۵۵ درصد اقتصاد داروخانه های کشور دولتی است

جهان صنعت- یدالله سهرابی، عضو شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار جهان صنعت با بیان این مطلب از نبود تعادل بین داروخانه های دولتی و خصوصی انتقاد کرد.

وی افزود: کل گردش مالی داروخانه های کشور پارسال ۲٫۵ میلیارد دلار بود و از نظر عددی ۹۷ درصد تعداد داروهای مصرفی کشور داخلی است و فقط ۳ درصد داروهای مصرفی مردم از خارج وارد می شود.

وی گفت: داروخانه های کشور با مشکلات اقتصادی متعددی رو به رو هستند، از یک طرف بیمه ها به موقع به تعهداتشان عمل نمی کنند و از طرف دیگر شرایط اقتصادی کشور و تحریم ها باعث شده داروهای برند و خارجی کمتر شود و به همین علت اقتصاد داروخانه ها در مجموع رو به کوچک شدن است.

رئیس کمیسیون دارو و تجهیزات پزشکی نظام پزشکی اضافه کرد: آنچه امروز در حوزه سلامت مهم است این است که چرخه تولید، توزیع و داروخانه ها حفظ شود و دارو به موقع به دست مردم برسد و چرخه دارویی کشور حفظ شود.

تحریم های ظالمانه دارویی

وی درباره چالش های حوزه دارویی کشور گفت: تحریم های ظالمانه دارویی که اتفاق افتاده حوزه تولید، توزیع و داروخانه های کشور را دچار مشکل کرده است و تحریم مبادلات ارزی و بانکی و کمبود نقدینگی مهمترین مشکل چرخه تامین دارو کشور است.

سهرابی افزود: وقتی تحریم بانکی اتفاق می افتد خرید دارو و مواد اولیه از خارج باید نقد انجام شود و این مسئله در مواردی باعث کمبود می شود و احساس کمبود در بین مردم هم باعث می شود تقاضا برای مصرف و انبار دارو بیشتر شود و همین مسئله بر کمبود دارو در کشور دامن می زند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و تشکیلات نظام پزشکی اضافه کرد: وارد کنندگان دارو و مواد اولیه در تلاش هستند که خدمات مناسبی به مردم داده شود اما تکانش های سیاسی و اقتصادی باعث شده مقداری سازمان غذا و دارو و کل سیستم دارویی کشور دچار آسیب شود. همه باید دست به دست هم بدهند تا از پیچ و خم تحریم رد شویم.

عمومی
شناسه : 49549
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا