xtrim

وصول مالیات سنگین از خودروهای لوکس در سال جاری

با توجه به آغاز وصول مالیات بر خودروهای گران‌قیمت از سال ۱۴۰۰ (براساس ضوابط بودجه‌های سنواتی) در طی این مدت در مجموع حدود ۵/۳ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

جهان صنعت نیوز، مالیات بر خودروهای گران‌قیمت یکی از پایه‌های مالیاتی است که در سال‌های اخیر با هدف افزایش درآمدهای دولت، کاهش نابرابری اقتصادی و تنظیم بازار خودروهای لوکس اجرایی شده است. این مالیات بر خودروهایی با ارزش بالاتر از آستانه مشخص (که هر سال در قانون بودجه تعیین می‌شود) اعمال می‌شود و معمولاً به صورت درصدی از ارزش مازاد خودرو محاسبه می‌گردد.

از جمله اهداف وضع چنین مالیات‌هایی که به نوعی مالیات بر ثروت به شمار می‌روند، به شرح زیر است:

کاهش نابرابری اقتصادی: خودروهای گران‌قیمت معمولاً توسط اقشار مرفه خریداری می‌شوند. وضع مالیات بر این خودروها با هدف توزیع عادلانه‌تر ثروت و کاهش شکاف طبقاتی انجام می‌شود.

کنترل مصرف لوکس: این مالیات به منظور کاهش تقاضا برای کالاهای لوکس وارداتی و تشویق به مصرف داخلی طراحی شده است؛ زیرا خودروهای گران‌قیمت اغلب وارداتی هستند و بر تراز تجاری کشور تأثیر می‌گذارند.

افزایش درآمدهای دولت: با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای و نیاز به منابع مالی برای تأمین هزینه‌های عمومی، دولت این مالیات را به عنوان منبعی برای افزایش درآمدها معرفی کرده است؛ به ویژه در شرایطی که درآمدهای نفتی نوسان دارند.

تنظیم بازار خودرو: با افزایش هزینه مالکیت خودروهای لوکس، دولت سعی دارد از رشد بی‌رویه قیمت‌ها در این بخش جلوگیری کرده و بازار را متعادل‌تر کند.

با وجود این اهداف، اجرای این مالیات با چالش‌هایی مانند شناسایی دقیق خودروهای مشمول (که باید با همکاری پلیس انجام می‌گرفت)، فرار مالیاتی، و مقاومت برخی مالکان (اعتراضات پرتعداد به برگ تشخیص‌های مالیاتی) مواجه بوده است. این مالیات از سال ۱۴۰۰ به صورت جدی‌تر در قوانین بودجه گنجانده شد و هر سال با تغییر آستانه ارزش خودروها و نرخ مالیات، به‌روزرسانی می‌شود.

افزایش آستانه شمول مالیات خودروهای لوکس به ۵ میلیارد تومان در ۱۴۰۴

رقم مورد نظر برای خودروهای مشمول مالیات بر خودروهای گران‌قیمت در بودجه سالانه ایران طی سال‌های مختلف به شرح زیر بوده است:

سال ۱۴۰۰: این رقم ۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شد، و مالیات به صورت پلکانی برای خودروهای با ارزش بالاتر از این مبلغ اعمال شد (۱ تا ۴ درصد بسته به ارزش خودرو).

سال ۱۴۰۱: خودروهای با ارزش بیش از ۱ میلیارد تومان مشمول مالیات بودند، با نرخ ثابت ۱ درصد برای مبلغ مازاد.

سال ۱۴۰۲: آستانه ارزش خودرو به ۳ میلیارد تومان افزایش یافت، و مالیات ۱ درصد برای مبلغ مازاد بر این رقم تعیین شد.

سال ۱۴۰۳: آستانه به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید، با نرخ مالیات ۱ درصد برای مبلغ مازاد.

سال ۱۴۰۴: طبق لایحه بودجه، آستانه ارزش خودرو به ۵ میلیارد تومان افزایش یافته و مالیات ۱ درصد برای مبلغ مازاد بر این مقدار اعمال می‌شود.

این ارقام نشان‌دهنده روند افزایشی آستانه ارزش خودروهای مشمول مالیات است که با توجه به تورم تنظیم شده است.

وصول ۵ هزار میلیارد تومان مالیات همراه اعتراض هزار میلیاردی لاکچری‌سواران

پیگیری‌های انجام شده نشان می‌دهد که در مجوع چهار سال گذشته، از محل مالیات بر خودروهای لوکس در نهایت ۵/۳ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

این رقم حاصل صدور ۹۹۳ هزار برگ تشخیص مالیاتی به ارزش دو برابر این رقم یعنی ۱۰/۳ هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم در نهایت از حدود ۳۹۶ هزار پرداختی وصول شده است.

تعداد شکایت‌ها و اعتراضات نسبت به برگ تشخیص‌های صادر شده حدود ۵ درصد بوده است که در مقایسه با رقم مالیات تشخیصی این نسبت به ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است که ارقام ذکر شده در جدول زیر مربوط به اطلاعات استخراج شده تا اواسط فروردین ماه و ارقام به ریال محاسبه شده است.

منبع: تسنیم

اقتصاد کلان
شناسه : 503640
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *