عرضه میوه و خرمای تنظیم بازار از ۲۰ اسفند آغاز می شود

کمیته راهبری طرح تنظیم بازار میوه استانهای مختلف کشور، میوه و خرما تدارک دیده شده برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و ایام نوروز را قیمتگذاری و از ۲۰ اسفند به مردم عرضه میکند.
جهان صنعت نیوز، مرتضی معتمد،معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت: میوه و خرما تدارک دیده شده برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و ایام نوروز، ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر قیمت روز میوه مشابه در بازار هر استان توسط کمیته راهبری طرح تنظیم بازار قیمتگذاری و عرضه آن در اصناف و غرف ویژه طرح تنظیم بازار آغاز خواهد شد.
وی افزود: توزیع خرما از روز نخست ماه مبارک رمضان آغاز شده و میوه تنظیم بازار نوروز نیز از ۲۰ اسفند در استانهای کشور توزیع میشود.
وی افزود: در تمام طول سال تامین نیاز بازار توسط اصناف و فروشگاههای زنجیرهای انجام میشود، اما با توجه به افزایش تقاضای بازار در روزهای پایانی سال، بیم آن میرود که قیمت به طور نامتعارف افزایش یابد و تحمل آن برای اقشار آسیبپذیر جامعه سخت شود، از این رو یک تجربه موفق ۱۷ ساله وجود دارد که هر سال دولت برای تنظیم بازار میوه شب عید و جلوگیری از رشد نامتعارف قیمتها، در زمان برداشت، مقداری میوه ذخیرهسازی میکند و در ایام نوروز حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر قیمت میوه مشابه در بازار عرضه میکند این عرضه مانع رشد قیمت و منجر به ثبات قیمت در این روزها میشود.
معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: این عرضه حداقل تا ۱۵ فروردین در غرفههای خردهفروشی موقت و یا اصناف منتخب و سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری با نصب بنر تنظیم بازار در سطح شهر تهران و سایر کلان شهرها ادامه خواهد داشت.
انواع میوه تنظیم بازار
وی افزود: مباشرین استانها ۱۰۰ درصد میوه مورد نیاز تنظیم استان شامل سیب درختی و پرتقال تامسون و والنسیا و خرما را تامین و ذخیرهسازی کردهاند و این اقلام با قیمت مصوب کمیته راهبری هر یک از استانها عرضه میشود.
این مقام مسوول ادامه داد: برای پشتیبانی از استانها نیز میوه به عنوان ذخیره احتیاطی خریداری و ذخیرهسازی شده است.
معتمد با تاکید بر این که در سه سال اخیر تامین و تدارک میوه برای برگزاری آیین نوروز به بخش خصوصی سپرده شده است، تصریح کرد: از سال ۱۴۰۱ این طرح به بخش خصوصی سپرده شده. در هر یک از استانها، یک مباشر توانمند از بخش خصوصی انتخاب میشود که معمولا اتحادیههای تعاون روستایی هستند. امر خرید، ذخیرهسازی و توزیع میوه و خرما را با منابع مالی خودشان و تسهیلات بانکی اعطایی از سوی این سازمان انجام میدهند. سازمان مرکزی تعاون روستای نیز بر این روند گسترده نظارت میکند.
معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی از پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی برای تامین و تدارک میوه و خرما تنظیم بازار در نوروز و ماه رمضان خبر داد و گفت: این تسهیلات با نرخ کارمزد ۱۳ درصد و به اندازهای که بتوان این اقلام مصوب کمیته راهبردی استانها را تامین و ذخیرهسازی کرد به مباشران پرداخت میشود.
وی تصریح کرد: ۳۲ مباشر بخش خصوصی در ۳۲ استان (با احتساب منطقه جنوب کرمان) عملیات خرید و ذخیرهسازی میوه و خرما را براساس ضوابط ابلاغی از سوی وزیر جهادکشاورزی را انجام میدهند.
تسنیم
کشاورزیلینک کوتاه :