اوجگیری ترافیک تهران؛ چه کسی مقصر است؟ بنزین ارزان؟ تکسرنشینان یا فرسودگی زیرساختهای شهری؟

مدتها است که تمام ساعت روز به ساعات اوج ترافیک تبدیل شدهاند. تهران دیگر خلوتی ندارد و انگشت اتهام مسئولین به سمت بنزین ارزان و خودروهای تکسرنشین است. اما زیرساختهای شهری چه نقشی در تشدید این گره کور دارند؟ آیا تمام تقصیرات به گردن مردم است؟
هما میرزایی-جهان صنعت نیوز: شهروندان تهرانی که برای رسیدن به محل کار، کلاس درس و انجام کارهای شخصی در شهر تردد میکنند، این روزها شاهد به اوج رسیدن ترافیک هستند. تا کمی قبل ترافیک محدود به ساعات اوج رفت و آمد بود و میتوانستید با برنامهریزی ساعات خلوتتر را برای تردد انتخاب کنید، اما حالا تقریبا هر ساعتی از روز که در شهر تردد کنید، به ترافیک برخورد میکنید؛ جمعه عصر، ساعات خلوتتر ظهر، روزهای تعطیل رسمی… فرقی ندارد؛ همیشه در ترافیک خواهید ماند.
انگشت اتهام به سمت بنزین ارزان و تک سرنشینان
مسئولین انگشت اتهام را به سوی خودروهای تک سرنشین میگیرند و ارزانی بنزین را دلیل اصلی این گره کور میدانند. وزارت نفت میگوید روزانه ۲۲ میلیون لیتر بنزین در تهران استفاده میشود، و مصرف بنزین در تهران نسبت به زمان مشابه در سال گذشته به طور روزانه ۱ میلیون لیتر افزایش یافته است. واردات بنزین در سال ۱۴۰۳ حدود ۶.۵ میلیارد دلار هزینه روی دست کشور گذاشته است. کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که اگر قیمت بنزین واقعی شود، مصرف کاهش پیدا کرده و از بار ترافیک کاسته خواهد شد. در ماههای گذشته انتشار شایعهای در خصوص اخذ عوارض از خودروهای تک سرنشین در بزرگراههای پرتردد مانند شهید همت سر و صدای بسیاری به پا کرد و صدای اعتراض جمعی شهروندان را بلند کرد.
صدای اعتراض مردم: راه چاره را فقط در جیب ما میبینید
راننده میانسال تاکسی اینترنتی میگوید: مگر کیفیت خودروهای ما مانند کشورهای دیگر است که بنزین باید با قیمت جهانی محاسبه شود؟ خودروهای ما بیش از حد مجاز بنزین مصرف میکنند و بنزینمان هم بیکیفیت است. تاکسی و اتوبوس هم که همه جای شهر نیست. مگر کیفیت بزرگراهها و تاکسیها و اتوبوسهای شهری مانند آنها است؟ قرار بود تاکسیهای برقی جایگزین تاکسیهای قدیمی و فرسوده شوند؛ خب کو؟ کجاست؟ دخترم هر روز با مترو به دانشگاه میرود، اما شلوغی و عدم امکاناتی مانند تهویه هوای مناسب باعث شده هر روز با اعصاب خرد و خسته به خانه برگردد. خب راه چاره چیست؟ مجبور میشود ماشین ببرد. بنزین را گران کنند بقیه اجناس هم گران میشود. جیب ما توان گرانی جدید را ندارد.
دومینوی معضلات؛ از بیکاری تا ترافیک
اصولا معضلات اقتصادی و اجتماعی به یکدیگر مرتبط هستند و دومینووار بر هم اثر میگذارند. بیکاری بسیاری از ساکنین شهرهای اطراف و چه بسا مناطق دورتر را به تهران کشانده است. در تهران هم کار به رانندگی تاکسیهای اینترنتی خلاصه شده است. پدیده ماشینخوابی که در سالیان اخیر شدت گرفته، نشاندهنده اوضاع اقتصادی خراب شهروندان سایر شهرها و گسیل شدن آنها به تهران برای کسب درآمد است. راهنمایی و رانندگی اعلام کرده است که ۲۰ میلیون تردد روزانه در تهران انجام میشود که سهم خودروهای پلاک شهرستان در تردد کل تهران ۲۸.۷ درصد است. پیشتر نیز نتایج یک پژوهش نشان داده بود تعداد افراد شاغل در تاکسیهای اینترنتی ۱.۵ برابر شاغلین در بخش صنعت است. طبیعی است؛ چه کسی حاضر است با ۱۰ میلیون تومان دریافتی ماهیانه روزی ۸ ساعت در مشاغل تولیدی و صنعتی مشغول به کار شود؟
تجربه کلانشهرها از مدیریت ترافیک؛ از پلتفرمهای اشتراکی تا اتوبوسهای سریعالسیر
در کلانشهرهای پیشرفته، برای حل مشکل ترافیک و بهبود شرایط حمل و نقل، راهکارهای متنوعی به کار گرفته شده است. این راهکارها معمولاً بر مبنای توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی، بهینهسازی استفاده از منابع موجود، و استفاده از فناوریهای نوین متمرکز است. توکیو و پاریس با سیستمهای متروی پیشرفته و پرظرفیت، اتوبوسهای سریعالسیر و تراموا، توانستهاند به کاهش ترافیک و تردد خودروهای شخصی کمک کنند. نیویورک و سانفرانسیسکو با راهاندازی پلتفرمهای اشتراکی مانند Uber و Lyft، امکان استفاده از خودروهای اشتراکی را فراهم کردهاند. کپنهاگ و آمستردام به عنوان شهرهای دوچرخهدوست، شبکه گستردهای از مسیرهای ویژه دوچرخه و پیادهروی ایجاد کردهاند. بارسلونا و نیویورک نیز از سیستمهای پیشرفته برای نظارت و مدیریت ترافیک مانند نصب دوربینهای هوشمند و سنسورها برای شبیهسازی و پیشبینی وضعیت ترافیک، تغییر خودکار چراغهای راهنمایی براساس حجم ترافیک و شرایط جوی، و ارائه اطلاعات آنی به رانندگان درباره وضعیت ترافیک از طریق اپلیکیشنها استفاده میکنند که میتواند ترافیک را بهصورت آنی تحلیل کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.
اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهلینک کوتاه :
راه حل ترافیک تهران، ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بخصوص مترو، و البته گسترش آن، منطقی کردن قیمت بنزین مازاد بر سهمیه، جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین بخصوص در ساعت های اوج ترافیک، برخورد با دور دور خودروها در اکثر مواقع، نهادینه کردن استفاده نکردن از خودرو شخصی مثل نقل و نبات و توسعه بستر ها و معابر و اتوبان ها با استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته و انجام کارهای فرهنگی مختلف….و…….و……
بنزین مفت وماشین خطی گران
تک سر نشینی عامل تمام مشکلاتی چون آلودگی هوا، ترافیک، مصرف زیاد سوخت، وخیلی مشکلات دیگه، راه حلش هم وادار کردن مردم به استفاده کم یا مواقع اضطرار از خودرو، مثلا هر خودرو هفته ای دوروز بیشتر تو خیابون نیاد بجز خودروهای مسافر بر وحمل ونقل
نبود مدیریت و نظارت مشکل اصلی است
علت اصلی وضعیت بد اقتصادی و مجرد بودن است که باعث ترافیک میشود
آنچه البته بجایی نرسید فریاد است ..گسترش بی قاعده تهران و بی فکری مسولین سیاسی و اقتصادی در گذشته وتجمع غیر کارشناسی در تهران، انرا تبدیل به پارکینگی کرده که هزاران خودرو صبح ها از شرق و غرب به مرکز و عصرها بلعکس در تردنند .کارشناسان این حوزه هم عموما ساکت و فقط حقوق بگیرند . تنها راه نجات انتقال مراکز ؛ارگانها ؛.ونهادهای سیاسی واقتصادی و نظامی از تهران و تقسیم آن در کشور است .کاری که بسیاری از کشورهای به بن بست رسیده آنرا انجام دادند.
ضرورتی ندارد وزرا و مسولین وفرماندهان ارگانها و نهادهای نظامی که در تهران مسقرند ساختمانشان هم بغل گوششان باشد .وبه اینهمه نیروی حراست و حفاظت و پدافند هم نیاز مندباشند.
علت مشکلات ترافیک نه تک سرنشین است و نه بنزین ارزان مگر زمان بنزین سه ریالی ترافیک بود؟علت اصلی ۱»عدم رعایت مقررات رانندگی بطوریکه هر کسی به اختیار خودش رانندگی میکنه۲-افزایش بی رویه خودروبخاطر منافع دولت۳-خلاصه چهار نفر سوار ماشین ب مقصد حرکت میکنند بعد از پیاده شدن راننده مجبوره خودرو را برگردونه خوب حالا خودرو تک سر نشین حساب میشه تکلیف چیه؟بخدا همه اینها بهانه است…من شخصا حاضرم درآمدم زمان ممکن ظرف یکماه مشکلات ترافیکی راحل کنم تعهد میدهم. قانون و مقررات مشگل داره فقط
حضرات محترم دور برگردان بهتر بگو یم دور سرگردان ها و سرعت کاه ها را بردارید هم مشکل آلودگی و هم مشکل مصرف بنزین و علاوه بر این استهلاک قطعات خود رو ها بر طرف میشود.
بهتر دیوار دیوار مردم است گران کنید راحت ترین راه !”!!
وقتی جمعیتی بیش از ظرفیت در یک شهر متمرکز میشه همین وضع پیش میاد بعد ی عده فرصت طلب این شلوغی رو به بنزین ربط میدن چون براش هدف دارن در حالی که ۹۰ درصد این ماشینا گلز سوزن وربطی به بنزین نداره
وقتی ماشین رو ماشین اضافه میشه همین میشه …باید الزامی بشه برای هر خودرو تازه یه ماشین فرسوده تحویل گرفته بشه هم الوگی کم میشه هم ترافیک اینمیدونننو بچه هم میدونه مسعولین نمیدونن؟جالبه
تا بنزین مفت هست وماشین شخصی از از ماشین عمومی ارزانتر در ماید همن هست از پردیس به تهران با ماشین شخصی ۱۰خرج دارد با عمومی ۳۰ تا نوبنیاد تازه بخوای تا سر کارت بروی به ۷۰ هم میرسد با هزار مکافات