سرنوشت خودرو در ۱۴۰۴؛ افزایش تولید یا ادامه بحران؟

چشمانداز صنعت خودرو در سال ۱۴۰۴ به عوامل کلیدی مانند سیاستهای ارزی، تعاملات بینالمللی و اصلاح نظام قیمتگذاری بستگی دارد.
جهان صنعت نیوز، سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا، معتقد است که وضعیت تولید خودرو در سال ۱۴۰۴ به متغیرهای سیاسی و اقتصادی مانند نرخ ارز، روابط بینالمللی و سیاستهای قیمتگذاری بستگی دارد. وی هشدار میدهد که در صورت ادامه شرایط فعلی، خودروسازان ممکن است برای جلوگیری از زیان، به سمت مونتاژکاری بیشتر حرکت کنند.
چشمانداز صنعت خودرو در سال ۱۴۰۴؛ رشد یا رکود؟
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا، میگوید که آینده صنعت خودرو به تصمیمات کلان اقتصادی و سیاسی کشور وابسته است. وی تأکید میکند که نرخ ارز، روابط بینالمللی و سیاستهای قیمتگذاری میتوانند مسیر تولید خودرو در سال آینده را مشخص کنند.
ریسک کاهش تولید در سال ۱۴۰۴
با توجه به شرایط کنونی، مدنی بر این باور است که اگر سیاستهای ارزی به نفع صنعت خودرو اصلاح نشود، حتی بخش خصوصی نیز در حفظ سطح فعلی تولید با مشکل مواجه خواهد شد. او پیشبینی میکند که در صورت تداوم این وضعیت، میزان تولید خودرو در سال آینده نهتنها افزایش نمییابد، بلکه ممکن است کاهش یابد.
مونتاژکاری؛ راهکار یا چالش جدید؟
یکی از گزینههایی که خودروسازان برای کاهش زیان و افزایش تیراژ در نظر دارند، روی آوردن به مونتاژکاری است. مدنی معتقد است که اگر دولت سیاستهای حمایتی درستی اتخاذ نکند، خودروسازان به جای توسعه تولید داخلی، به مونتاژ خودروهای خارجی روی خواهند آورد.
نقش اصلاح قیمتگذاری در آینده صنعت خودرو
به گفته مدنی، قیمتگذاری دستوری یکی از موانع اصلی در مسیر رشد تولید است. وی پیشنهاد میدهد که اگر دولت دست خودروسازان را در تعیین قیمت باز بگذارد، این صنعت میتواند با جذب نقدینگی بیشتر، تیراژ تولید را افزایش دهد. اما در غیر این صورت، ممکن است صنعت خودرو در سال ۱۴۰۴ با مشکلات بیشتری مواجه شود.
لزوم تأمین ارز برای خودروسازان
مدنی تأکید میکند که تأمین ارز کافی برای خودروسازان، عامل تعیینکنندهای در روند تولید سال آینده است. در صورتی که منابع ارزی موردنیاز صنعت خودرو تأمین نشود، هم شرکتهای بزرگ و هم مونتاژکاران بخش خصوصی با کاهش تولید روبهرو خواهند شد.
خودرولینک کوتاه :