معلمان کمترین حقوق را در میان ۸۵ دستگاه اجرایی دریافت میکنند!
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر مشکلات مزمن این وزارتخانه اعلام کرد که حقوق معلمان در میان ۸۵ دستگاه اجرایی کشور پایینترین میزان را دارد.
جهان صنعت نیوز، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به پایین بودن حقوق معلمان نسبت به سایر دستگاههای اجرایی کشور، این موضوع را یکی از چالشهای اساسی نظام تعلیم و تربیت دانست که باعث تضعیف جایگاه این نهاد شده است. وی همچنین از نبود سیاستگذاری بلندمدت، تغییرات مدیریتی مکرر، مشکلات جذب نیروی انسانی و تأثیر منفی فضای مجازی بر روند آموزش بهعنوان دیگر معضلات وزارت آموزش و پرورش نام برد.
چالش بزرگ آموزش و پرورش؛ معیشت معلمان در پایینترین سطح
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در جلسه شورای علمی فرهنگستان علوم با اشاره به مشکلات گسترده در حوزه تعلیم و تربیت، اظهار داشت که حقوق معلمان در مقایسه با پرداختی ۸۵ دستگاه اجرایی کشور در پایینترین سطح قرار دارد. وی این مسئله را یک آسیب جدی برای نظام آموزش کشور دانست که موجب تضعیف جایگاه این وزارتخانه شده است.
مشکلات مدیریتی و تأثیرات آن بر آموزش و پرورش
کاظمی با تأکید بر دشواریهای اداره وزارت آموزش و پرورش گفت: «پس از سالها فعالیت در این وزارتخانه، متوجه شدهام که مشکلات این حوزه بسیار عمیق است و تاکنون هیچ وزیری نتوانسته به طور کامل مسائل آن را حل کند یا سند تحول بنیادین را بهطور کامل اجرا کند.» وی دلیل این مشکلات را سادهانگاری، سیاستزدگی و تغییرات مدیریتی مکرر دانست که باعث جابجاییهای غیرضروری، حتی در سطح مدیریت مدارس، شده است.
جذب نامناسب نیرو؛ چالش دیگر نظام آموزشی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاستهای نادرست در جذب نیرو گفت: «جذب نیرو در این وزارتخانه بهصورت غیرهدفمند انجام شده و این مسئله ریلگذاری در مسیر توسعه را با مشکل مواجه کرده است.» وی تأکید کرد که رهبر معظم انقلاب بارها بر لزوم جذب معلمان از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی تأکید کردهاند، اما همچنان روند جذب نیروی انسانی دچار مشکلات ساختاری است.
فضای مجازی؛ چالشی برای نظام تربیتی کشور
کاظمی تغییر نقش نهادهای تربیتی را یکی دیگر از معضلات جدی دانست و گفت: «در گذشته، خانواده مهمترین نقش را در تربیت دانشآموزان داشت، اما امروز این وظیفه به فضای مجازی منتقل شده است. آموزش و پرورش در تلاش است ارزشهای تربیتی را منتقل کند، اما فضای مجازی در تقابل با این ارزشها قرار دارد و این تضاد، موجب تعارض در تربیت دانشآموزان شده است.»
لزوم تغییر در برنامه درسی و نظام آموزشی
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد که ساختار کنونی نظام تعلیم و تربیت نیازمند اصلاحات اساسی است، چراکه برنامه درسی فعلی فاقد فعالیتهای هویتبخش بوده و تنها بر سنجش علمی تمرکز دارد. وی اعلام کرد که دولت چهاردهم برای رفع مشکلات آموزش و پرورش، ۱۷ جلسه تخصصی با حضور رئیسجمهور برگزار کرده و این موضوع را در اولویت برنامههای خود قرار داده است.
برنامههای آینده برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش
کاظمی از تهیه دو اطلس آسیبهای اجتماعی و فضاهای آموزشی خبر داد و افزود که ۵۱ مسئله کلان در حوزه آموزش و پرورش شناسایی شده است که از جمله آنها میتوان به هوش مصنوعی و تولید محتوای آموزشی دیجیتال اشاره کرد. همچنین، دولت در تلاش است تا عدالت آموزشی را افزایش داده و کیفیت مدارس را ارتقا دهد.
اجتماعی و فرهنگیلینک کوتاه :