سیاستی برای کنترل حداکثری

جهان صنعت نیوز: بر اساس اعلام معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت که با هدف حمایت از تولیدات داخلی صورت گرفته از ابتدای مهرماه صادرات مواد معدنی خام مشمول عوارض ۲۰ تا ۲۵ درصدی قرار خواهد گرفت . در واقع احتمال اجرای این مصوبه که بیشترین توجه آن برای حمایت حداکثری از فولادی ها بر صادرات محصولات سنگ‌آهن متمرکز شده از ان جهت حائز اهمیت است که در چند سال اخیر همواره تولیدکنندگان فولادی با استفاده از سمبه پر زور حمایت دولت و اطلاق نام خام فروشی و جوسازی های مختلف قصد داشته اند تا با توقف صادرات عملا کنترل و قیمت گذاری بازار محصولات سنگ آهنی را در اختیار گیرند .

موضوعی که از ابتدای سال جاری و پس از صدور بخشنامه ای  که صادرات محصولات سنگ‌آهن را محدود به تولید کنندگان و یا نمایندگان آنها می کرد جرقه آن زده شد و با وجود توافقات صورت گرفته با تشکل های مربوطه که نتیجه ای در پی نداشت در یک ماه اخیر با و با جنجال رسانه ای شرکت ذوب آهن اصفهان که عدم امکان تولید مطابق با ظرفیت خود را به گردن نبود مواد اولیه ای می انداخت که راهی بازارهای صادراتی می شدند به اوج خود رسید . به طوریکه در میزگردی که صدا و سیما در خصوص زنجیره تولید فولاد برگزار کرد عملا جانبداری برای وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن کاملا مشهود بود.

در هر حال بر خلاف آنچه که جلوگیری از خام فروشی از سوی مسئولان و برخی نمایندگان مجلس به عنوان توجیه وضع عوارض آن  هم در شرایط کنونی گفته می شود. بررسی روند اقدامات صورت گرفته نشان می دهد تمامی این مصوبات و بخشنامه ها در نهایت به سیاست سوگلی های معاونت معدنی ختم می شود تا با افزایش تقاضا ضمن در دست گرفتن بازار سنگ‌آهن به تعیین کننده نرخ مواد اولیه مبدل شوند .

به طوریکه این سیاست با توجه به اظهارات دبیر کل تشکل فولادی ها که خواستار افزایش میزان عوارض برای عدم صرفه اقتصادی صادرات سنگ‌آهن بوده و همچنین نسبت به عدم جلوگیری از صادرات شمش فولاد به عنوان محصولی خام نیز تاکید کرده به خوبی نمایان است.

در این رابطه متولیان حوزه سنگ‌آهن معتقدند فارغ از تضاد این مصوبه با  سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در رونق معادن کوچک و متوسط اخد عوارض علاوه بر تعطیلی تدریجی معادن کوچک و متوسط به حذف سهم کشور از بازارهای جهانی منجر خواهد شد . اگرچه که تشکل های مرتبط نیز ساکت نبوده و برای توقف یا تعدیل میزان عوارض وارد کارزار سنگ آهن و فولاد شده و این اقدامات را سیاستی پوپولیستی می دانند

کنترل بازار سنگ‌آهن

مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ‌آهن ایران  در گفتگو با جهان صنعت نیوز در خصوص احتمال وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن و تاثیر آن بر روند تولید معادن گفت: این تصمیم نتیجه لابی سنگین فولادی ها بوده که برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با قیمت دلخواه بهانه خام فروشی را مورد توجه قرار داده اند.

وی در ادامه با عنوان اینکه متاسفانه دولت دراین راستا با فولادی ها همراهی کرده است گفت: وضع عوارض ۲۰ تا ۲۵ درصدی باعث عدم صرفه اقتصادی صادرات شده و درنتیجه تولیدکنندگان محصولات سنگ‌آهن چاره ای جز عرضه در بازار داخل و با قیمت پایین نخواهند داشت . بنابراین در این صورت شاهد حذف تدریجی معادن به ویژه معادن کوچک و متوسط از چرخه تولید خواهیم بود.

رییس انجمن سنگ‌آهن با عنوان اینکه عواارض بر روند توسعه ای شرکت های بزرگ دولتی نیز تاثیر خواهد داشت گفت: باید توجه داشت که در گذشته نیز مشاهد چنین تصمیماتی را در سایر حوزه ها همچون کاشی و سرامیک شاهد بوده ایم به گونه ایکه به حذف سهم ایران از بازارهای جهانی منجر شد و تولیدکنندگان این حوزه همچنان با مشکلات ناشی از این تصمیم مواجه اند.

وی در پاسخ به اقدامات صورت گرفته از سوی انجمن سنگ‌آهن گفت: انجمن نیز  در این رابطه دست بسته نبوده و اقدامات موثری را انجام داده تا به توقف یا در نهایت تعدیل میزان عوارض منجر شود.

اکبریان در پاسخ به احتمال حضور چهره ای جدید در معاونت معدنی گفت:  اینکه تمامی این تصمیمات نتیجه تفکر معاونت معدنی است نیاز به بررسی دارد . هرچند که به نظر می رسد بیشتر این معاونت مجری سیاست ها اعلامی  باشد . اما انتظار می رود با حضور افراد جدید کمی  از التهابات و حواشی موجود کاهش یابد.

سیاست پوپولیستی

سعید عسکر زاده دبیر کل انجمن سنگ‌آهن در گفتگو با جهان صنعت نیوز  گفت: اظهار نظر در خصوص اجرای این مصوبه به واسطه اینکه انجمن طرف مشورت نبوده فاقد توجیه است ضمن انکه تا زمانیکه آیین نامه رفع موانع تولید رعایت نشود هرگونه مصوبه ای از نظر تشکل فاقد وجاهت قانونی است.

وی در خصوص سیاست فولادی ها برای کنترل بازار سنگ‌آهن گفت: قطعافولادیها نیز از مصوبه زیان نخواهند دید و رویه ذوب آهن برای رفع مشکلات  خود درست نبود و در صورتیکه این واحد مشکلات نقدینگی و به روز نشدن تکنولوژی را رفع می کرد دولت بهتر می توانست کمک کند و  به نظر می رسد وضع عواترض کار پوپولیستی و غیر قانونی و بر خلاف منافع ملی است

وی گفت: اگر برخی از دولت مردان رفتار پوپولیستی می کنند و از آب گل آلود ماهی می گیرند ربطی به اقداماتی که می شود در راستایب حفظ منافع ملی انجام داد نخواهد داشت و انجمن تمام تلاش خود را برای مقابله با این تصمیمات به کار خواهد گرفت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 48282
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا