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها
سازمان هواشناسی کشور در اطلاعیهای با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد که از فردا (۳ دی ۱۴۰۳) غلظت آلایندههای جوی در شهرهای تهران، کرج، قم، اصفهان، اهواز، اراک، قزوین، مشهد و زنجان به طور قابلتوجهی افزایش یافته و شاخص آلودگی هوا به حد بسیار ناسالم و حتی آستانه خطرناک خواهد رسید.
دلایل و پیامدها
بر اساس گزارش این سازمان، سامانه تشدید پایداری جو موجب انباشت آلایندهها و کاهش کیفیت هوا در این مناطق شده است. این وضعیت، هوایی ناسالم برای تمامی گروههای سنی ایجاد کرده و ممکن است در صورت کنترلنشدن منابع آلاینده ثابت و متحرک، شرایط را به وضعیت خطرناک برساند.
توصیههای بهداشتی و زیستمحیطی
سازمان هواشناسی برای کاهش اثرات این شرایط، نکات زیر را توصیه کرده است:
1. مدیریت مصرف سوختهای فسیلی: به ویژه در مناطق صنعتی و پرتردد.
2. کنترل فعالیتهای صنعتی آلاینده: به منظور کاهش انتشار آلایندهها.
3. کاهش تردد غیرضروری: شهروندان از رفتوآمد غیرضروری خودداری کنند.
4. پرهیز از فعالیتهای ورزشی در فضای باز: بهویژه برای کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماریهای تنفسی.
5. پایش مداوم شاخصهای آلودگی: دستگاههای مسئول باید تصمیمات فوری برای حفظ سلامت عمومی اتخاذ کنند.
پیامدهای احتمالی
این شرایط میتواند سلامت عمومی را به طور جدی تهدید کند، بهخصوص در مناطق پرتردد و صنعتی که آلایندههای بیشتری تولید میشود.
محیط زیستلینک کوتاه :
پس چرا تعطیل نمیکنید این وضعیت هواداغونه ولی بازم دوباره همه جا باز شدن
مدارس را تعطیل کنید.
چون به تصفیه کن های هوای کلانشهرها آگاه نیستید.و به این مردم ساده ستم میورزید با این هوای خطر ناک .چراکه در کلانشهر های اروپا بزرگترین تصفیه کن و پاکیزه ترین هوارا تنفس میکنند ………..
این که اصلاً مهم نیست! به حجاب مردم بپردازید!
الان همه دارن خفه میشن تعطیل نمیکنن اما دو هفته پیش کلا همه جا تعطیل بود واسه برق و گاز
یک آدم درست حسابی تو این دولت نیست که درست تصمیم بگیره
علت و راه حل برای ترافیک، ناترازی سوخت، آلودگی شدید هوا در کشور و در نتیجه، خشکسالی و خشکی دریاچه و رودخانه ها و همچنین مشکلات اقتصادی مردم، مانند بیکاری و کم بودن حقوقها و فرار متخصصان از کشور:
متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم بسیار دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و کشور را تهدید می¬کند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، فشار اقتصادی و آسیب آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است ( مثلا سالهای ۷۶ تا ۸۴ با اینکه، قیمت بنزین به قیمت جهانی یعنی حدود ۱ دلار نزدیکتر بود، اما تورم، کمتر و اوضاع اقتصادی بهتر بود ).
تعیین دستوری قیمتها ( در اقتصادهای کشورهایی مانند ایران، کوبا ونزوئلا و …) ریشه اصلی مشکلات است و نتایج زیر را دارد:
۱- قیمت دستوری باعث کاهش تولید و درآمد و باعث مشکلات اقتصادی شرکتها( شرکتهای انرژی، سوخت، پالایشی و تولید و خدمات) و همچنین کسری بودجه دولت ، تورم و بیکاری و کم بودن حقوقها و فرار متخصصان میشود. مثلا یک نانوایی یا هر بنگاه اقتصادی یا شرکتی که محصولش توسط دولت، بصورت دستوری تعیین میشود، نمیتواند به نیروی کار ، حقوق بالا بدهد.
۲- قیمت دستوری، باعث مصرف بسیار زیاد و اسرافگرایانه سوخت و منابع (بنزین، گاز، برق، آب و…) ترافیک، ناترازی سوخت، آلودگی شدید هوا در کشور و در نتیجه، خشکسالی و خشکی ذخایر آب و در نتیجه تهدید حیات در کل کشور میشود (افزایش بارندگی، پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت در سالهای ۹۸ و ۹۹ و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است)
اگر مردم میدونستن، تعیین دستوری قیمت انرژی توسط دولت و مجلس ( مخصوصا بنزین) ، چه آسیبهای وحشتناکی برای مردم و کشور داره (مشکلاتی که در متن بالا گفته شد و بدتر از همه خشکسالی که این مملکتو نابود میکنه ) دولت رو مجبور میکردن قیمتا رو به خود مردم بسپاره( عرضه و تقاضا در بازار)
پیشنهاد راه حل:
مهمترین عامل برای حل این مسائل، ایجاد انگیزه اقتصادی با آزادسازی قیمتهاست.
پیش نیاز همه اصلاحات اقتصادی و حل ناترازیها ، جلب اعتماد مردم است از راههای زیر:
۱- حذف بودجه عمومی نهادهای پر هزینه و غیر مولد مانند صدا و سیما و نهادهای مذهبی و…
۲- بستن مسیرهای قاچاق و رانت و فساد ( بویژه برای نهادهای قدرت )
۳- حذف هزینه های غیر ضروری خارج از کشور و بهبود روابط خارجی
۴- دریافت مالیات از همه نهادهای اقتصادی از جمله نهادهای حاکمیتی
۵- ارائه سهمیه سوخت و انرژی به همه مردم دارای کد ملی ( نه به بیگانگان و اتباع خارجی)
سپس انجام اصلاحات اقتصادی.
قیمت دستوری کالا و خدمات و سوخت، نابود کننده اقتصاد کشور و کسب و کار مردم، و علت اصلی ترافیک، ناترازی سوخت، آلودگی شدید هوا و خشکسالی، و همچنین مشکلات اقتصادی مردم، مانند بیکاری و کم بودن حقوقها و فرار متخصصان ازکشور است.
بهترین راه حل برای آن، پرداخت سهمیه مستقیم سوخت و انرژی به مردم و سپس آزادسازی قیمت بر اساس عرضه و تقاضا است. اینکار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند.
در گام اول بدلیل حساسیت بالا روی بنزین، میتوان قیمت دیگر حاملهای انرژی را به تدریج آزادسازی سازی کرد و با سهمیه صرفه جویی شده بنزین توسط افراد ( سهمیه بنزین در کارت بانکی افراد و خانوارها اعمال شود) ، هزینه های رفت و آمد و قبوض انرژی را پرداخت کرد. که انگیزه بالایی برای صرفه جویی همه حاملهای انرژی و بنزین (حتی بدون تغییر قیمت آن در مرحله اول) به همراه دارد.
تا زمانیکه قیمت سوخت و انرژی دستوری است، هیچگاه مصرف بهینه و استفاده فراگیر از انرژی پاک ( خورشیدی، بادی و ..) و سرمایه گزاری در وسایل نقلیه عمومی و تولید خودروهای بهتر اتفاق نخواهد افتاد ، نه توسط دولت و نه مردم ، و این موضوع تنها با واقعی سازی قیمت انرژی ( قیمت بین المللی و شناور وابسته به عرضه و تقاضا ) و پلکانی بودن آن ، قابل انجام است و هر کاری که اصلاح قیمت را شامل نشود ، عوامفریبی است. اگر این اصلاحات انجام نشود در آینده ای نزدیک ، قحطی و خاموشی بسیار شدیدتر خواهد شد و کشور را به سمت شرایط بسیار وخیم تر و فروپاشی می برد.
منابعی که متعلق به نسلهای آینده هم هست و از طرفی، مصرف آن باعث آلودگی و آسیب زیاد به محیط زیست و سلامت مردم و اقتصاد میشه، نباید رایگان در نظر بگیریم، اتفاقا خیلی هم قیمتش بالاست. بهتر نیست بجای سوزاندن اسرافگرایانه آنها در خودرو های تک سرنشین و دیگر مصارف غیر بهینه انرژی ، پول آنرا صرف ایجاد اشتغال و درآمد بالا و تقویت حمل و نقل عمومی برای مردم کنیم؟
البته لازمه این اصلاحات اقتصادی، اعتماد بین مردم و دولت هست.