xtrim
DBA

چالش تأمین اجتماعی: منابع کافی برای تعهدات نداریم!

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: اگر بخواهیم از امروز تا پایان سال به تعهدات اصلی‌ خود عمل کنیم، حداقل ۲۱۰ همت منابع نیاز داریم.

ads

جهان صنعت نیوز، مصطفی سالاری در جلسه شورای معاونان این سازمان افزود: از این مبلغ ضرورتا ۱۵۰ همت به پرداخت مستمری‌ها، مقرری‌ها و حقوق بر می‌گردد و علاوه بر این تعهدات در حوزه درمان و تعهدات کوتاه‌مدت و موارد دیگر را هم داریم با این وجود تا پایان سال به صورت بالقوه حداکثر ۱۳۰ همت درآمد می‌توانیم داشته باشیم.

وی اظهار داشت: بهبود شرایط تأمین اجتماعی و تأمین آینده پایدار و ارتقای بهره‌وری و خدمت‌رسانی به شرکای اجتماعی نیازمند انجام تصمیمات اصلاحی و طرح‌های تحول‌آفرین و توسعه‌ای است که با اراده جدی و همکاری همه‌جانبه اجرایی خواهد شد و نباید از بزرگ بودن طرح و اهداف آن نگران شویم.

وی گفت: وصولی حق بیمه مطابق انتظار ما نیست و دلایلش متعدد است، یک بخش آن مربوط به وضعیت اقتصادی کشور است، یک بخش هم مربوط به وضعیت عملکردی و عوامل این فرآیند است و بهتر است این را کتمان نکنیم، چون واقعیتی است که اتفاق افتاده. در ده سال اخیر همواره وصولی ۶ ماهه دوم سال نسبت به نیمه اول رشد داشته اما امسال این اتفاق نیفتاده و لازم است رسیدگی جدی‌ به این موضوع داشته باشیم و البته حدود ۲۰۰ همت مطالبات رسیدگی شده قطعی از کارفرمایان در استان‌ها داریم.

سالاری افزود: از ۱۰۰ همت مطالبه‌ باقی مانده از قانون بودجه سال جاری‌ که از دولت داشتیم حدود ۷۳ همت باقی مانده ولی بسیار بعید است که بتوانیم این مبلغ را به طور کامل وصول کنیم و اگر به صورت غیرنقدی مانند سهام دریافت کنیم هم بعید است بتوانیم کامل به نقدینگی تبدیل کنیم.

استرداد بانک رفاه یک ضرورت انکار ناپذیر است

وی در بخش دیگری گفت: یکی دیگر از مشکلات ما این است که بر خلاف سال‌ ۱۴۰۰ و قبل از آن که بانک رفاه را در اختیار داشتیم، تسهیلات می‌گرفتیم و پرداخت اقساط را از طریق واگذاری سهام انجام می‌دادیم؛ این بانک را به طور کامل از دست داده ایم.

سالاری تاکید کرد: متاسفانه بر بانکی که صاحب آن بازنشستگان و کارگران هستند، صندوق ضمانت سپرده‌های بانک مرکزی مدیریت کند حال آنکه باید بانک رفاه را پس بگیریم.

۵۲ درصد بازنشستگان پارسال سنوات ارفاقی داشتند

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با انتقاد از برخی رویه‌ها و سواستفاده از مقررات در حوزه‌های بیمه‌ای و ضرورت اصلاح آن‌ خاطر نشان کرد: در موضوعاتی مانند بیمه قالیبافان، کارگران ساختمانی یا مشاغل سخت و زیان آور، عده‌ای هدف و منظور قانونگذار از این مقررات حمایتی را با عملکردشان منحرف کرده‌اند.

وی گفت: ۵۲درصد بازنشستگان در سال گذشته با سنوات ارفاقی بازنشسته شدند که به شدت به صندوق آسیب می‌زند ما نباید از اندوخته کسانی که حق بیمه کامل پرداخت می‌کنند به دیگران ارفاق و بخشش کنیم، تأمین اجتماعی جایگاه حاکم ندارد که مدعی دریافت مالیات از غنی و دادن آن به فقیر باشد.

سالاری افزود: کار ما خدماتی است و وظیفه ما خدمت‌رسانی است و به عنوان یک صندوق بین‌النسلی امانت‌دار حق‌الناس هستیم.

ضرورت اجرای طرح‌های ۲۰ گانه تحول‌آفرین و توسعه‌ای

سالاری در این جلسه با اشاره به ضرورت حرکت به سمت اقدامات اصلاحی و طرح‌های تحول‌آفرین برای بهبود عملکرد و ارتقای خدمت‌رسانی سازمان تأمین اجتماعی همگام با استانداردهای بین‌المللی، خاطر نشان کرد: «طرح‌های ۲۰ گانه تحول‌آفرین و توسعه‌ای» حاصل جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی و تبادل نظرهای مختلف است که در قالب یک طرح جامع اجرایی می‌شود و اگر بتوانیم ۲۰ طرح را به صورت کامل انجام دهیم، قطعا آینده تامین اجتماعی بسیار متفاوت تر از امروز خواهد بود البته همه این ۲۰ طرح هدف نهایی‌شان خدمت‌رسانی به شرکای تامین اجتماعی و ذینفعان است.

منبع: ایرنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 490052
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *