رشد قیمت خودرو در تقاطع سیگنالهای سیاسی و ارزی

بازار خودرو برخلاف دلار و طلا، هفتهای صعودی داشت؛ «اطلس» و «رانا» در صدر افزایش قیمت ایستادند و چند مدل هم با افتی جزئی عقب نشستند. سیگنالهای سیاسی و نوسان ارز، فرمان بازار را در دست گرفت.
محمد اصغرزاده مرغملکی- جهان صنعت نیوز: بر خلاف کاهش قابل توجه قیمت در بازارهای موازی نظیر دلار و طلا، بازار خودرو در هفتهای که گذشت افزایش نسبی قیمتها را تجربه کرد. آغاز سال جدید عاملی بود که باعث شد مدلهای جدید خودروهای مونتاژی و تولید داخل با رشد چشمگیر قیمت مواجه شوند. هرچند این روند در میانههای هفته تا حدی تعدیل شد و حتی در روزهای پایانی، تحت تأثیر سیگنالهای مثبت مذاکرات، برخی مدلها کاهش محدودی را ثبت کردند، اما در نهایت قیمت اکثر محصولات نسبت به روزهای ابتدایی هفته، رشد خود را حفظ کرد.
خودرو در هفتهای که گذشت
در آغاز هفته، با شروع رسمی فعالیت بازارها پس از تعطیلات نوروز، همانطور که انتظار میرفت، اغلب مدلهای خودرو با جهش قابل توجه قیمتی روبهرو شدند. جو روانی حاکم بر بازار، ناشی از رشد پرشتاب قیمت دلار در روزهای پایانی سال گذشته، اصلیترین عامل این افزایش به شمار میرفت. در کنار آن، تقاضای انباشته و پیشبینی افزایش نیاز بازار نیز به شدت گرفتن این روند دامن زد.
اما در میانههای هفته، این روند افزایشی تا حدودی فروکش کرد. کاهش التهاب اولیه بازار پس از تعطیلات و فروکش کردن تب قیمتها، از جمله دلایلی بود که باعث کند شدن سرعت رشد شد. از سوی دیگر، سیگنالهای منفی در خصوص احتمال آغاز جنگ و تشدید تحریمهای آمریکا، بر فضای بازار سایه انداخت و باعث شد معاملات به حالت انتظار و احتیاط درآید.
در روزهای پایانی هفته، همزمان با انتشار اخبار آغاز رسمی مذاکرات میان ایران و آمریکا، بازار خودرو تحت تأثیر نوسانات شدید قرار گرفت. به موازات کاهش چشمگیر قیمت دلار، قیمت برخی خودروها نیز با کاهش همراه شد؛ هرچند این افت، در مقایسه با بازارهای ارز و طلا، محدودتر و با تأخیر بود.
ایرانخودرو: رانا و تارا دنده معکوس زدند
در خانواده ایرانخودرو، رانا پلاس با ثبت بیشترین رشد قیمت، طی هفتهای که گذشت، ۳۰ میلیون تومان گرانتر شد و حالا روی مرز ۷۵۰ میلیون تومان ایستاده است؛ تارا اتوماتیک هم پا به پای رانا، ۲۰ میلیون افزایش را تجربه کرد و به ۱۲۲۰ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۷ دندهای هم این هفته عقب نماند و با افزایش ۲۰ میلیونی، قیمت خود را به ۸۹۰ میلیون تومان رساند. در مقابل، دنا پلاس اتوماتیک توربو آپشنال کمی عقب نشست و با کاهش ۵ میلیون تومانی، حالا ۱۲۹۵ میلیون تومان معامله میشود؛ پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک هم با افت ۱۰ میلیونی، به ۱۱۵۰ میلیون تومان رسید و پارس سال XU7P نیز با کاهش ۸ میلیون تومانی، فعلاً در کانال ۹۱۲ میلیون تومان جا خوش کرده است.
سایپا؛ شتاب خیرهکننده اطلس و جهش شاهین
در بازار محصولات سایپا، بیشترین جهش قیمتی به نام اطلس G دندهای ثبت شد؛ این خودرو در طول هفته با ۵۵ میلیون تومان افزایش، به ۶۵۰ میلیون تومان رسید و عملاً صدرنشین جدول رشد قیمتها شد. ساینا S دندهای استاندارد هم با جهشی ۲۰ میلیونی، حالا ۵۱۰ میلیون تومان معامله میشود. در همین حال شاهین G اتوماتیک و شاهین پلاس اتوماتیک هر کدام به ترتیب ۳۰ و ۲۰ میلیون تومان گرانتر شدند و به ترتیب به ۱۰۲۰ و ۱۳۱۰ میلیون تومان رسیدند. شاهین G دندهای ESC نیز از این نوسان بینصیب نماند و با رشد ۱۵ میلیونی، ۹۱۰ میلیون تومان قیمتگذاری شد. در بین محصولات سایپا، کوییک LGX دندهای اما این هفته تکان نخورد و همچنان با همان قیمت ۵۴۰ میلیون تومان باقی ماند.
اخبار برگزیدهخودرو
لینک کوتاه :