ads
xtrim

افزایش ۵ درصدی صادرات ایران به اروپا ، کاهش ۳ درصدی تجارت ایران و اروپا در ۱۱ ماهه ۲۰۲۴

اگرچه حجم تجارت ایران و اتحادیه اروپا در 11 ماه نخست 2024، نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد کاهش داشته است اما صادرات ایران به اروپا در همین بازه زمانی با پنج درصد افزایش همراه شده است.

تحریریه جهان صنعت نیوز: بر اساس آمار یورواستات، حجم تجارت ایران و اتحادیه اروپا در ۱۱ ماه نخست ۲۰۲۴، چهار میلیارد و ۱۵۰ میلیون یورو بوده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، سه درصد کاهش داشته است. از این میزان، سهم صادرات اروپا به ایران، با چهار درصد کاهش، سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون یورو و سهم صادرات ایران به اروپا نیز با پنج درصد افزایش ۷۷۳ میلیون یورو بوده است.

همچنین در نوامبر ۲۰۲۴، نیز حجم تجارت میان ایران و اروپا به ۳۷۷ میلیون یورو رسید که در مقایسه با حجم تجارت ۴۶۷ میلیون یورویی در ماه مشابه سال گذشته، کاهش ۱۹ درصدی داشته است. صادرات اروپا به ایران نیز با کاهش ۲۲ درصدی نسبت به نوامبر سال گذشته از ۳۸۳ میلیون یورو به ۲۹۹ میلیون یورو رسیده است. از سوی دیگر، در این بازه زمانی صادرات ایران به اروپا از ۸۴ میلیون یورو به ۷۸ میلیون یورو رسیده و رشدی ۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرده است.

بیشترین گروه کالایی صادراتی از ایران به اتحادیه اروپا (استاندارد SITC) با ۲۰ درصد رشد، شامل مواد غذایی و دام به ارزش ۲۷۰ میلیون یورو و بیشترین گروه کالایی صادراتی اروپا به ایران هم با کاهش هفت درصدی، خودرو و ماشین‌آلات صنعتی به ارزش یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون یورو بوده است. 

در میان مواد غذایی صادراتی به اتحادیه اروپا خشکبار و خشک کردنی‌هایی مانند پسته، کشمش و زردآلوی خشک در رتبه نخست قرار دارند. میوه‌هایی هم‌چون سیب و انار نیز در رتبه دوم قرار می‌گیرند. محصولات کنسروی و فرآوری‌شده، لبنیات و فرآورده‌های دامی، گوشت و فرآورده‌های دامی، محصولات جانبی مانند ادویه‌جات به خصوص زعفران نیز سایر محصولات محبوب ایرانی در کشورهای اروپایی هستند. 

بر اساس این آمار، آلمان همچنان اولین شریک تجاری ایران در اروپا است و ایتالیا، هلند و بلژیک در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

صادرات ایران به اروپا و برعکس

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 485943
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ads