ترس کشورهای عربی از ایران

جهان صنعت نیوز: این در حالی است که مقامات تهران بر موضع خود مبنی بر عدم مذاکره با آمریکا ایستاده اند مگر آنکه رییس جمهور این کشور، دونالد ترامپ شرایط را به قبل از خروج برجام برگرداند که البته رسیدن به این خواسته نیز با وجود تلاش های دیپلماتیک کشور فرانسه و میانجی گری مکرون دور از تصور است وگرنه در این فرصت های ۶۰ روزه،  ایران اقدام عملی از جانب اروپا و امریکا می دید و طبیعتا کاهش تعهدات هسته ای تا این مرحله اتفاق نمی افتاد.

تناقض گویی مقامات آمریکا رویکردی مسوبق به سابقه است . گاهی سخن از مذاکره بدون پیش شرط می گویند و گاهی ایران را به حمله نظامی تهدید می کنند. دونالد ترامپ بارها در جمع خبرنگاران یا نشست‌هایی که با رسانه‌های مختلف داشته، علنا از تمایلش به مذاکره با ایران صحبت کرده است.

علاوه بر ترامپ، مقام‌های ارشد دولت آمریکا نیز از آمادگی برای انجام مذاکرات بدون پیش‌شرط با تهران سخن گفته‌اند. اما یکشنبه شب پرزیدنت ترامپ در توئیتی به ایران اشاره کرد و نوشت: «رسانه‌های جعلی می‌گویند که من به دنبال دیدار با (مقامات) ایران هستم، بدون شروط. این یک توضیح نادرست است.مثل همیشه

اما در تناقض سیاست های امریکا نسبت به ایران می توان به اخراج بولتون نیز اشاره کرد. با اخراج مشاور امنیت ملی کاخ سفید ، انتظار می رفت واشنگتن رویکرد مثبت تری نسبت به ایران خرج دهد اما نه تنها با خروج او در عمل اتفاق مثبتی در رویکرد دولتمردان آمریکا نسبت به ایران نیفتاد بلکه به نظر می رسد نمایشی جدید برای ایران ارائه شد.

اخراج بولتون را می توان دست آویزی برای رسیدن به خواسته های واشنگتن و جلب تهران برای مذاکره دانست. اما جابجایی این مهره هم نتوانست ایران را برای پذیرش خواسته امریکا متقاعد کند.  اکنون امریکا متوسل به شرایط امروز عربستان شده است ؛  شرایطی که بیش از عربستان، ایران را درگیر خود کرده است آن هم به واسطه ی سیاست جنگ طلبانه اعضای کاخ سفید.

دیروز دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در واکنش به حملات پهپادی به دو پالایشگاه بزرگ عربستان سعودی، اعلام کرد آمریکا منتظر می‌ماند تا ببیند پادشاهی سعودی چه کسی را رسما مقصر معرفی می‌کند.

پرزیدنت ترامپ غروب یکشنبه به وقت واشنگتن در توئیتر خود نوشت: « علتی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم. اقدامات بعدی بستگی به راستی آزمایی دارد، اما منتظر می‌مانیم تا از پادشاهی سعودی بشنویم که آنها چه کسی را مقصر این حمله می‌دانند و تحت این شرایط اقدام خواهیم کرد.

اظهاراتی دونالد ترامپ در حالی مطرح می شود که روز قبلش مایک پمپئو، تهران را پشت این حملات دانست و در توئیتر رسمی خود نوشت در حالی که روحانی و ظریف تظاهر به دیپلماسی می‌کنند، تهران پشت نزدیک به ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی است. با وجود همه درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران حالا یک حمله بی‌سابقه را علیه عرضه انرژی جهان انجام داده است. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حملات از سوی یمن باشد.

اما اظهارات ترامپ در حمایت از دولت سعودی پس از حمله پهپادی به تاسیاست نفتی این کشور و اعلام اینکه ارتش آمریکا برای حمایت از عربستان در دسترس خواهد بود می تواند زمینه ایجاد تنش و درگیری جدید باشد. این در حالی است که ایران مواضعش نسبت به قبل در برابر غرب و آمریکا متفاوت است.

پایان صبر و خویشتنداری و اقدام متقابل در برابر زیاده خواهی ها رویکرد اصلی ایران است. کشوری که تاکنون تلاش کرد با رسم دیپلماتیک از مشکلات فائق آید و برجام را به سرانجام برساند اما حالا با خروج آمریکا از برجام و عدم تعهد اروپا نسبت به توافق هسته ای و اجرای اینستکس گام متقابل برمی دارد و کاهش مرحله تعهدات هسته ای را آغاز می کند.

ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و دلسرد شدن از اروپا به قدرت نظامی خود توسل جست هرچند در این میدان از تلاش های دیپلماسی غافل نماند و در جهت حمایت کشورها برای پربایی برجام ، دستگاه دیپلماسی رفت وآمدهایی به کشورهای مختلف داشت اما بازگشت تحریم ها و تحمل شرایط اقتصادی از جانب مردم ایران به دولتمردان اجازه ی مذاکره دوباره با آمریکا را نداد.

در مقابل آن آمریکا تلاش کرد که ایران را  تسلیم کند اما با اعمال شدید ترین تحریم ها و تحریک کشورهای اروپایی برای عدم ارتباط با ایران باز هم نتوانست به خواسته اش برسد بعد از آن گهگاهی پالس هایی مثبت از جانب اعضای کاخ سفید برای مذاکره دیده شد اما نهایتا با عدم تمایل ایران مواجه شد اکنون واشنگتن تلاش می کند که به هربهانه ای شرایط تنش در منطقه را بیش از قبل کند .

متهم کردن ایران در خرابکاری ها منطقه و نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان و تحریک کشورهای عربی برای رویارویی با ایران سیاستی تکراری از جانب دونالد ترامپ است که بخاطر ترس عربستان از ایران بعید است به جایی برسد.  که البته این نوع نگاه در کشورهای عربی مسبوق به سابقه است در حمله به کشتی ها در امارات و عمان هیچ یک از مقامات کشورهای عربی ایران را متهم به نقش داشتن در این خرابکاری ها نکرد و این رویه همچنان در مقامات کشورهای عربی بخاطر نگرانی از تنش در منطقه ادامه دار است.

ملیحه اسناوندی

عمومی
شناسه : 48669
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا