پایتخت ۷ با ۲۲ قسمت، طولانیترین فصل این مجموعه

رئیس سیمافیلم ضمن تشریح برخی جزئیات سریال «پایتخت۷» آن را طولانیترین فصل این مجموعه دانست و گفت: گرد هم آوردن این گروه و هماهنگی با برنامه کاری آنها دشوار بود. بسیاری از این بازیگران مشغول بازی در پروژههای سینمایی و یا شبکه نمایش خانگی بودند و هر یک بهتنهایی یک اثر نمایشی را پیش میبردند.
جهان صنعت نیوز، مهدی نقویان درباره فرآیند مذاکره و هماهنگی برای تولید سریال «پایتخت۷» افزود: با تعامل و همکاری مثبت میان عوامل سریال و مدیریت شبکه، این فرآیند تسهیل شد. ارتباط با سیروس مقدم و الهام غفوری، بهعنوان سرپرست تیم تولید، سازنده بود و در نهایت توانستیم برنامهریزی و زمانبندی تولید را با موفقیت به انجام برسانیم. فرآیندی که در ابتدا به نظر ساده میرسید، در واقع بیش از دو سال طول کشید تا بتوانیم شرایط تولید را که متوقف شده بود، برای همه عوامل فراهم و هماهنگ کنیم. البته مذاکره با این دوستان کار پیچیده و عجیب و غریبی نبود.
رئیس سیمافیلم با اشاره به پیوند داستان فصل هفتم سریال «پایتخت» با شهر مشهد گفت: بخشی از داستان این مجموعه در مشهد روایت میشود و حتی برخی صحنهها در منطقه شاندیز فیلمبرداری شده است. سریال «پایتخت» همیشه توانسته است با نشان دادن فضاهای شهری و روستایی، ارتباط نزدیکی با مخاطب برقرار کند. از همین رو، با وجود دشواریهای فیلمبرداری در محیطهای شهری، این ویژگی برجسته در فصل جدید نیز حفظ شده است. البته حضور این افراد در فضای شهری کار فیلمبرداری را سخت میکند.
نقویان گفت: «پایتخت۷» احتمالا در ۲۲ قسمت ۵۵ دقیقهای پخش میشود. اگر قرار بود هر قسمت این سریال ۴۲ دقیقه باشد، تعداد قسمتهایش از ۳۰ قسمت هم بیشتر میشد. از نظر مدتزمان پخش، اگرچه استاندارد معمول سریالهای تلویزیونی حدود ۴۲ دقیقه است، در فصل جدید «پایتخت» زمان قسمتها بهطور میانگین بین ۵۰ تا ۶۰ دقیقه خواهد بود. تجربه نشان داده که مخاطبان از این افزایش زمان به خاطر جذابیت سریال استقبال و حتی پس از پایان هر قسمت، احساس میکنند زمانش میتوانست بیشتر هم باشد. در نتیجه، با در نظر گرفتن این علاقه مخاطبان، تصمیم گرفتیم زمان پخش را افزایش دهیم.
طولانی ترین فصل پایتخت
وی افزود: در فصلهای گذشته، معمولاً سریالهای «پایتخت» در ۱۲ یا ۱۳ قسمت ویژه ایام نوروز پخش میشد. اما در فصل هفتم، با توجه به حجم بالای ایدهها و قصهها، مجموعهای طولانیتر تولید شده است. این امر، چالشی مضاعف برای عوامل تولید محسوب میشد. زیرا علاوه بر مشغلههای کاری بازیگران، حفظ کیفیت داستان و انسجام روایی در قسمتهای متعدد، نیازمند برنامهریزی دقیقی بود.
نقویان با تاکید بر این که یکی از نکات قابلتوجه در تولید این فصل، وجود ایدههای بسیار متنوع و پرمحتوا بود توضیح داد: هر یک از ایدههای مطرحشده، بهتنهایی ظرفیت تبدیلشدن به یک سریال مستقل را داشتند. اما تلاش کردیم این ایدهها را در قالب چند خط داستانی اصلی در فصل جدید بگنجانیم. چون چند سال سریال ساخته نشده بود، سازندگان اثر پر از ایده بودند.
وی درباره خلاصه داستانی که به صورت غیررسمی از سریال منتشر شده گفت: برخی رسانهها چیزهایی درباره فوتبال و کشتی و تاجیکستان شنیدهاند و بر اساس آن قصهای جفت و جور و منتشر کردند. در این فصل میتوانم بگویم سه چهار قصه اصلی را شاهد هستیم که هر کدام شاخ و برگ زیادی دارند. با توجه به اینکه بسیاری بخشهای فیلمنامه تاکنون رسانهای نشده است، از ارائه جزئیات بیشتر معذوریم. اما آنچه مسلم است، فصل هفتم «پایتخت» با قصههای جذاب و چندلایه، مخاطبان را غافلگیر خواهد کرد.
برقراری ارتباط با مخاطبان
نقویان افزود: فارغ از نقدهایی که ممکن است به برخی قسمتها وارد باشد، این مجموعه همواره توانسته است با مخاطبان ارتباط عاطفی برقرار کند و احساس شادی و امید را در جامعه تقویت کند. در فصل جدید نیز، با وجود تمام دشواریها و وقفههای طولانی در تولید، تلاش کردهایم همین فضای پرنشاط و دوستداشتنی را حفظ کنیم. بهطور کلی، فصل هفتم «پایتخت» از چند جهت حائز اهمیت است؛ نخست آنکه طولانیترین فصل از این مجموعه خواهد بود. دوم اینکه، با وجود وقفه چندساله، انسجام گروه تولید و بازیگران حفظ شده و داستان همچنان جذابیت خود را از دست نداده است. سوم اینکه، این فصل با پرداختن به موضوعات اجتماعی و ورزشی، همچنان به رسالت اصلی خود یعنی ایجاد حال خوب در مخاطب، وفادار مانده است.
وی تاکید کرد: تردیدی وجود ندارد که «پایتخت» یکی از موفقترین برندهای نمایشی رسانه ملی است و استقبال گسترده مردم از این مجموعه، نشاندهنده جایگاه ارزشمند آن در میان مخاطبان است. این سریال هیچ وقت دچار افت نشده است. شاید نقدی به چند سکانس آن وجود داشته؛ اما کلیتش حال خوبی به مخاطبان داده است. امیدواریم فصل جدید نیز بتواند همانند گذشته، رضایت بینندگان را جلب کرده و تجربهای ماندگار در ذهن آنها رقم بزند.
رئیس سیمافیلم در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره چرخش شبکه سه از سریالهای امنیتی و پلیسی نوروزی به سمت سریالهای کمدی گفت: یکی از نتایج مثبت ادغام ساختار سریالسازی در سیمافیلم میتواند رفع بیخبری از تولیدات مختلف در بخشهای گوناگون سیما باشد. در گذشته، به دلیل تعدد تولیدات و پراکندگی در بخشهای مختلف، نوعی خلأ اطلاعاتی درخصوص محتوای تولیدشده وجود داشت. اما اکنون با ادغام ساختار، این خلأ تا حد زیادی برطرف شده است.
ورود به حوزه اجتماعی
وی افزود: در آنتن سالهای گذشته ماه مبارک رمضان، شرایطی به وجود آمد که بعضا کنداکتور پخش برنامهها از هماهنگی لازم برخوردار نبودند. در برخی موارد تناسب میان برنامهها و نیاز مخاطبان رعایت نشد. امسال ما علاوه بر تولید آثار طنز، بهصورت جدی وارد حوزه اجتماعی نیز شدیم. منظور از حوزه اجتماعی، پرداختن به مسائل روزمره و واقعی جامعه است، نه صرفاً ساخت سریالهای آپارتمانی و لوکس با محوریت زندگی طبقه مرفه. بهعنوان نمونه، سریال «فریبا» از جمله آثاری است که در فضای مجازی بازخورد زیادی داشته و نشاندهنده توجه ما به مسائل اجتماعی است
نقویان ادامه داد: در تلاش هستیم تا برندهای طنز گذشته را احیا و همزمان برندهای جدیدی در حوزه طنز ایجاد کنیم. برای مثال، سریال «قول مردونه» که قرار است در ایام نوروز از شبکه سه سیما پخش شود، از جمله آثاری است که انتظار میرود با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شود. همچنین سریالهای دیگری همچون «پسته خندان» نیز در حال تولید هستند که امید داریم به برندهای موفق طنز در تلویزیون تبدیل شوند.
سریال پایتخت ۷ از چهارم فروردین ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. این سریال در لوکیشنهایی همچون شهر زیرآب شهرستان سوادکوه و بخشهایی در شاندیز مشهد تصویربرداری شده است. محسن تنابنده، ریما رامینفر، نسرین نصرتی و احمد مهرانفر و… از جمله بازیگران این سریال هستند.
ایرنا
اجتماعی و فرهنگیلینک کوتاه :