لزوم افزایش بازدارندگی جرایم رانندگی برای کاهش تلفات جادهای

معاون اجرایی رئیس جمهور در ستاد نوروزی هلال احمر گفت: ۲۰ هزار کشته و ۴۰۰ هزار مجروح در تصادفات رانندگی آمار بالایی است که عمده این فاجعه ملی ناشی از خطای انسانی، سرعت زیاد، خستگی، عدم رعایت فاصله، سبقت غیر مجاز و عدم توجه به اعلام رانندگی است.
جهان صنعت نیوز، قائم پناه در جلسه ستاد ملی خدمات یکپارچه جمعیت هلال احمر در نوروز ۱۴۰۴ که با حضور معاون اجرائی ریاست جمهوری و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با بیان اینکه مرگ افراد بیشتر در سنین بین ۳۰ تا ۶۰ سال یعنی زمان اوج فعالیت اقتصادی آنان است گفت: ۴۰۰ هزار مجروع عدد بالایی است، این تعداد دست و پاهایشان قطع میشود، چشمهایشان نابینا و فلج میشود، ۲۰ هزار کشته خانوادههایشان بیسرپرست میشود.
وی افزود: هیچ وقت فراموش نمیکنم رزیدنتی داشتیم که در حال گرفتن فوق تخصص بود اما همیشه افسرده بود، وقتی علت افسردگی او را پرسیدم گفت پدر و مادرم را در تصادف از دست دادهام و هیچکس را نداشتم، خالهام من را بزرگ کرده است و مهر پدری و مهر مادری نداشتهام.
قائم پناه ادامه داد: پزشک باهوشی بود ولی بعد از ۳۰ سال از دست دادن پدر مادر به علت تصادف چهره غم بر او گذاشته بود.
وی عنوان کرد: چه دستها و چه پاها که قطع میشود، چه انسانهایی که به علت تصادف در زندان نرفتند و چه کسانی که به خاطر پرداخت دیه زندگیشان را از دست دادند.
وی اظهار کرد: جا دارد همه ما تلاش کنیم که از این فاجعه بزرگ ملی که ۲۰ هزار کشته و ۴۰۰ هزار زخمی در سال دارد، جلوگیری کنیم.
بیشترین تخلفات
قائم پناه ادامه داد: باید از تک تک آحاد مردم ایران خواهش کنیم زیرا عمده این فاجعه ملی ناشی از خطای انسانی به علت سرعت زیاد، خستگی، عدم رعایت فاصله، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به اعلام رانندگی است. میتوان کاری کرد که جان آدمها گرفته نشود، دستی قطع نشود، فلجی دنبال نشود و خانوادهای داغدار نشد.
معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه در سفر به یکی از کشورهای اروپایی در سال ۱۳۸۲ راننده با سرعت رفت که یکباره با نگرانی گفت جریمه شدم. آن موقع دلار زیر ۷۰۰ تومان بود و حساب که کردیم یک میلیون تومان جریمه شد، حساب کنید الان با این دلار چقدر میشود، راننده میگفت که این کار خیلی برای من سنگین شد زیرا احساس میکرد که بخش زیادی از ثروتش یا حقوق حداقل یک ماهش را پرداخت کرده است.
قائم پناه افزود: باید جریمهها برای کسی که مقررات را رعایت نمیکند بازدارنده باشد.
وی ادامه داد: در جادهها ۹۵ درصد مردم خوب رانندگی میکنند و ۵ درصد خطا میکنند و رعایت نمیکنند و ما باید برای آن ۵ درصد در درجه اول فرهنگ سازی را از دبستان آغاز کنیم.
اشکالات جاده یا خودرو؟
قائم پناه با بیان اینکه بعضیها میگویند ماشینها و جادهها ایراد دارند اگر اینها درست شوند تصادف نمیکنیم، گفت: آیا قرار است اگر چاقو بُرنده باشد ما احتیاط نکنیم که دستمان نبرد؟ عمده جادهها تا حدودی استانداردند و عمده تلفات در ۳۰ کیلومتری اول شهر اتفاق میافتد، موتور سواران داخل شهر هستند، اینها که دیگر جاده نیست. اگر قرار است ماشین ایمن نباشد چرا باید با سرعت بالای ۱۲۰ حرکت کرد؟ اگر جاده خطرناک است چرا باید با سرعت از پیچ پیچید؟ اگر جاده علائم رانندگی خوب ندارد چرا سبقت درست نمیگیرید؟ اگر جاده ایراد دارد چرا تلفن موبایل در هنگام رانندگی استفاده میکنید؟
وی ادامه داد: عمده تصادفات ناشی از عدم تمرکز بر ذهن در حین رانندگی است، هر خطایی که در دست انسان در حین کار انجام میشود ناشی از عدم تمرکز است، اگر تمرکز داشته باشید راحت میتوانید از سبقت جلوگیری و توجه به روبرو داشته باشید.
قائم پناه در جلسه ستاد ملی خدمات یکپارچه جمعیت هلال احمر در نوروز ۱۴۰۴ که با حضور معاون اجرائی ریاست جمهوری و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با بیان اینکه مرگ افراد بیشتر در سنین بین ۳۰ تا ۶۰ سال یعنی زمان اوج فعالیت اقتصادی آنان است گفت: ۴۰۰ هزار مجروع عدد بالایی است، این تعداد دست و پاهایشان قطع میشود، چشمهایشان نابینا و فلج میشود، ۲۰ هزار کشته خانوادههایشان بیسرپرست میشود.
وی افزود: هیچ وقت فراموش نمیکنم رزیدنتی داشتیم که در حال گرفتن فوق تخصص بود اما همیشه افسرده بود، وقتی علت افسردگی او را پرسیدم گفت پدر و مادرم را در تصادف از دست دادهام و هیچکس را نداشتم، خالهام من را بزرگ کرده است و مهر پدری و مهر مادری نداشتهام.
قائم پناه ادامه داد: پزشک باهوشی بود ولی بعد از ۳۰ سال از دست دادن پدر مادر به علت تصادف چهره غم بر او گذاشته بود.
جلوگیری از فاجعه ملی
وی عنوان کرد: چه دستها و چه پاها که قطع میشود، چه انسانهایی که به علت تصادف در زندان نرفتند و چه کسانی که به خاطر پرداخت دیه زندگیشان را از دست دادند.
وی اظهار کرد: جا دارد همه ما تلاش کنیم که از این فاجعه بزرگ ملی که ۲۰ هزار کشته و ۴۰۰ هزار زخمی در سال دارد، جلوگیری کنیم.
قائم پناه ادامه داد: باید از تک تک آحاد مردم ایران خواهش کنیم زیرا عمده این فاجعه ملی ناشی از خطای انسانی به علت سرعت زیاد، خستگی، عدم رعایت فاصله، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به اعلام رانندگی است. میتوان کاری کرد که جان آدمها گرفته نشود، دستی قطع نشود، فلجی دنبال نشود و خانوادهای داغدار نشد.
معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه در سفر به یکی از کشورهای اروپایی در سال ۱۳۸۲ راننده با سرعت رفت که یکباره با نگرانی گفت جریمه شدم. آن موقع دلار زیر ۷۰۰ تومان بود و حساب که کردیم یک میلیون تومان جریمه شد، حساب کنید الان با این دلار چقدر میشود، راننده میگفت که این کار خیلی برای من سنگین شد زیرا احساس میکرد که بخش زیادی از ثروتش یا حقوق حداقل یک ماهش را پرداخت کرده است.
قائم پناه افزود: باید جریمهها برای کسی که مقررات را رعایت نمیکند بازدارنده باشد.
خطای ۵ درصدی ها
وی ادامه داد: در جادهها ۹۵ درصد مردم خوب رانندگی میکنند و ۵ درصد خطا میکنند و رعایت نمیکنند و ما باید برای آن ۵ درصد در درجه اول فرهنگ سازی را از دبستان آغاز کنیم.
قائم پناه با بیان اینکه بعضیها میگویند ماشینها و جادهها ایراد دارند اگر اینها درست شوند تصادف نمیکنیم، گفت: آیا قرار است اگر چاقو بُرنده باشد ما احتیاط نکنیم که دستمان نبرد؟ عمده جادهها تا حدودی استانداردند و عمده تلفات در ۳۰ کیلومتری اول شهر اتفاق میافتد، موتور سواران داخل شهر هستند، اینها که دیگر جاده نیست. اگر قرار است ماشین ایمن نباشد چرا باید با سرعت بالای ۱۲۰ حرکت کرد؟ اگر جاده خطرناک است چرا باید با سرعت از پیچ پیچید؟ اگر جاده علائم رانندگی خوب ندارد چرا سبقت درست نمیگیرید؟ اگر جاده ایراد دارد چرا تلفن موبایل در هنگام رانندگی استفاده میکنید؟
وی ادامه داد: عمده تصادفات ناشی از عدم تمرکز بر ذهن در حین رانندگی است، هر خطایی که در دست انسان در حین کار انجام میشود ناشی از عدم تمرکز است، اگر تمرکز داشته باشید راحت میتوانید از سبقت جلوگیری و توجه به روبرو داشته باشید.
ایسنا
لینک کوتاه :