تحول در صنعت خودروهای برقی | مرسدس آزمایش «جام مقدس» را آغاز کرد

مرسدس بنز آزمایش خودروهای برقی با باتریهای حالتجامد را آغاز کرده که میتوانند بیش از ۶۰۰ مایل (حدود ۹۶۵ کیلومتر) برد داشته باشند.
جهان صنعت نیوز، مرسدس بنز در همکاری با شرکت آمریکایی Factorial Energy در حال توسعه باتریهای حالتجامد پیشرفتهای است که میتوانند برد خودروهای برقی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. این شرکت اخیراً آزمایش جادهای این فناوری را با یک نمونه اولیه EQS در بریتانیا آغاز کرده است. باتری جدید با استفاده از الکترولیت جامد سولفیدی، ایمنی و کارایی بالاتری دارد و چگالی انرژی آن ۴۵۰ واتساعت بر کیلوگرم است که نسبت به باتریهای لیتیوم-یونی کنونی، برد را تا ۸۰ درصد افزایش میدهد.
مرسدس بنز خودروهای برقی با باتریهای حالتجامد را آزمایش میکند
مسابقه برای دستیابی به “جام مقدس” باتریهای برقی، یعنی فناوری حالتجامد، میان خودروسازان شدت گرفته است. این نوع باتریها نسبت به باتریهای لیتیوم-یونی کنونی، ظرفیت انرژی بیشتری دارند، ایمنتر هستند و سرعت شارژ بالاتری ارائه میدهند.
شرکت Factorial Energy که در آمریکا مستقر است، اولین سلولهای باتری حالتجامد خود را تابستان گذشته معرفی کرد. در ادامه، این شرکت و مرسدس در ماه سپتامبر باتری Solstice را معرفی کردند که از الکترولیت جامد سولفیدی بهره میبرد و ۴۵۰ واتساعت بر کیلوگرم چگالی انرژی دارد. این فناوری میتواند برد خودروهای الکتریکی را تا ۸۰ درصد نسبت به مدلهای مجهز به باتریهای لیتیوم-یونی افزایش دهد.
آزمایش جادهای باتریهای حالتجامد در بریتانیا
طبق گزارش Autocar، مرسدس آزمایشهای جادهای این باتری را با استفاده از یک نمونه اولیه EQS در بریتانیا آغاز کرده است. این باتری در قالب یک بسته ۱۲ ماژولی طراحی شده که انعطافپذیری بالایی برای پلتفرمهای مختلف دارد.
با توجه به این فناوری، برد مدل EQS 450+ که در حال حاضر ۵۱۱ مایل (حدود ۸۲۲ کیلومتر) طبق استاندارد WLTP دارد، میتواند به بیش از ۶۲۰ مایل (حدود ۱۰۰۰ کیلومتر) افزایش یابد. همچنین، Factorial اعلام کرده که این باتری در مقایسه با مدلهای ۹۰ کیلوواتساعتی کنونی، ۳۳ درصد کوچکتر و ۴۰ درصد سبکتر است.
مسیر تولید انبوه و رقابت در بازار
Factorial Energy در دسامبر ۲۰۲۴ اعلام کرد که به یک پیشرفت کلیدی در توسعه سلولهای باتری حالتجامد با ظرفیت ۴۰ آمپر ساعت دست یافته است. این شرکت علاوه بر مرسدس، با خودروسازان بزرگی مانند هیوندای و استلانتیس نیز همکاری میکند و قصد دارد تولید انبوه این باتریها را تا سال ۲۰۳۰ آغاز کند.
مارکوس شیفر، مدیر ارشد فناوری مرسدس بنز، تأکید کرده که باتریهای Solstice میتوانند استانداردهای جدیدی در زمینه برد، هزینه و عملکرد خودروهای الکتریکی تعیین کنند. این شرکت قصد دارد تا پایان دهه، تولید انبوه این باتریها را آغاز کند و به یکی از پیشگامان این فناوری تبدیل شود.
رقابت جهانی بر سر باتریهای حالتجامد
علاوه بر مرسدس و Factorial Energy، شرکتهایی مانند هیوندای، هوندا، تویوتا، استلانتیس، BYD و CATL نیز در حال رقابت برای توسعه و تولید باتریهای حالتجامد هستند. هیوندای قصد دارد اولین نمونه آزمایشی باتریهای حالتجامد خود را در مارس ۲۰۲۵ معرفی کند، در حالی که هوندا در نوامبر گذشته خط تولید آزمایشی این فناوری را به نمایش گذاشت.
خودرولینک کوتاه :