اوجگیری ترافیک تهران؛ چه کسی مقصر است؟ بنزین ارزان؟ تکسرنشینان یا فرسودگی زیرساختهای شهری؟
مدتها است که تمام ساعت روز به ساعات اوج ترافیک تبدیل شدهاند. تهران دیگر خلوتی ندارد و انگشت اتهام مسئولین به سمت بنزین ارزان و خودروهای تکسرنشین است. اما زیرساختهای شهری چه نقشی در تشدید این گره کور دارند؟ آیا تمام تقصیرات به گردن مردم است؟
هما میرزایی-جهان صنعت نیوز: شهروندان تهرانی که برای رسیدن به محل کار، کلاس درس و انجام کارهای شخصی در شهر تردد میکنند، این روزها شاهد به اوج رسیدن ترافیک هستند. تا کمی قبل ترافیک محدود به ساعات اوج رفت و آمد بود و میتوانستید با برنامهریزی ساعات خلوتتر را برای تردد انتخاب کنید، اما حالا تقریبا هر ساعتی از روز که در شهر تردد کنید، به ترافیک برخورد میکنید؛ جمعه عصر، ساعات خلوتتر ظهر، روزهای تعطیل رسمی… فرقی ندارد؛ همیشه در ترافیک خواهید ماند.
انگشت اتهام به سمت بنزین ارزان و تک سرنشینان
مسئولین انگشت اتهام را به سوی خودروهای تک سرنشین میگیرند و ارزانی بنزین را دلیل اصلی این گره کور میدانند. وزارت نفت میگوید روزانه ۲۲ میلیون لیتر بنزین در تهران استفاده میشود، و مصرف بنزین در تهران نسبت به زمان مشابه در سال گذشته به طور روزانه ۱ میلیون لیتر افزایش یافته است. واردات بنزین در سال ۱۴۰۳ حدود ۶.۵ میلیارد دلار هزینه روی دست کشور گذاشته است. کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که اگر قیمت بنزین واقعی شود، مصرف کاهش پیدا کرده و از بار ترافیک کاسته خواهد شد. در ماههای گذشته انتشار شایعهای در خصوص اخذ عوارض از خودروهای تک سرنشین در بزرگراههای پرتردد مانند شهید همت سر و صدای بسیاری به پا کرد و صدای اعتراض جمعی شهروندان را بلند کرد.
صدای اعتراض مردم: راه چاره را فقط در جیب ما میبینید
راننده میانسال تاکسی اینترنتی میگوید: مگر کیفیت خودروهای ما مانند کشورهای دیگر است که بنزین باید با قیمت جهانی محاسبه شود؟ خودروهای ما بیش از حد مجاز بنزین مصرف میکنند و بنزینمان هم بیکیفیت است. تاکسی و اتوبوس هم که همه جای شهر نیست. مگر کیفیت بزرگراهها و تاکسیها و اتوبوسهای شهری مانند آنها است؟ قرار بود تاکسیهای برقی جایگزین تاکسیهای قدیمی و فرسوده شوند؛ خب کو؟ کجاست؟ دخترم هر روز با مترو به دانشگاه میرود، اما شلوغی و عدم امکاناتی مانند تهویه هوای مناسب باعث شده هر روز با اعصاب خرد و خسته به خانه برگردد. خب راه چاره چیست؟ مجبور میشود ماشین ببرد. بنزین را گران کنند بقیه اجناس هم گران میشود. جیب ما توان گرانی جدید را ندارد.
دومینوی معضلات؛ از بیکاری تا ترافیک
اصولا معضلات اقتصادی و اجتماعی به یکدیگر مرتبط هستند و دومینووار بر هم اثر میگذارند. بیکاری بسیاری از ساکنین شهرهای اطراف و چه بسا مناطق دورتر را به تهران کشانده است. در تهران هم کار به رانندگی تاکسیهای اینترنتی خلاصه شده است. پدیده ماشینخوابی که در سالیان اخیر شدت گرفته، نشاندهنده اوضاع اقتصادی خراب شهروندان سایر شهرها و گسیل شدن آنها به تهران برای کسب درآمد است. راهنمایی و رانندگی اعلام کرده است که ۲۰ میلیون تردد روزانه در تهران انجام میشود که سهم خودروهای پلاک شهرستان در تردد کل تهران ۲۸.۷ درصد است. پیشتر نیز نتایج یک پژوهش نشان داده بود تعداد افراد شاغل در تاکسیهای اینترنتی ۱.۵ برابر شاغلین در بخش صنعت است. طبیعی است؛ چه کسی حاضر است با ۱۰ میلیون تومان دریافتی ماهیانه روزی ۸ ساعت در مشاغل تولیدی و صنعتی مشغول به کار شود؟
تجربه کلانشهرها از مدیریت ترافیک؛ از پلتفرمهای اشتراکی تا اتوبوسهای سریعالسیر
در کلانشهرهای پیشرفته، برای حل مشکل ترافیک و بهبود شرایط حمل و نقل، راهکارهای متنوعی به کار گرفته شده است. این راهکارها معمولاً بر مبنای توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی، بهینهسازی استفاده از منابع موجود، و استفاده از فناوریهای نوین متمرکز است. توکیو و پاریس با سیستمهای متروی پیشرفته و پرظرفیت، اتوبوسهای سریعالسیر و تراموا، توانستهاند به کاهش ترافیک و تردد خودروهای شخصی کمک کنند. نیویورک و سانفرانسیسکو با راهاندازی پلتفرمهای اشتراکی مانند Uber و Lyft، امکان استفاده از خودروهای اشتراکی را فراهم کردهاند. کپنهاگ و آمستردام به عنوان شهرهای دوچرخهدوست، شبکه گستردهای از مسیرهای ویژه دوچرخه و پیادهروی ایجاد کردهاند. بارسلونا و نیویورک نیز از سیستمهای پیشرفته برای نظارت و مدیریت ترافیک مانند نصب دوربینهای هوشمند و سنسورها برای شبیهسازی و پیشبینی وضعیت ترافیک، تغییر خودکار چراغهای راهنمایی براساس حجم ترافیک و شرایط جوی، و ارائه اطلاعات آنی به رانندگان درباره وضعیت ترافیک از طریق اپلیکیشنها استفاده میکنند که میتواند ترافیک را بهصورت آنی تحلیل کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.
اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهلینک کوتاه :
راه حل ترافیک تهران، ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بخصوص مترو، و البته گسترش آن، منطقی کردن قیمت بنزین مازاد بر سهمیه، جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین بخصوص در ساعت های اوج ترافیک، برخورد با دور دور خودروها در اکثر مواقع، نهادینه کردن استفاده نکردن از خودرو شخصی مثل نقل و نبات و توسعه بستر ها و معابر و اتوبان ها با استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته و انجام کارهای فرهنگی مختلف….و…….و……