طرح جدید برای جلوگیری از قاچاق سوخت در حملونقل
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: طرح تخصیص سوخت در مسیر بهصورت پایلوت (نمونه) اجراییشده و بهزودی برای ۲۷ هزار ناوگان دیزلی اجرایی میشود.
جهان صنعت نیوز، از شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، «کرامت ویسکرمی» خاطرنشانکرد: از ابتدای امسال تاکنون بهطور میانگین روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر نفتگاز در کشور مصرف شده که ۹۰ میلیون لیتر آن مربوط به مصارف غیرنیروگاهی و ۳۰ میلیون لیتر آن مربوط به مصارف نیروگاهی بوده است.
وی ادامهداد: ۵۰ درصد نفتگاز مصرفی کشور مربوط به بخش حملونقل است که عمده قاچاق سوخت نیز در همین بخش اتفاق میافتد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران افزود: سامانه «سپهتن» (طرح تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش) هنوز اجرایی نشده است و تا زمانی که نتوانیم عملکرد واقعی ناوگان را رصد کنیم و اسناد حمل بهصورت دستی صادر شود، قاچاق سوخت قابل کنترل نیست.
وی اضافهکرد: بیش از ۱۶ هزار ناوگان دیزلی کار انتقال سوخت در کشور را انجام میدهند که با اجرای یک طرح بهصورت پایلوت در یکی از استانها، همه ناوگان را به سامانه جیپیاس مجهز کردیم که در حال تعمیم آن به دیگر استانها هستیم.
توزیع سوخت براساس پیمایش
چهاردهم آبان ماه امسال مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: باید توزیع سوخت برای بخش حمل و نقل بر اساس پیمایش باشد تا از هدر رفت سوخت جلوگیری کرد.
ویس کرمی اضافهکرد: باید برای هرخودروی این بخش براساس پیمایش و یا بارنامه سوخت از طریق سامانه هوشمند سوخت تحویل شود تا از قاچاق آن نیز جلوگیری شود.
وی خواستار آن شد تا سامانه ای راه اندازی شود و بارنامه ها و اسناد حمل در این سامانه بار گذاری شده تا از هدر رفت سوخت و قاچاق آن جلوگیری شود.
همچنین سال ۱۴۰۲ از سوی معاون وقت وزیرراه و شهرسازی اعلام شده بود که قرار است ۳۸۶ هزارکامیون و تریلی به سامانه سپهتن مجهز شوند.
سپهتن در واقع از حروف اول عبارت «سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان» استخراج شده، سامانهای که بهمنظور نظارت و کنترل بهینهتر ناوگان حملونقل عمومی جادهای توسط همراه اول ساخته شده و در اختیار ناجا قرار گرفته است.
ایرنا
نفت و پتروشیمیلینک کوتاه :
از ی جایی میخرند و جایی دیگر میفروشند . سوخت باید قیمتش واقعی بشود و کرایه هم همچنین تا ماست و دوغ صدها کیلومتر جابجا نشود با کرایه مفت .
شما هر اتفاقی بیفته بدبختیش ماشین سنگین میگیره شما اگر میخواهید جلو قاچاق سوخت بگیرید لنجهای تو دریا بگیرید
درسیستان وبلوچستان توسط جایگاهداران باکارت آزادجایگاه قاچاق میشه کارت جایگاه راجمع اوری کنید وبه سهمیه خودهای استان اضافه کنیدجایگاهدارباکارت جایگاه قاچاق میکنه
سلام در خصوص میزان مصرف سوخت و حداکثر پیمایش و سقف سوخت گیری هر کامیون لازم است معادله ای تعریف شود یعنی حداکثر پیمایش در ماه مساوی است با ضریب مثلا سی لیتر در صد کیلومتر برای این برند و نوع کاربری با توجه به اطلاعات شرکت سازنده می شود سه هزار لیتر پس معناء ندارد این کامیون روزی سیصد لیتر و در ماه نه هزار لیتر اجازه سوختگیری داشته باشد .
باید مصرف سه هزار لیتر را در حداقل بیست روز کاری داشته باشد نه ده روز و بقیه ماه از کارتهای اجاره ای با هدف قاچاق در مناطق مرزی استفاده کند این می تواند توزیع سفر و زمانبندی مصرف تلقی گردد الان معمولا کامیونها در نوار مرزی جنوب و شرق هر روز از کارت و سهمیه خودشان استفاده می کنند و در مرکز و شمال کارت اجاره می نمایند و کارت اجاره ظرف دو ماه کاملا خالی می گردد.
آره، همش حمل ونقل عمومی هس، جای دیگری نیست. کمبودهای ایران همش گردن حملونقل عمومی هس. حوادث سوریه هم مقصر حملونقل عمومی هس