xtrim

صادرات در سایه صلیب؛ چرا دیدار پاپ با کشورهای کوچک معجزه اقتصادی داشت؟

یک پژوهش از بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که سفرهای پاپ ژان پل دوم به کشورها تأثیر قابل‌توجهی بر افزایش صادرات آن‌ها داشته است.

جهان صنعت نیوز، در یک مقاله پژوهشی جالب از الکساندر پوپوف، اقتصاددان بانک مرکزی اروپا، نقش غیرمعمول سفرهای پاپ ژان پل دوم در افزایش صادرات کشورها بررسی شده است. این پژوهش نشان می‌دهد که سفرهای پاپ به کشورهایی که کمتر در زنجیره تجارت جهانی فعال بوده‌اند، به‌ویژه در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، موجب افزایش صادرات آنها به کشورهای دارای جمعیت کاتولیک می‌شده است.

وقتی معنویت اقتصاد را تکان می‌دهد

در پژوهشی متفاوت از فضای خشک و رسمی سیاست‌های پولی، اقتصاددانی از بانک مرکزی اروپا، اثری جالب و غیرمنتظره را بررسی کرده است: آیا سفر پاپ می‌تواند صادرات یک کشور را افزایش دهد؟
الکساندر پوپوف با بررسی داده‌های صادراتی و تطبیق آن‌ها با ۱۲۹ سفر خارجی پاپ ژان پل دوم بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۴، به این نتیجه رسیده است که کشورهایی که میزبان نخستین سفر پاپ بودند، افزایش قابل‌توجهی در صادرات خود به کشورهای کاتولیک‌نشین (مانند ایتالیا یا ایرلند) تجربه کرده‌اند.
نکته جالب اینکه این اثر، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه که از شبکه تجاری جهانی دور بوده‌اند، بسیار قوی‌تر ظاهر شده است.

نه تبلیغ مستقیم، نه پاپ‌سوییِر

این رشد صادرات صرفاً محدود به فروش سوغاتی مذهبی یا جذب زائران نبوده، بلکه طیف گسترده‌ای از کالاها از جمله کالاهای سرمایه‌ای، خدمات و حتی محصولات دریایی مانند صدف نیز شامل آن بوده‌اند.
تحلیل محتوای سخنرانی‌های پاپ نیز نشان داده است که او تقریباً هیچ اشاره‌ای به تجارت جهانی یا صادرات نداشته و تمرکز بیشتر بر موضوعاتی چون “عشق، ایمان و وحدت” بوده است.

مقایسه با چهره‌های جهانی دیگر

در همین بازه زمانی، ملکه الیزابت دوم، پنج رئیس‌جمهور آمریکا و حتی رقابت‌های جهانی مانند المپیک و جام جهانی به کشورهای مختلف سفر کرده‌اند، اما هیچ‌کدام تأثیر معناداری بر افزایش صادرات کشورهای میزبان نداشته‌اند.
این پدیده، ظاهراً مختص حضور کاریزماتیک پاپ ژان پل دوم بوده است.

پوپوف در پایان مقاله‌اش پیشنهاد می‌کند که تحقیقات آینده می‌تواند بررسی کند که چرا این اثر پس از دهه ۹۰ کاهش یافته است؟ آیا کاهش نفوذ پاپ بوده یا تغییر فضای سیاسی و تجاری جهانی؟ آیا پاپ‌های دیگر نیز همین اثر را دارند؟ و از همه جالب‌تر: آیا قدرت اقتصادی تور جهانی تیلور سوئیفت با قدرت پاپ قابل‌مقایسه است؟

منبع فایننشال تایمز

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 500366
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *