داروخانه‌ ها تعاونی می شوند

جهان صنعت- محمدرضا شانه ساز روز شنبه در نشست خبری پنجمین نمایشگاه دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) افزود: آیین نامه ای آماده شده است که بر اساس آن به چند داروساز مجوز داروخانه اعطا شود به آن معنا که داروخانه ها به نوعی به شرکت سهامی یا تعاونی تبدیل شوند. هدف آیین نامه جدید اعطای تسهیلات بیشتر برای تاسیس مشترک داروخانه توسط داروسازان است.

وی اضافه کرد: تاسیس داروخانه ها خارج از توان دانش آموختگان جدید است؛ بنابراین لازم است حمایت هایی اقتصادی تاسیس این مراکز به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار انجام شود.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: تعدادی از داروسازان جوان برخلاف ضوابط قانونی و به خاطر نداشتن توان مالی در دام سرمایه‌ گذارانی می افتند که توجهی به مسئولیت داروخانه داران ندارند و نگاه اقتصادی دارند.

شانه ساز خاطرنشان کرد: هدف آیین نامه جدید داروخانه ها که با همکاری تشکل های مردم نهاد تدوین شده، این است که تسهیلات بیشتری برای تاسیس مشترک داروخانه توسط داروسازان قائل شویم.

شانه ساز افزود: این آیین نامه باید مراحل قانونی خود را برای ابلاغ طی کند. داروسازان به خاطر قسم پزشکی خود، نگاه سرمایه‌ای ندارند و این آیین نامه می تواند تحولی در داروخانه ها ایجاد کند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با سیاست هایی که اعمال می شود، درآمد داروخانه ها به این سمت و سو می رود که بر اساس ارائه خدمات باشد نه فروش دارو.

شانه ساز افزود: فروش دارو ناخواسته به داروخانه القا می کند که به دنبال فروش دارو و مکمل های گران تر باشد. در حالی که داروخانه باید گلوگاهی برای جلوگیری از مصرف غیرمنطقی دارو باشد.

سوءاستفاده از ارز دارو کاهش یافت

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره وجود سوءاستفاده و مافیا در حوزه ارز دارو و تجهیزات پزشکی گفت: سوءاستفاده از ارز دارو با برخوردهایی که با بخشی از متخلفان صورت گرفته، کاهش یافته است.

شانه ساز با اشاره به گردش مالی زیاد در حوزه دارو افزود: ارز در کشور چند نرخ دارد و اگر بخواهیم قسم بخوریم اتفاقی در حوزه ارز دارو نمی افتد، این طور نیست اما این موضوع، مختص دارو نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: نظام دارویی کشور به این نتیجه رسیده است که با داشتن سامانه کنترلی قوی، نظارت بیشتری بر ارز دارو اعمال کند.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تعدادی از پرونده های ارز دارو صحت نداشته و برخی از آنها صحت داشته است.

شانه ساز افزود: برخوردها با همکاری قوه قضائیه در حال انجام است و بنا داریم در مدت کوتاهی با سامانه های نظارتی مانند تیتک (هرچند نقاط ضعفی دارد) و با ارتباط با سامانه های بانک مرکزی و گمرک، نظارت های بهتری انجام شود و بدون اغماض با متخلفان برخورد شود.

وی اضافه کرد: امید است با نظارت ها، بخشی از ضرر و زیان بیت المال را جبران کنیم اما فقط بخش کوچکی از نظارت ها دست سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: شرکت های تولیدکننده و توزیع کننده نیز به زودی تحت نظارت ارزی قرار می گیرند.

ایران می تواند قطب تولید مواد اولیه دارویی در دنیا باشد

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ایران ظرفیت زیادی برای تولید مواد موثره و اولیه دارویی همانند صنعت نفت و پتروشیمی دارد و می تواند به قطب تولید مواد موثره و اولیه دارویی در دنیا تبدیل شود.

شانه ساز افزود: تبدیل شدن ایران به قطب تولید مواد موثره و اولیه دارویی می تواند ثروت عظیم و اشتغال فوق العاده ای را برای کشور به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که در حوزه‌های نانو تکنولوژی و سلول درمانی در دنیا، حرف برای گفتن دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مولکول هایی که برای امر درمان باید مورد استفاده قرار گیرد، شرکت های دانش بنیان آنها را تولید و وارد سبد دارویی کشور می کنند و این داروها اکنون در داروخانه های کشور وجود دارند.

شانه ساز خاطرنشان کرد: رونمایی از داروهای جدید برای ما امری عادی شده است و در منطقه مدیترانه شرقی و خلیج فارس بی نظیر است.

وی اضافه کرد: شرکت دارویی در کشور نداریم که هر روز فعالیتی در زمینه تولید داروهای جدید و های تک نداشته باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: همه کارخانه های داروسازی از دانش بنیان تا معمولی ۱۰ تا ۲۰ قلم محصولات دارویی دارند که طبق جدول زمانبندی آماده ورود به کشور است.

شانه ساز با اشاره به روابط بین بخشی دانشکده های پزشکی و داروسازی با بخش صنعت ادامه داد: سال هاست که بیش از نیمی از مواد اولیه مورد نیاز دارویی در کشور تولید می شود.

وی با بیان اینکه ایران امروز یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه های کنترل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را در منطقه دارد، افزود: مطالعات بالینی برای داروهای جدید به ویژه داروهای بایوتک بادقت انجام می شود.

تبلیغات دارو ضعیف است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: چون خیلی تلاش کردیم دارو با بهای کمتر به دست مردم برسد و سازمان های بیمه گر هزینه ها را کمتر کنند، برای بازاریابی و تبلیغات دارو هزینه ای دیده نمی شود.

شانه ساز خاطرنشان کرد: سال هاست شرکت های دارویی فعالیتی در زمینه تبلیغات دارو ندارند که این مساله یکی از مشکلات ما در حوزه دارو است.

وی اضافه کرد: همچنین این مساله باعث شده است که شرکت های دارویی، داروسازان و مصرف کنندگان به تدریج به این باور برسند که داروهای تولید داخل حرفی برای گفتن ندارند. در حالی که صنعت داروی کشور بخش بزرگی از شعارهای اقتصاد مقاومتی را محقق کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: در تبلیغات دارو ضعیف عمل می کنیم و این موضوع باعث شده است با توانمندی های این حوزه آشنایی به وجود نیاید.

منبع: ایرنا

عمومی

شناسه : 49780
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا