چطور کالابرگ الکترونیکی تبدیل به گوشت و مرغ میشود؟

کالابرگ الکترونیکی در حال حاضر برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی قابل استفاده است
جهان صنعت نیوز، مرحله نخست کالابرگ الکترونیکی اجرا شد. خانوارهای مشمول در این طرح میتوانند با مراجعه به فروشگاههای منتخب از ۱۱ قلم کالای ارائه شده استفاده کنند. کالابرگ الکترونیکی برای سه گروه کالای اساسی قابل استفاده است. گروه لبنیات شامل شیر کم چرب، بسته ۴۰۰ گرمی پنیر UF و دبه یک و نیم کیلویی ماست کمچرب میشود. در گروه پروتئین میتوانید مبلغ کالابرگ خود را به تخم مرغ، گوشت مرغ و گوشت منجمد گوساله اختصاص دهید. گروه خواربار نیز شامل ماکارونی، برنج، قند و شکر، حبوبات و روغن مایع میشود.
با وجود آغاز به کار این طرح، هنوز برخی ابهامات نیاز به شفافسازی دارند. برای مثال، مشخص نیست شیوه خرید کالای اساسی با کالابرگ الکترونیکی دقیقا به چه صورت خواهد بود؛ در حالی که وزیر کار از عدم ممنوعیت استفاده کل اعتبار حساب برای دریافت یک کالا خبر داده، سرپرست مرکز مطالعات و اطلاعات رفاهی ایرانیان در این وزارتخانه از الزام هر خانوار برای خرید حداقل سه قلم کالا در هر خرید سخن رانده است.
فروشگاههای معتبر طرح کالابرگ الکترونیکی
کالابرگ الکترونیکی را میتوانید به دو صورت استفاده کنید. اگر قصد خرید حضوری دارید،؛ ببیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه عمدهفروشی و ۱۳ فروشگاه زنجیرهای در اختیار شماست. فروشگاههای زنجیرهای مرتبط با این طرح از افق کوروش، اتکا، ترقی، جانبو، دیلی مارکت، رفاه، گندم، محسن گرفته تا مینومارت، هایپراستار، هایپر فامیلی، هفت و والمارکت را شامل میشود.
اما اگر خرید اینترنتی را ترجیح میدهید، میتوانید سفارش خود را از طریق «اسنپمارکت» و «دیجیکالا» ثبت کنید تا مبلغ کالابرگ شما آنلاین محاسبه شود.
هرچند این نکته را در نظر بگیرید که لازم نیست کل مبلغ موجودی هر مرحله را بلافاصله مصرف کنید. شما میتوانید کل یا بخشی از اعتبار مرحله نخست خود را در مرحله دوم خریداری کنید. مهلت زمان استفاده از اعتبار کالابرگ ۱۲۰ روز (مجموع اعتبار زمانی هر دو مرحله) خواهد بود.
اطلاع از مانده اعتبار به این روش
نکته قابل توجه در این طرح، نحوه استعلامگیری مانده اعتبار حساب است. برای استعلام اعتبار کالابرگ الکترونیکی دو روش پیشرو دارید. با نصب اپلیکیشن «شما» به راحتی میتوانید از مانده اعتبار حساب کالابرگ خود مطلع شوید. «شما» را میتوانید از کافه بازار، مایکت یا وبسایت رسمی «شما» دانلود کنید.
همچنین با اجرای کد دستوری اعلام شده هم میتوانید عملیات ماندهگیری را به سهولت انجام دهید، بنابراین، با شمارهگیری ستاره ۵۰۰ ستاره ۱۴۶۳ مربع، مانده اعتبار کالابرگ برایتان نمایان خواهد شد.
همچنین مرکز تماس ۶۳۶۹ -۰۲۱ آماده پاسخگویی به سوالات و درخواستهای مشمولان طرح است.
کالابرگ الکترونیکی به چه افرادی تعلق میگیرد؟
کالابرگ الکترونیکی قرار است در سه مرحله واریز شود. واریز مرحله نخست برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی کلید خورده است. مرحله دوم قرار است دهکهای یک تا سه را پوشش دهد و در مرحله نهایی به قرعه به نام دهکهای چهار تا هفت خواهد افتاد.
مبلغ تخصیص یافته به هر گروه متفاوت است. دهکهای یک تا سه ۵۰۰ هزار تومان دریافت میکنند. این مبلغ برای دهکهای چهار تا هفت به ۳۵۰ هزار تومان کاهش مییابد.
لازم به ذکر است که خانوار برای استفاده از این یارانه، ملزم به پرداخت حتی یک ریال هم نیست. کافی است که کارت مربوطه ۵ هزار تومان اعتبار برای احراز هویت داشته باشد.
چرا کالابرگ الکترونیکی؟
طرح کالابرگ الکترونیکی در ابتدا با هدف حمایت از اقشار کمدرآمد جامعه مطرح شد. حمایتی مختص دهکهای یک تا سه که مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی را نشانه گرفته بود. مددجویانی که شامل ۵ میلیون خانوار و بیش از ۱۲ میلیون نفر هستند؛ رفته رفته، اما این طرح تا دهک هفتم بسط یافت و اکثریت جامعه ایرانی را در برگرفت؛ بنابراین، توزیع کالابرگ سه مرحلهای اعلام شد. مرحله نخست کالابرگ الکترونیکی مختص مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی کلید خورد. مبلغ کالابرگ الکترونیکی در مرحله دوم برای دهکهای یک تا سه واریز خواهد شد و در نهایت، انتظار دهکهای چهار، پنج، شش و هفت تا مرحله سوم به طول خواهد انجامید.
مبلغ اعتبار یارانه کالابرگ الکترونیکی از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است و ارتباطی با یارانه نقدی ندارد؛ بدین ترتیب، محدودیتی در دریافت همزمان یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی برای تهیه اقلام اساسی وجود ندارد. به عبارت دیگر، کالابرگ الکترونیکی در واقع یارانهای بر مواد غذایی محسوب خواهد شد.
منبع: فرارو
اقتصاد کلانلینک کوتاه :