ads
xtrim

راه‌آهن چابهار-زاهدان به ایستگاه‌های جدید می‌رسد

آخرین وضعیت راه‌آهن چابهار- زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی و تاکید وی برای ارائه برنامه زمانبندی در اجرا و تکمیل این پروژه مهم ملی بررسی شد.

جهان صنعت نیوز، عصر امروز ۲ بهمن ماه با حضور فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، منصور بیجار استاندار سیستان و بلوچستان، هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل، سعید رسولی معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل، مهدی پارسی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان، سردار عابد، سردار اکبری و رحمانی از قرارگاه خاتم‌الانبیا، نشست بررسی آخرین وضعیت راه آهن چابهار-زاهدان در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

طرح راه‌آهن چابهار-زاهدان، با هدف توسعه ریلی شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی، طرح توسعه سواحل مکران و ایجاد کریدور ترانزیتی شمالی- جنوبی در شرق کشور برای اتصال آسیای میانه و کشور افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی، طرح احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان به طول ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. این طرح ریلی از بندر چابهار آغاز می‌شود و پس از عبور از شهر‌های نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی در این نشست که مجریان پروژه نیز حضور داشتند بر تسریع در اجرای این خط ریلی در مسیر زاهدان-خاش تاکید کرد و از شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل و دیگر دست اندرکاران اجرای این پروژه خواست تا برنامه زمانبندی این خط ریلی را در مسیر زاهدان-خاش تهیه کنند تا بر اساس برنامه زمانبندی و برآورد‌های مالی، تسهیلگری‌های وزارت راه و شهرسازی برای مکاتبه با رییس‌جمهور و سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع مالی مورد نیاز انجام شود و اجرای این پروژه سرعت یابد.

ارزش راه‌آهن چابهار- زاهدان ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده

بر اساس گزارش ارائه شده در این نشست، مشخصات فنی این پروژه تشریح شد. بر همین اساس ارزش راه‌آهن چابهار- زاهدان ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده است. این خط ریلی دارای ۱۷ کیلومتر تونل و ۲۰ کیلومتر پل خاص است. ۷۰ میلیون مترمکعب عملیات خاکی، ۲.۵ میلیون مترمکعب بتن‌ریزی، ۹۰ هزار تن ریل برای این مسیر برنامه‌ریزی شده است. پیشرفت فیزیکی این پروژه ۷۶ درصد، پیشرفت ریالی ۷۴ درصد، پیشرفت زیرسازی ۸۸ درصد، پیشرفت ساختمان‌سازی ۲۸ درصد و پیشرفت روسازی نیز به ۳۰ درصد رسیده است.

به گفته عباس خطیبی در حال حاضر این خط آهن در محدوده ایرانشهر به خاش در بخش زیرسازی که مهمترین بخش به شمار می‌رود ۸۴ درصد پیشرفت دارد و پیشرفت خط آهن ایرانشهر تا نیک شهر نیز در بخش زیرسازی ۷۸ درصد است. در این بخش ۷۷ درصد تقاطع ها، ۸۲ درصد پل کوچک، ۷۱ درصد پل بزرگ و ۹۷ درصد تونل به اتمام رسیده است.

حدفاصل زاهدان-خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به افتتاح رسید. بر اساس اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل، این طرح ریلی شامل یک ایستگاه تشکیلاتی، ۱۴ ایستگاه مسافری و ۲۷ ایستگاه بین راهی است که ظرفیت جابه‌جایی ۲ میلیون نفر مسافر و ۷.۷ میلیون تن بار را فراهم خواهد کرد.

تاکنون در این طرح ۱۷ همت هزینه شده است و ارزش روز این طرح بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار است.

منبع: وزارت راه وشهرسازی

مسکن
شناسه : 486080
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ads