xtrim

امپراتوری خرده فروشان آلبرشت

 جهان صنعت نیوز:  نام کارل و تئو آلبرشت هرسال در رتبه نخست لیست ثروتمند‌ترین‌های آلمان قرار دارد.

دو برادری که پدرشان نانوا بود و به علت وضع نامناسب جسمی کار را رها کرد و به فروش نان پرداخت و مادرشان مجبور به گشودن یک بقالی شد.

پس از جنگ جهانی دوم این دو برادر بقالی را از مادر تحویل گرفتند و به کمپانی جهانی رساندند.

opal

کارل آلبرشت در سال ۱۹۲۰ متولد شد و تازه هجده ساله شده بود که با آغاز جنگ جهانی به خدمت فرا خوانده شد و در جبهه روسیه مجروح و به آلمان بازگردانده شد.

امپراتوری خرده فروشان آلبرشت

تئو آلبرشت که دو سال از کارل کوچکتر بود پس از پایان تحصیلات متوسطه، فروشندگی را در مغازه مادرش آموخت.

دو برادر پس از پایان جنگ در سال ۱۹۴۵ مغازه را از مادرشان تحویل گرفتند و کارشان را شروع کردند.

برادران آلبرشت موفق شدند در میان ویرانه‌های بازمانده از جنگ و در سال‌های بازسازی تا سال ۱۹۵۵ تعداد فروشگاه‌های خود را در آلمان به ۱۰۰ شعبه برساندند.

دو برادر در سال ۱۹۶۰ در حالی که ۳۰۰ شعبه فروشگاه با فروش سالانه ۹۰ میلیون مارک داشتند نام فروشگاه‌های «آلبرشت» را به «آلدی» تغییر دادند و آلمان غربی را میان خود تحت نام آلدی شمال و آلدی جنوب تقسیم کردند.

امپراتوری خرده فروشان آلبرشت

نام آلدی درواقع از دو حرف اول Albrecht و Discount  تشکیل شده است و Discount  به معنی فروش ارزان است.

فروش محصولات از بقالی تا سوپرمارکت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ده‌های گذشته با تغییر و تحولات عظیمی روبه رو بوده است.

درحالی که در بازار رقبای قدرتمندی وجود دارند، چگونه می‌توان سودآور بود و مانع از ورشکستگی شد.

این سئوالی بود که برادران آلبرشت با آمدن رقبای قدرتمند به بازار در دهه ۶۰ میلادی با آن روبه رو شدند.

برادران آلبرشت برای نخستین بار در اروپا Discount  و یا هنر ارزان فروشی را به اجرا گذاشتند.

برای مثال فروشگاه وقتی قفسه داشته باشد، باید کالاها در قفسه چیده شوند و این نیاز به نیروی کار دارد و زمان‌بر است.

امپراتوری خرده فروشان آلبرشت

آن‌ها قفسه‌ها را برداشتند و به‌جای آن کالاها را با پالت در فروشگاه چیدند.

ده‌ها نوع صرفه‌جویی از این دست به آن‌ها امکان داد تا بتوانند کالایشان را به مراتب ارزان‌تر از رقبا به فروش برسانند.

هیچ مشتری فروشگاه آلدی نمی‌گوید: فلان مارک شکلات در آلدی خوب است. همه می‌گویند شکلات آلدی خوب است.

سیاست آلدی استفاده از کالاهایی گمنام و یا No-Name  است.

حالا آلدی با قرارداد‌های عظیمی که با تولیدکنندگان منعقد می‌کند می‌تواند قیمت و کیفیت کالاها را نیز به آن‌ها دیکته کند.

امپراتوری خرده فروشان آلبرشت

جالب اینکه امروز حتی تولیدکنندگان کالاهایی با برند مشهور نیز خط تولید کالایی گمنام دارند که تقریبا با همان کیفیت ولی با بهای نازل برای آلدی تولید می‌کنند.

کنسرن آلدی هیچ‌گاه از هیچ شرکت تبلیغاتی و بازاریابی برای تبلیغات کالاهایش استفاده نکرده است.

برادران آلبرشت می‌گفتند: قیمت، بهترین تبلیغ است.

آن‌ها ‌خود با انتشار برگه‌هایی تحت عنوان «آلدی اطلاع می‌دهد»، که بعدا ضمیمه روزنامه‌ها شد، قیمت کالاهایشان را به اطلاع خریداران می‌رسانند.

با آغاز دهه هفتاد میلادی، برادران آلبرشت به طور کلی از انظار عمومی دور شدند و حتی کسی نمی‌دانست آن‌ها کجا و چگونه زندگی می‌کنند.

دلیل این امر ربوده شدن تئو آلبرشت در روز ۲۹ نوامبر سال ۱۹۷۱ توسط آدم ربایان بود که با پرداخت ۷ میلیون مارک پس از ۱۷ روز از چنگ آنان آزاد شد.

آدم‌ربایان البته در سال ۱۹۷۳ پس از تحقیقات درازمدت پلیس شناسایی و بازداشت شدند.

به‌رغم دورشدن از زندگی اجتماعی، برادران آلبرشت فعالیت اقتصادی خود را متوقف نکردند.

کنسرن آلدی (شمال و جنوب) اکنون ۸ هزار شعبه در سراسر اروپا دارد و بیش از ۱۵۰۰ شعبه در آمریکا و استرالیا.

امپراتوری خرده فروشان آلبرشت

کمپانی آلدی تا سال ۲۰۰۰ میلادی بیلان مالی‌اش را منتشر نمی‌کرد.

کنسرن به طور کامل در اختیار اعضای خانواده آلبرشت قرار دارد و اکنون چند سالی است که بیلان مالی برای اعضای خانواده تهیه می‌شود. طبق آخرین بیلانی که به بیرون انتشار یافته آلدی در سال ۲۰۱۰ بیش از ۵۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو فروش داشته است.

بر این اساس خانواده آلبرشت دومین خانواده ثروتمند در آلمان است.

تا اوایل دهه هشتاد، آلدی فروشگاه فقرا در آلمان به حساب می‌آمد.

گرچه قیمت و کیفیت کالاها مناسب بودند، اما ثروتمندان از خرید در فروشگاه‌های بدون پرستیژ فقرا خودداری می‌کردند. این دیدگاه اما امروز تغییر کرده است.

از دهه هشتاد آلدی فروشگاه‌های خود را از مراکز شهرها که بالطبع از اجاره‌ بالایی برخوردار بودند خارج و به حومه شهرها منتقل کرد.

فروشگاه‌هایی که جدید ساخته شدند دارای چینش مدرن و شیک و همچنین جای پارک به اندازه کافی هستند.

این امر باعث شده است تا بسیاری از خانواده‌های طبقه متوسط و حتی مرفه نیز خرید‌های هفتگی خود را از آلدی انجام دهند.

امپراتوری خرده فروشان آلبرشت

آلدی تنها مواد غذایی نمی‌فروشد. از شارژ تلفن‌ همراه، لوازم صوتی و پوشاک گرفته تا حتی بلیط سفر با هواپیما.

 در سال ۲۰۰۵ بیش از ۵۰۰ هزار بلیط پرواز داخلی در آلمان، به قیمت ۴۹ یورو و ۹۹ سنت در فروشگاه‌های آلدی به فروش رسید.

خریداران برای استفاده از این بلیط‌ها یک سال مهلت داشتند.

هرچند تئو آلبرشت در سال ۲۰۱۰ درگذشت و کارل نیز در ۱۶ ژوئیه سال ۲۰۱۴ بدرود حیات گفت، اما حالا یک اعلامیه آلدی کافی است تا از صبح زود مردم در مقابل درهای ورودی آن برای خرید اجناسی با قیمت مناسب صف بکشند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 48015
لینک کوتاه :