خارجی ها برای رادیولوژی به ایران می آیند

جهان صنعت- جلال جلال شکوهی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد سلامت جهان صنعت افزود: تعرفه های خدمات رادیولوژی در ایران از بنگلادش و حتی افغانستان هم کمتر است و ارزانترین تعرفه ها مربوط به ایران است.

وی گفت: این مساله باعث می شود که دولت یارانه ای را به طور خودکار برای خدمات تصویربرداری به خارجی ها بدهد مثلا برای یک سی تی اسکن ۱۵ دلار پرداخت می کنند در حالی که در کشورهای خارجی با ۱۰۰ دلار و ۱۲۰ دلار می توانند خدمات رادیولوژی بگیرند. بنابراین خارجی ها به ایران می آیند تا سی تی دست و و زانو و … را با قیمت ارزان بگیرند و بروند.

این متخصص رادیولوژی گفت: اگر تعرفه های این خدمات بخواهد عادلانه باشد حداقل باید ۴ برابر بشود، برای اینکه هیچ وقت تعرفه های خدمات رادیولوژی متناسب با تورم رشد نکرده است.

وی ادامه داد: هزینه یک MRI و سی تی اسکن بین ۱۸۰ هزار تا ۲۱۰ هزار تومان است و باید به حدود ۸۰۰ هزار تومان برسد و در ویرایش جدید کتاب کالیفرنیا نیز همین رقم ها برای خدمات MRI تعیین شده بود ولی اجرا نشد.

وی گفت: جامعه رادیولوژیست های ایران به طورکلی دو مساله اصلی دارد اول تعرفه های غیر واقعی خدمات است که همین طور لاینحل مانده است. حدود دو سال پیش قرار بود با ترجمه و ویرایش چهارم کتاب کالیفرنیا حل شود . ترجمه این کتاب به سازمان نظام پزشکی واگذار شد و قرار بود این کتاب عینا اجرا شود که نشد.

جلال شکوهی افزود: این کتاب با حضور تعدادی رادیولوژیست های خبره ترجمه شد و هدف اساسی از اجرای آن برقراری عدالت بین رشته ای بود یعنی خدمات یک رادیولوژست در مقایسه با عمل جراحی یک جراح یا یک متخصص داخلی چقدر می ارزد اما با تغییرات ارزی مواجه شدیم و اجرا نشد.

عمومی

شناسه : 49974
لینک کوتاه :