رتبه ۱۴۳ ایران در جدول آزادی های اقتصادی

جهان صنعت نیوزمؤسسه کانادایی فریزر (Fraser Institute) که یک اندیشکده سیاست گذاری عمومی کانادایی است، تازه ترین گزارش سالیانه خود را در زمینه رتبه بندی آزادی اقتصادی در کشورهای جهان منتشر کرد.

این موسسه که دفتر مرکزی آن در ونکوور است و دفترهایی هم در مناطق مختلف این کشور دارد و با مجموعه ای متشکل از ۸۰ اندیشکده  اقتصادی همکاری می کند، در گزارش خود رتبه ۱۴۳ را به ایران اختصاص داده است.

براساس گزارش این اندیشکده اقتصادی کشورهای هنگ‌کنگ و سنگاپور آزادترین کشورها از نظر اقتصادی هستند و در آخرین رده های این جدول کشورهای ونزوئلا و لیبی قرار دارند.

کشور هنگ کنگ سال گذشته نیز رتبه نخست این جدول را به خود اختصاص داده بود و سنگاپور هم به طور پیوسته در رده های اول این جدول قرار می گیرد.

در این باره بیشتر بخوانید: 

 

هنگ کنگ در ۴۰ سال گذشته همیشه در راس کشورهای آزاد از نظر اقتصادی قرار داشته است.

براساس گزارش فوق، کشورهای نیوزیلند، سوئیس، آمریکا، ایرلند، بریتانیا، کانادا، استرالیا و جمهوری موریس رتبه های بعدی را از نظر آزادی اقتصادی در اختیار دارند.

براساس یافته های این گزارش، ایران از نظر آزادی اقتصادی در ربته ۱۴۳ قرار گرفته است که درچند سال گذشته تغییر در رده بندی آن ایجاد نشده است، درحالی که رتبه ایران در دهه های  هشتاد و نود میلادی، ۹۹ بوده است.

معیارهای تهیه این گزارش معمولا شاخص هایی مانند بزرگی و کوچکی دولت ها، مالیات ها، حق مالکیت زمین و حدود آزادی کشورها از نظر تجارت بین المللی است.

معمولا بین آزادی اقتصادی و آزادی های مدنی، سیاسی و اجتماعی کشورهای یاد شده در این گزارش های سالیانه نسبت همسانی وجود دارد.

رتبه ۱۴۳ ایران در جدول آزادی های اقتصادی

میزان برابری های جنسیتی هم یکی از شاخص هایی است که با میزان آزادی های اقتصادی مندرج در گزارش های این موسسه، همسویی دارد.

از سوی دیگر شاخص هایی مانند عمر متوسط مردم و امید به زندگی با رتبه کشورها از نظر آزادی اقتصادی هم رابطه مستقیمی وجود دارد.

گفته شده است که میانگین عمر افراد در کشورهای بالای این جدول  نزدیک به ۸۰ سال و در کشورهای پایین جدول فوق کمتر از ۶۵ سال است.

براساس این گزارش میزان آزادی های اقتصادی در برخی دیگر از کشورهای جهان به این شرح است:

ژاپن: ۱۷ ،  آلمان ۲۰، ایتالیا ۴۶، فرانسه ۵۰، مکزیک ۷۶، هند ۷۹، روسیه ۸۵، چین ۱۱۳، و برزیل ۱۲۰

رتبه ۱۴۳ ایران در جدول آزادی های اقتصادی

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 47977
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا