سخت گیری‌های جدید برای صادرات مواد‌معدنی

جهان صنعت نیوز: سیف الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر گفت: هدف از افزایش عوارض صادراتی مواد معدنی و سنگ آهن جلوگیری از خام فروشی این مواد و تامین نیاز واحدهای داخلی کشور است. لذا از این پس تولید کنندگان بزرگ بشرطی مجوز صادرات دریافت خواهند کرد که با واحدهای داخل کشور قرارداد بسته باشند. به این ترتیب پس از ایفای تعهدات خود به واحدهای داخلی مازاد تولید خود را می توانند صادر کنند.

وی افزود: واحدهای تولیدی کشور همانند ذوب آهن بشدت نیازمند مواد اولیه هستند و ما برای جلوگیری از بروز مشکل در تولید محصولات فلزی این اقدام را انجام دادیم. البته این موضوع بیشتر متوجه سنگ آهن مگنتیت است که بسیاری از واحد های تولیدی داخلی به آن نیاز جدی دارند.

امیری با اشاره به سیاست کاهش خام فروشی در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما موفق شده ایم رقم صادرات ۲۱ میلیون تن صادرات مواد خام را امسال به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسانیم و در ادامه این رقم باید به کمتر از ۵ میلیون تن کاهش یابد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی تاکید کرد: با توجه به اینکه سنگ آهن و مواد معدنی توسط تعدادی از بازرگانان و دلالان به خارج از کشور صادر می شد ، بخشنامه ای در خرداد ماه سال جاری به گمرکات ابلاغ شده است که صادرات مواد معدنی توسط تولید کننده و نماینده رسمی انها صورت بگیرد تا از خروج مقدار قابل توجهی ارز و مواد معدنی جلوگیری شده و سود آن به جیب تولید کننده اصلی برگشت و صادرات مواد معدنی ساماندهی شود.

وی همچنین درباره اقدامات وزارت صنعت برای بهبود صادرات فولاد گفت: در حال تشکیل یک کنسرسیوم صادراتی برای کل صنعت کشور بویژه فولاد هستیم تا از این طریق مواد معدنی را با کیفیت بهتری صادر کنیم. بر این اساس مواد معدنی همگی با یک برند صادر خواهند شد و شرکت های کوچک صادراتی در این برند تجمیع خواهند شد. این اقدام سودآوری بیشتری برای کشور به  همراه خواهد آورد زیرا می توانیم به این ترتیب قیمت محصولات صادراتی خود را کنترل و واسطه ها را حذف کنیم.

امیری افزود: در کنسرسیوم پیش بینی شده شرکت های فعال دارای شناسنامه بوده و با توجه به شناخت ما از آنان می توانیم تسهیلات بهتری را برای صادرکنندگان فراهم آوریم.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بزرگترین مشکلات پیش روی توسعه صنایع معدنی را شامل کمبودهای زیرساخت، ماشین آلات فرسوده و کمبود ارز دانست و گفت: مشکلاتی نظیر جاده های مناسب برای انتقال مواد معدنی، هزینه های سنگین آب و برق و ماشین آلات لازم ناوگان حمل و نقل معادن دیگر مواردی است که باید برای بهسازی آن اقدام لازم صورت گیرد. از سویی دیگر لازم است تثبیت قیمت ها می تواند به تولید کنندگان و صادرکنندگان برای برنامه ریزی بلند مدت و افزایش تولید کمک چشمگیری داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 50364
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا