xtrim

تعداد بالای کشته‌ها در تصادفات: ۸۳ درصد زیر ۵۰ سال

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس گزارش‌های پلیس، ۸۳ درصد فوتی‌های تصادفات جاده‌ای زیر ۵۰ سال سن دارند در حالی که گروه‌های مولد جامعه به شمار می‌روند و برای اینکه جوانی جمعیت را محقق سازیم باید از وقوع این تصادفات جلوگیری کنیم.

جهان صنعت نیوز، علیرضا رئیسی روز یکشنبه در نشست خبری که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: در قالب پویش نه به تصادف یک برنامه سه ساله برای کاهش تصادفات تدوین شده است که در گام اول و ایام نوروز امسال بر موضوع کاهش تصادفات جاده‌ای متمرکز خواهیم شد.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۰ هزار مرگ بر اثر حوادث جاده‌ای رخ می‌دهد که می‌توان ۱۰ هزار مورد آن را با پیوستن به این پویش کاهش داد، تصریح کرد: ۵۲ درصد از عوامل موثر بر تصادفات مربوط به خطای انسانی بوده و حدود ۴۸ درصد آن مرتبط با عوامل جاده‌ای و خودروهای ناایمن است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل کاهش حوادث ترافیکی و جاده‌ای، وجود قوانین بازدارنده است، تصریح کرد: قوانین ما در حوزه رانندگی بازدارنده نیست حال آنکه قوانین، می‌توانند رفتارساز باشند و اجرای صحیح و اعمال قوانین سخت‌گیرانه می‌تواند تا ۲۰ درصد از این آمارها را کاهش دهد.

به گفته وی، تاکنون قوانین رانندگی و میزان جریمه ها در کشور بازدارنده نبوده و روزانه شاهد مرگ و میر رانندگان و به خصوص سرنشینان آن ها هستیم بطوریکه هر فوتی تصادفی برای کشور بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

رئیسی افزود: زمانی که تصادف رخ می دهد آمار مرگ و میر سرنشینان نسبت به رانندگان بیشتر است لذا ضروریست همانطور که استفاده از کمربند ایمنی برای راننده اجباری و به یک عادت تبدیل شده، اما سرنشینان عقب اغلب کمربند ایمنی نمی‌بندند. بنابراین، پیشگیری باید با هدف جلوگیری از وقوع تصادف انجام شود.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین عامل مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات، آسیب مغزی است و پس از آن شکستگی‌های متعدد، که این دو مورد بیش از ۹۰ درصد فوتی‌ها را شامل می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد قربانیان موتورسواران هستند که به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی جان خود را از دست می‌دهند. از ۱۳ میلیون موتورسیکلت در کشور، حدود ۱۲ میلیون فرسوده و فاقد هرگونه ایمنی هستند.

رئیسی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات کشور، معاینه فنی خودروها است، تاکید کرد: بسیاری از خودروهای فرسوده فاقد معاینه فنی هستند اما همچنان در حال تردد بوده ، که نشان‌دهنده‌ نبود نظارت کافی است.

وی اظهار داشت: از دیگر عوامل مؤثر در تصادفات می‌توان به خواب‌آلودگی هنگام رانندگی، استفاده از تلفن همراه و بی‌توجهی به قوانین اشاره کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فرهنگ‌سازی تنها به معنای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی نیست، بلکه مجموعه‌ای از اطلاعات، رفتارها، قوانین و مقررات است که باید منجر به اصلاح رفتارها در راستای یک هدف مشخص شود.

رئیسی ادامه داد: تفاوت این پویش با سایر پویش‌ها در آن است که از بالاترین سطوح، از رئیس‌جمهور گرفته تا استانداران و فرمانداران، همگی درگیر این موضوع شده‌اند و همه‌مسئولان پای کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: این همگرایی باعث شده که وزارت بهداشت نیز مصمم باشد تا این فرایند ادامه یابد و تیم اجرایی از هم نپاشد.

به گفته رییسی، چهار ضلع اصلی در این زمینه شامل جاده، خودرو، انسان و قانون است. در سطح جهانی، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر جاده، بین ۳ تا ۷.۵ دوربین کنترل سرعت وجود دارد، درحالی‌که این میزان در ایران کمتر است یا این دوربین‌ها نیز از کار افتاده‌ هستند.

وی اظهار داشت: شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها بر عهده‌ مسئولان ذیربط بوده و لازم است خودروسازان نیز در راستای ارتقای ایمنی خودروها گام بردارند و امید است در پایان این برنامه‌ سه‌ساله ، شاهد کاهش چشمگیر آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای باشیم.

رئیسی با بیان اینکه ۶۰ درصد از مرگ‌های ناشی از تصادفات در ۸ استان کشور رخ می‌دهد، اظهار داشت: این استان ها شامل تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و خوزستان است و استان ایلام کمترین میزان تصادفات را دارد.

وی ادامه داد: ۶۲ درصد از تصادفات برون‌شهری رخ می‌دهد که عمدتاً در محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حدود ۵۲ درصد از فوتی‌های تصادفات در صحنه حادثه رخ می دهد گفت: همچنین ۶ درصد از افراد حین انتقال به بیمارستان و ۴۲ درصد نیز در اورژانس بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

رئیسی تصریح کرد: ۸۰ درصد از فوتی‌های تصادفات مرد و ۲۰ درصد زن هستند.

وی توسعه حمل و نقل عمومی را از راه‌های کاهش مصدومان تصادفات بیان کرد و افزود: ۹۶ درصد از اتوبوس‌های درون‌شهری، ۸۵ درصد از مینی‌بوس‌ها، ۷۶ درصد از اتوبوس‌های برون‌شهری و ۶۲ درصد از تاکسی‌های درون‌شهری فرسوده هستند و سهم حمل‌ونقل هوایی بسیار پایین بوده و ظرفیت استفاده از قطار نیز محدود است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سالانه حدود ۴ هزار نفر بر اثر تصادفات مرتبط با موتورسیکلت جان خود را از دست می‌دهند، گفت: همچنین چهار هزار و ۵۰۰ نفر از فوتی‌های تصادفات نیز عابران پیاده هستند، ضرورت دارد با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی وضعیت مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور کاهش یابد.

منبع: ایرنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 497435
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *