xtrim
DBA

بودجه صدا و سیما؛ ۳۵ همت بودجه برای کسب رضایت ۱۲ درصد مخاطب

تعیین بودجه 35 هزار میلیارد تومانی برای صدا و سیما به عنوان سازمانی که به گواه تمامی کارشناسان در اوج ناکارآمدی قرار دارد و تنها 12 درصد مردم کشور مخاطب آن هستند، باعث واکنش‌های گسترده‌ای شده است.

هما میرزایی- جهان صنعت نیوز: صدا و سیما؛ سازمانی بسیار بزرگ که یکی از مهم‌ترین ارکان فرهنگی جامعه به شمار می‌رود. این سازمان که تا قبل از انقلاب، سازمان رادیو و تلویزیون ملی نام داشت، در سال ۱۳۱۹ در قالب رادیو و در سال ۱۳۴۶ در قالب تلویزیون آغاز به کار کرد. هر چند در سال‌های اخیر به دلیل دنبال کردن سیاست‌هایی خاص، این سازمان ملی موضوعیت خود را برای بخش بزرگی از جامعه از دست داده است، اما با این حال همچنان در مرکز توجهات قرار دارد. در روزهای اخیر و با انتشار ردیف بودجه این سازمان دوباره سیل انتقادات به عملکرد ضعیف آن روانه شده است. بودجه ۳۵ هزار میلیارد تومانی برای سازمانی که بنا بر آمارهای رسمی و غیر رسمی، تنها ۱۲ درصد مخاطب دارد.

انتقادات گسترده به عملکرد صدا و سیما در نادیده‌انگاری بخش بزرگی از جامعه

عملکرد صدا و سیما همواره محل بحث کارشناسان بوده است. اکثریت این افراد یکی از دلایل اصلی گرایش مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای و در سال‌هی اخیر شبکه نمایش خانگی را عملکرد ضعیف صدا و سیما می‌دانند. محمود صادقی سیاست‌مدار اصلاح‌طلب و نمایندهٔ پیشین مجلس در اینباره می‌گوید: من بارها به این مسئله اشاره کرده‌ام که یکی از دلایل حرکت مردم به سمت رسانه‌های بیگانه صدا و سیماست و این ناتوانی در شرایطی رخ داده که صدا و سیما دائماً به لحاظ بودجه‌ای در حال گسترش بوده و بیش از ده‌ها کانال در اختیار داشته، امّا اثرگذاری آن روز به روز کاهش پیدا کرده است. وی در ادامه می‌افزاید: از طرفی هم صدا و سیما به‌مثابه تریبون یک جناح سیاسی خاص عمل می‌کند، نه به عنوان یک رسانهٔ ملّی که باید روایتگر همهٔ واقعیات باشد. عباس عبدی فعال سیاسی-اجتماعی، پژوهشگر اجتماعی و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در یادداشتی می‌نویسد: در واقع، گویی صدا و سیما از طریق انتشار روایت‌هایی که تناسبی با واقعیت ندارند، وظیفهٔ شارژ کردن روحی عده‌ای مخاطب خاص را برعهده داشته و کاری به حقیقت و واقعیت امور ندارد. هنگامی که یک رسانه خود را «رسانهٔ ملّی» می‌نامد و از بودجهٔ عمومی ارتزاق می‌کند، باید همهٔ ملّت را مخاطب خود قرار دهد. «رسانهٔ ملّی» نه‌تنها رسانهٔ جناحی نیست، بلکه «رسانهٔ حکومتی» هم نباید باشد. اولویت اوّل آن باید بازتاب‌دهندهٔ خواست عمومی باشد. قرار نیست که فقط مطالبات و خواسته‌های یک گروه اندک یا حکومت و دولت را بازتاب دهد. صدا و سیما بیش از آنکه بازتاب‌دهندهٔ واقعیت باشد، به دنبال توجیه اقدامات رسمی جناحی به هر شیوه‌ای است. دنبال نادیده گرفتن اکثریت بزرگی از مردمی است که خارج از دایرهٔ مخاطبان آن هستند.

افزایش ۱۲۴۶ درصدی بودجه صدا و سیما در ۴ سال گذشته

بودجه هنگفت این سازمان که به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی با بودجه بیش از ۱۰ وزارتخانه شامل وزارت نفت، امور خارجه و میراث فرهنگی برابری می‌کند، در بودجه امسال حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است. در واقع از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ بودجه این سازمان ۱۲۴۶ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته تلویزیون ملی نه تنها بودجه دولتی دریافت نمی‌کند بلکه خود درآمدزایی کرده و از راه تبلیغات هزینه‌های مرتبط با برنامه‌سازی و پرداخت دستمزد را پرداخت می‌کند.

بسیاری می‌گویند دولت که مردم را به مقاومت در برابر ناملایمات اقتصادی تشویق می‌کند و عیدی ۳ میلیون تومانی برای بازنشستگان در نظر می‌گیرد خود قصدی برای کاهش هزینه‌ها نداشته و بودجه سازمانی مانند صدا و سیما را که خروجی قابل قبولی ندارد، از ۲۵ همت به ۳۵ همت رسانده است. برخی از واکنش‌ها به افزایش بودجه صدا و سیما در فضای مجازی را در ادامه می‌بینید:

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 494151
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *