تمدید اعتبار بیمه سلامت خارجی ها

جهان صنعت- داوود حاجی قاسمعلی در خصوص طرح بیمه سلامت خارجی ها و پناهندگان، گفت: این طرح از سال ۹۴ طی توافق‌نامه‌ای که با اداره کل امور اتباع خارجه وزارت کشور و کمیساریای عالی پناهندگان به امضا رسید و در حال اجرا است و پس از آن گروهی از پناهندگان شامل سه گروه بیماران خاص،‌ اتباع آسیب‌پذیر و اتباع غیر آسیب‌پذیر تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

۹۲ هزار تبعه خارجی بیمار و آسیب پذیر

وی با بیان اینکه گروه بیماران خاص و اتباع آسیب‌پذیر در مجموع قریب به ۹۲ هزار نفر از اتباع تحت پوشش را تشکیل می‌دهند،‌ ادامه داد: حق بیمه این دو گروه یاد شده سالانه حدود یک میلیون تومان است که توسط کمیساریای عالی پناهندگان پرداخت می‌شود. اتباع غیر آسیب‌پذیر نیز با جمعیت کمتر از ۱۰هزار نفر، تمام حق بیمه را خودشان پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کار شناسایی و معرفی اتباع خارجی توسط وزارت کشور صورت می‌گیرد،‌ تصریح کرد: با تشخیص وزارت کشور این گروه‌ها طی لیستی به ما معرفی می‌شوند. این لیست در سامانه مکانیزه سازمان بیمه سلامت ثبت می‌شود و اتباع خارجی می‌توانند در مهلت مقرر نسبت به دریافت دفترچه بیمه خود اقدام کنند.

بر این اساس اتباع دارای بیماری خاص نظیر ام اس، دیالیز،‌ تالاسمی،‌ پیوند کلیه و… با جمعیت حدود هزار نفر و اتباع آسیب‌پذیر که توانایی مالی مناسب نداشته و توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند، تحت پوشش قرار می گیرند.

خدمات بیمه سلامت به خارجی ها مثل ایرانی هاست

مدیرکل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت، خدمات ارائه شده به اتباع خارجی را همانند خدماتی که به سایرین ارائه می‌شود معرفی کرد و افزود: اتباع خارجی با مراجعه به مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت می توانند خدمات و تعرفه بستری را مشابه ایرانی‌ها دریافت می‌کنند.

حاجی قاسمعلی گفت: اعتبار دفترچه‌های بیمه سلامت فعلی اتباع خارجی، تا پایان اسفندماه است،.

وی اظهار کرد: از اسفندسال گذشته تا شهوریور سال جاری قرارداد بیمه‌ای با اتباع خارجی تمدید شد که اکنون نیز این قرارداد تا اسفند سال جاری تجدید شده و آن دسته از اتباع خارجی که تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند می‌توانند نسبت به تمدید اعتبار تاریخ دفترچه بیمه خود اقدام کنند.

بیمه خارجی ها بر اساس لیست وزارت کشور

حاجی‌قاسمعلی در خصوص اتباع جدیدی که تحت پوشش سازمان بیمه سلامت می‌روند،‌ گفت: تمام این افراد باید توسط وزارت کشور به ما معرفی شوند. البته اکنون سقف تعداد اتباع خارجی بیمه شده در سازمان تکمیل است و در صورتی اتباع جدید معرفی شده از سوی وزارت کشور پذیرش می‌شوند که عده‌ای از جمعیت یاد شده به کشور خود بازگشته  یا فوت شده باشند.

وی داشتن کارت سبز اقامت و مدارکی برای اثبات هویت خانوادگی اتباع را برای آغاز ثبت‌نام و دریافت دفترچه بیمه سلامت ضروری دانست.

حاجی قاسمعلی خاطرنشان کرد: البته مدارک فوق فقط در صورتی پذیرش می‌شوند که تبعه مذکور توسط وزارت کشور معرفی شده باشند و نام او در سامانه سازمان بیمه سلامت ثبت شده باشد.

به گفته وی در صورت تکمیل بودن مدارک، دفترچه بیمه سلامت بلافاصله صادر می‌شود. همچنین در هر فصل به اتباع غیر آسیب‌پذیر ۱۰ روز مهلت داده شده تا در سامانه سازمان بیمه‌سلامت ثبت‌نام کنند.

منبع: ایسنا

عمومی
شناسه : 49331
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا