ابراز وجود آمریکا

حسن بهشتی پور * لازم بود واشنگتن از لحاظ سیاسی اقداماتی را در برابر ایران انجام دهند اما واقعا امریکایی ها بدنبال جنگ نیستند انها معتقدند که می توانند از طریق تحریم ها ملت ایران را به زانو دراورند پس لزومی ندارد یک جنگی دیگری به راه بیندازند و میلیون ها دلار هزینه کنند.

بنابراین سراغ این رفتند که بازهم تحریم های بیشتری به ملت ایران وارد کنند. اما بحث تحریم بانک مرکزی فرقش با تحریم های دیگر این است که ذیل حمایت از تروریسم قرار دارند یعنی در دوره های قبل بانک مرکزی را بخاطر مسائل هسته ای تحریم می کردند ولی این تحریم ها ذیل مبارزه با تروریسم قرار دارند این یک مقداری کار را دشوراتر و پیچیده تر می کند.

اگر یک روز بخواهند تحریم ها را بردارند باید اذعان داشت که تحریم های علیه تروریسم فرایندش پیچیده تراست ولی اثر عملی اش روی بانک مرکزی هیچ است و مقداری که قبلا تحریم بوده الان هم تحریم است منتها از نظر حقوقی و قوانین امریکا کمی تفاوت وجود دارد.

آن هم بخاطر اینکه امریکا خواسته کاری کند مثلا صندوق توسعه ملی ایران که صندوقی است که در خدمت مردم ایران برای توسعه است تحریم شده با وجود انکه امریکایی ها دم می زنند که هدفمان فشار به مردم ایران نیست و مابا رژیم ایران دشمنی داریم و می خواهیم انان را مجبور به تغییر رفتار کنیم لذا تحریم صندوق توسعه ملی عملا خلاف این موضوع را ثابت می کند.

از انطرف اعلام کردند که امریکا نیروهای جدیدی را به امارات و عربستان اعزام می کند برای انکه بتوانند امنیت را برقرار کنند این هم علارغم همه شعارهایی که قبلا می دادند انها مدعی اند که دنبال این نیستند که حضور نیروی نظامی بیشتر شود بلکه می خواهند تجهیزات در اختیار خود کشورها بگذراند تا در برابر ایران تجهیز شوند با این وجود اعلام کردند که یکسری مستشارات و نیروهای نظامی جدید را به منطقه اعزام می کنند معمولا همه این ها نشاندهنده ی این است که امریکایی ها می خواهند به افکار عمومی اعلام کنند که کاری می کنند.

این همه تبلیغ و این همه اتهامات باید بالخره اقدامی از جانب واشنگتن انجام شود اما اینکه بخش بانک مرکزی تحریم شده اصلا تاثیری جدیدی در اقتصاد کشور ندارد چرا که تحریم ها به هرحال تاثیری بر اقتصاد کشور دارد ولی این تحریم تاثیرجدیدی ندارد.درخصوص اعزام‌نیروها نیز چیزی جز اینکه هزینه هایی را به کشورها تحمیل کند نتیجه ای دیگری ندارد.

*کارشناس مسائل بین الملل

سیاسییادداشت
شناسه : 49850
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا