xtrim
DBA

افزایش ۳۶.۸ درصدی عوارض طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۴؛ نرخ جدید ۱۰۲۶۰۰ تومان!

عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۴ با افزایش ۳۶.۸ درصدی به ۱۰۲۶۰۰ تومان خواهد رسید.

ads

جهان صنعت نیوز، در سال ۱۴۰۴، عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک تهران با افزایش ۳۶.۸ درصدی نسبت به سال قبل، به ۱۰۲۶۰۰ تومان خواهد رسید. سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، اعلام کرد این افزایش با هدف کاهش ترافیک و تشویق به استفاده از حمل‌ونقل عمومی انجام شده است.

افزایش ۳۶.۸ درصدی عوارض طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۴

شورای شهر تهران در جدیدترین تصمیم خود اعلام کرد که عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در سال ۱۴۰۴ با رشد ۳۶.۸ درصدی مواجه خواهد شد. بر این اساس، نرخ پایه عوارض از ۷۵۰۰۰ تومان در سال ۱۴۰۳ به ۱۰۲۶۰۰ تومان در سال آینده افزایش می‌یابد.

هدف از افزایش عوارض چیست؟

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در جلسه اخیر شورای شهر توضیح داد:”این افزایش با هدف کاهش تردد خودروهای شخصی و تشویق شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی انجام شده است. ما می‌خواهیم از تمامی ابزارهای ممکن برای مدیریت تقاضای سفر و کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر استفاده کنیم.”

چالش‌های قانونی و اصلاح نرخ‌ها

تشکری هاشمی ادامه داد:”با وجود تعیین نرخ‌های اولیه، برخی ایرادات قانونی به این مصوبه وارد شد که در نهایت به اصلاح نرخ‌ها و تعیین عدد جدید ۱۰۲۶۰۰ تومان منجر شد. این نرخ به گونه‌ای طراحی شده که هم بازدارندگی داشته باشد و هم با محدودیت‌های قانونی همخوانی داشته باشد.”

تأثیر بر پلاک‌های شهرستانی

یکی از موضوعات مطرح‌شده در جلسه، محدودیت ورود خودروهای پلاک شهرستان به محدوده طرح ترافیک بود. تشکری هاشمی در این خصوص گفت:”برخلاف تصورات رایج، عوارض تنها برای تردد در محدوده طرح ترافیک اعمال می‌شود و خودروهای پلاک شهرستان برای ورود به دیگر مناطق تهران ملزم به پرداخت عوارض نیستند.”
وی افزود:”در حال حاضر تنها ۲ درصد از خودروهای تهرانی مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک دارند و ۹۸ درصد از مردم به دلیل محدودیت‌ها نمی‌توانند وارد این محدوده شوند.”

توسعه حمل‌ونقل عمومی برای جبران محدودیت‌ها

تشکری هاشمی تأکید کرد:”برای جبران این محدودیت‌ها، شبکه گسترده‌ای از مترو و اتوبوس با ده‌ها ایستگاه جدید راه‌اندازی شده است. تجربه شهرهای بزرگ دنیا مانند پکن نیز نشان می‌دهد که ایجاد محدودیت‌های مشابه باعث کاهش ترافیک و آلودگی شده است. در پکن، قیمت پلاک خودرو حتی از خود خودرو بیشتر است!”

بازنگری در ساختار سنتی طرح ترافیک

طبق برنامه چهار ساله چهارم شورای شهر تهران، مقرر شده است که طرح ترافیک بازنگری شود. تشکری هاشمی در این باره توضیح داد:”ساختار سنتی و قدیمی طرح ترافیک دیگر پاسخگوی نیازهای امروزی شهر نیست. به همین دلیل، محدودیت‌های زمانی، مکانی، تعداد خودروها و نوع خودرو به صورت دقیق‌تری اعمال می‌شود.”

چالش‌های وصول عوارض از خودروهای غیربومی

تشکری هاشمی همچنین به مشکلات وصول عوارض از خودروهای پلاک شهرستان اشاره کرد و گفت:”به دلیل عدم امکان وصول عوارض در سایر شهرهای کشور، برخی از قانون‌شکنان از این مسئله سوء استفاده می‌کنند. دولت باید این مشکل را حل کند تا بخشی از نابسامانی‌ها اصلاح شود.”

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 491112
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *