صادرات افغانستان به اروپا از مسیر ریلی ایران

اولین محموله صادراتی افغانستان از طریق کریدور ریلی افغانستان - ایران به مقصد ترکیه و اروپا ارسال شد.
جهان صنعت نیوز، نخستین محموله صادراتی افغانستان از طریق کریدور ریلی افغانستان – ایران، با حضور مقامات دو کشور از شهر هرات به مقصد ترکیه و اروپا ارسال شد. این مسیر که با تأخیر یک دههای از طریق خط آهن خواف–هرات به بهرهبرداری رسید، ظرفیت حمل شش میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر در سال را دارد و نقشی کلیدی در اتصال افغانستان به آبهای آزاد و بازارهای بینالمللی ایفا میکند.
آغاز صادرات افغانستان به ترکیه و اروپا از مسیر ریلی ایران
در مراسمی با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات و والی این ولایت، نخستین محموله صادراتی افغانستان از طریق کریدور ریلی ایران – افغانستان به سمت ترکیه و اروپا روانه شد. این محموله که بخشی از برنامه توسعه تجارت منطقهای دو کشور محسوب میشود، از مسیر راهآهن خواف–هرات عبور کرده و نخستین گام عملی در استفاده از این ظرفیت ترانزیتی مهم است.
پروژهای با یک دهه تأخیر؛ از طرح تا بهرهبرداری
خط آهن خواف–هرات بهعنوان نخستین مسیر ریلی بین ایران و افغانستان، در سال ۱۳۸۶ کلید خورد و قرار بود ظرف سه سال به بهرهبرداری برسد. با این حال، به دلایل مختلفی از جمله کمبود منابع مالی و چالشهای امنیتی، این پروژه با بیش از یک دهه تأخیر، نهایتاً در ۲۰ آذر ۱۳۹۹ با حضور مجازی رؤسای جمهور وقت دو کشور افتتاح شد.
مشخصات فنی و ظرفیتهای اقتصادی خط آهن خواف–هرات
این خط آهن از شهرستان خواف در خراسان رضوی آغاز شده و با عبور از مرز شمتیق، به شهر هرات میرسد. ظرفیت سالانه آن شامل جابجایی یک میلیون مسافر و حدود شش میلیون تن کالا است. با راهاندازی کامل این مسیر، افغانستان به شبکه ریلی ایران و از آنجا به آبهای آزاد جنوب کشور، کشورهای منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا متصل میشود.
گسترش ترانزیت بینالمللی از مسیر ایران
در ادامه توسعه این مسیر، در بهمن ۱۴۰۳ اولین قطار ترانزیتی از هند به افغانستان از طریق بندر عباس و شبکه ریلی ایران به ایستگاه روزنک در هرات رسید. این قطار حامل دانههای روغنی بود و نشان داد که ایران توانسته به پل ارتباطی مهمی برای تجارت منطقهای بدل شود.
راهاندازی کریدور ایران–افغانستان–ترکیه برای صادرات مواد معدنی
در دیماه ۱۴۰۳، ایران، افغانستان و ترکیه توافقنامهای برای راهاندازی کریدور جدید ریلی امضا کردند. هدف این پروژه، جابجایی محصولات معدنی افغانستان از طریق ایران و دسترسی به بندر چابهار و مسیرهای بینالمللی است. این توافق میتواند علاوه بر تسهیل صادرات افغانستان، جایگاه ایران را بهعنوان هاب ترانزیتی منطقه ارتقا دهد.
سیاسیلینک کوتاه :