بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا

جهان صنعت- واکسن آنفلوانزا موجود در بازار ایران عمدا تولید دو کشور هلند و فرانسه است که در داروخانه ها توزیع می شود.

به گفته علی واشقانی، رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو تمام واکسن هایی که در داروخانه های کشور توزیع شده اند، مورد تایید هستند و بهترین زمان تزریق این واکسن از اوایل شهریور تا اواسط مهر است و بعد از آن تزریق این واکسن با اثربخشی کمتری همراه است.

به گفته وی در سال جاری واکسن آنفلوآنزا از دو تامین‌کننده که سابقه توزیع و مصرف در کشور را داشته‌اند، تامین شده و در اختیار داروخانه‌ها جهت توزیع قرار گرفته است.

چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

به گزارش خبرنگار اقتصاد سلامت جهان صنعت، رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو اضافه کرد:  خانم‌های باردار با تجویز متخصص زنان، کودکان ۶ تا ۵۹ ماهه، افراد بالای ۶۰ سال بهتر است این واکسن را تزریق کنند.

به گفته وی همچنین مبتلایان به ضایعات نخاعی و بیماری‌های عصبی عضلانی، مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی مانند آسم و بیمارهای مزمن انسدادی ریوی، بیمارهای مزمن قلبی عروقی البته به جز بیمارانی که صرفا دچار پر فشاری خون هستند، افراد با چاقی مرضی، کارکنان شاغل در مرغداری‌ها و پرورش‌دهندگان طیور و پرسنل سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست که در قسمت‌های مرتبط با پرندگان فعالیت می‌کنند و… نیازمنـد دریافـت واکسـن فصلی آنفلوانزا هستند.

واشقانی گفت: سـایر افـرادی کـه متقاضـی دریافـت واکسـن آنفلوانزا هستند، اگر منعی برای دریافت واکسـن نداشـته باشـند، مـی‌توانند واکسـن را دریافت کنند، اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع واکسن خصوصا در اوایل دوره توزیع آن، درخواست می‌شود افرادی که جزو گروه‌های پرخطر قرار ندارند، اجازه دهند تا ابتدا افراد پرخطر تحت واکسیناسیون قرار گرفته و سپس جهت دریافت واکسن اقدام کنند.

وی تاکید کرد: کودکان کوچکتر از شش ماه، افرادی که به واکسن آنفلوانزا یا ترکیبات آن واکنش‌های شدید آلرژیک یا تهدیدکننده حیات نشان داده‌اند، نباید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

واکسن‌های بدون جعبه، اصالت ندارند

واشقانی با تاکید بر اینکه مردم واکسن را به صورت بسته‌بندی تکی در جعبه و به همراه برچسب اصالت تهیه کنند، گفت: توجه کنید که واکسن‌های فاقد جعبه و برچسب اصالت مورد تائید نیستند.

وی تاکید کرد: در عین حال مصرف یکی از واکسن‌های چهار ظرفیتیِ سال جاری، در کودکان شش ماه تا سه سال مجاز نیست، اما  واکسن دیگر چهار ظرفیتی و واکسن سه ظرفیتی شامل این محدودیت قرار نمی‌گیرند.

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری پیشگیری از آنفلوآنزا نیز گفته است: بیماران دیالیزی و پیوند کلیه، کبد، تالاسمی ماژور و افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی یا رادیوتراپی می شوند در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند.

به گفته این پزشک متخصص بیماری های عفونی، بیماری آنفلوآنزا بیماری متفاوت و بسیار جدی تر از سرماخوردگی است که سالانه در مناطق مختلف جهان در گردش است و هر ساله با پوشش جدیدی نیز وارد کشورمان می‌شود.

مردانی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا در هر فصل با یک پوشش جدید ظاهر می‌شود، گفت: واکسن آنفلوانزا حاوی فرم غیر فعال شده‌ ویروس است و پس از تزریق بدن را مجبور به ساخت آنتی‌بادی‌هایی می‌کند که در برابر برخوردهای بعدی با ویروس توان مقابله با آن را داشته باشد.

این متخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: تزریق واکسن آنفلوآنزا ممکن است در برخی از افراد موجب عوارض جانبی مانند سردرد، تعریق، درد عضلات، درد مفاصل، تب، ضعف، خستگی شده و یا سرخی و ورم در محل تزریق ایجاد کند که این عوارض معمولا طی یک تا دو روز بدون درمان برطرف می‌شود.

مردانی تصریح کرد: همه افراد به ویژه افراد بالای ۶۵ سال و کودکان ۳ تا ۱۲ سال مجاز به دریافت واکسن آنفلوانزا هستند و کسانی که بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون، دیابت و به نوعی با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی سروکار دارند و زنان باردار بهتر است این واکسن را تزریق کنند.

عمومی

شناسه : 49389
لینک کوتاه :