xtrim

بازار خودرو ایران و افغانستان؛ وقتی همسایه‌ها انتخاب‌های بهتری دارند!

مقایسه قیمت خودرو در ایران و افغانستان نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان ایرانی با همان بودجه‌ای که در افغانستان می‌توانند خودروهای لوکس و باکیفیت بخرند، در ایران به خرید گزینه‌های ضعیف‌تر و قدیمی‌تر محدود شده‌اند.

جهان صنعت نیوز، بررسی بازار خودرو در ایران و افغانستان نشان می‌دهد که با وجود همسایگی این دو کشور، قیمت‌گذاری و گزینه‌های در دسترس کاملاً متفاوت است. در حالی که در افغانستان با ۸۰۰ میلیون تومان می‌توان یک خودروی Toyota C-HR Hybrid مدل ۲۰۱۷ خرید، در ایران با همین بودجه پژو ۲۰۷ سقف فلزی در دسترس است. این اختلاف در سطوح بالاتر نیز ادامه دارد؛ با ۹۰۰ میلیون تومان در کابل می‌توان Lexus IS 250 مدل ۲۰۱۱ خرید، در حالی که در ایران همین بودجه تنها برای تارا دستی کافی است.

بازار خودرو در ایران و افغانستان؛ چرا گزینه‌های ما ضعیف‌تر و گران‌تر است؟

در حالی که بازار خودرو ایران تحت تأثیر انحصار خودروسازان داخلی، تعرفه‌های سنگین واردات و سیاست‌های محدودکننده است، بازار خودرو افغانستان گزینه‌های متنوع‌تری را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. در ادامه، مقایسه‌ای بین خودروهای در دسترس با بودجه‌های مختلف در دو کشور انجام شده است:

چرا اختلاف قیمت و کیفیت خودرو در ایران و افغانستان زیاد است؟

۱. انحصار داخلی و محدودیت‌های واردات: در ایران، واردات خودرو به‌شدت محدود شده و تعرفه‌های بالا، ورود خودروهای خارجی را برای مصرف‌کننده بسیار پرهزینه کرده است. این در حالی است که در افغانستان، بازار رقابتی‌تر است و مصرف‌کنندگان به گزینه‌های متنوع‌تری دسترسی دارند.

۲. قیمت‌گذاری غیرمنطقی خودروهای داخلی: در ایران، خودروهای داخلی با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی عرضه می‌شوند. برای مثال، در حالی که یک خودرو مانند تارا در ایران حدود ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، در همین بازه قیمتی در افغانستان می‌توان یک لکسوس IS 250 مدل ۲۰۱۱ خرید که از نظر تکنولوژی، قدرت موتور و ایمنی در سطحی بسیار بالاتر قرار دارد.

۳. سیاست‌های اشتباه در صنعت خودرو: عدم رقابت و نبود انگیزه برای بهبود کیفیت در بین خودروسازان داخلی باعث شده است که محصولات ایرانی از نظر فناوری و کیفیت مونتاژ بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی باشند. این در حالی است که در افغانستان، خودروهای باکیفیت‌تری با همان بودجه در دسترس هستند.

منبع تجارت نیوز

خودرو
شناسه : 497728
لینک کوتاه :

۴ دیدگاه

  1. تنها چیزی که اونجا بهتره همین ماشینه چون مسعولان فراوان ندارند
    اینجا ما
    رئیس
    معاون رئیس
    مدیر
    معاون مدیر
    مسعول
    معاون مسعول
    سرپرست
    معاون سرپرست
    پیمانکار
    معاون پیمانکار
    سرپرست
    معاون سرپرست
    خب ازینا چیزی اضاف میاد که به ماها برسه نه والا

  2. وقتی‌یک‌خودرو‌خارجی‌امنیت‌جانی‌بالا‌ومصرف‌سوخت‌یک‌سوم‌دارد‌سیاستمداران‌کشور‌اجاز‌واردات‌خودروهای‌ارزان‌قیمت‌که‌لوکس‌نباشند‌اما‌یک‌سوم‌سوخت‌مصرف‌می‌کنند‌ودرمقابل‌خودرهای‌خیلی‌لوکس‌کاری‌کنند‌که‌واردات‌خودروهای‌لوکس‌وفوق‌لوکس‌با‌تعرفه‌های‌بالا‌وارد‌شوند‌اما‌یک‌خودرویی‌که‌ایمنی‌ومصرف‌سوخت‌یک‌سوم‌دارد‌قشرکارگر‌وکارمند‌بدون‌تعرفه‌وارد‌کشور‌شود‌حداقل‌طی‌۱۰سال‌فقط‌صرفه‌جویی‌سوخت‌ارز‌خروجی‌را‌تا‌۳برابرتامین‌می‌کند‌ویک‌رقابت‌سختی‌برای‌خودروسازان‌داخل‌می‌شود‌که‌خودروهای‌با‌کیفیت‌سوار‌شوند‌درشرایط‌فعلی‌یک‌عده‌با‌خالی‌کردن‌جیب‌مردم‌ماشین‌های‌لوکس‌هرقیمتی‌باشد‌می‌خرند‌واین‌باعث‌بی‌عدالتی‌می‌شود‌که‌قشر‌کارگر‌وکارمتد‌خودرو‌۲۰ساله‌پراید‌ومژو‌ومیکان‌که‌هر‌روز‌تعمیرگاه‌هست‌وباعث‌آلودگی‌وحتی‌۱۰۰کیلومتر۲۰لیتر‌سوخت‌مصرف‌می‌کنند‌کارشناسان‌یک‌تجزیه‌وتحلیل‌کنند‌وفقط‌جلوی‌پای‌خود‌را‌نبینند‌به‌آینده‌بنگرندحتی‌اگر‌شده‌با‌یک‌خودروساز‌برند‌جینی‌در‌داخل‌کشورمونتاژ‌کنند‌وبتوانند‌خودشان‌حداقل۵۰درصد‌مونتاژ‌راداخل‌کشورتولید‌کنند‌متاسفانه‌مسئولین‌خودروساز‌فقط‌به‌فکر‌آجرقالب‌زدن‌هستن‌که‌تیراژ‌بره‌بالا‌مردم‌خوبی‌داریم‌که‌تا‌الان‌صداشون‌درنیامده

  3. مقصر کیه؟مقصر خود مردم و البته قشر زحمت کش دلال هستن که این ماشینا رو خریداری میکنن..وگرنه تکلیف خودروسازان و امثاله اینا که کاملأ روشنه،،مثلأ عین آقای میرسلیم که میگه لندکروز با پژو هیچ فرقی نداره..قبول کنیم مقصر خودمون هستیم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *