xtrim

خودروسازان زیر سایه حمایت و در چنگ زیان

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی ایران همچنان در سایه حمایت‌های دولتی و درگیر مشکلات جدی در زمینه سودآوری است. با وجود رشد چشمگیر درآمد برخی شرکت‌ها مانند ایران خودرو و سایپا، این صنعت با چالش‌های فراوانی در کنترل هزینه‌ها و دستیابی به سود پایدار مواجه است.

جهان صنعت نیوز- محمد اصغرزاده مرغملکی: سودآوری صنعت خودروسازی ایران و چالش‌های مربوط به آن همواره یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل مربوط به خودکفایی در طی سالیان متوالی بوده است. بررسی آمارهای مالی چهار شرکت خودروسازی مطرح ایران شامل ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و بهمن موتور نشان می‌دهد که در حالی که برخی از این شرکت‌ها رشد درآمد چشمگیری را تجربه کرده‌اند، اما در زمینه سودآوری مشکلاتی همچنان باقی است. صنعت خودرو سالیان طولانی از حمایت‌های دولتی و غیره بهره برده است و بعد از گذشت حدودا ۵۰ سال انتظار می‌رود که حداقل ایران خودرو و سایپا به دو خودروساز بالنده تبدیل شده باشند اما بررسی صورت‌های مالی این شرکت‌ها نشان می‌دهد که نه‌تنها این شرکت‌ها به رشد و بالندگی دست نیافته‌اند بلکه همچنان در مدیریت هزینه‌های خود نیز با چالش مواجه‌اند.

ایران خودرو: زیان‌ده و پرهزینه

ایران خودرو با رشد درآمد سالانه ۳۵ درصدی خود نشان داد که توانسته در شرایط دشوار اقتصادی علی‌رغم صورت مالی زیان‌ده به رشد فروش دست یابد. این در حالی است که حاشیه سود خالص این شرکت در سطح منفی ۰.۰۹ درصد قرار دارد که نشان‌دهنده چالش‌های جدی در سودآوری است. همچنین، نرخ رشد سود خالص این شرکت در سال جاری به‌ واسطه زیان‌ده بودن شرکت عملا محلی از اعراب ندارد. در نتیجه علی‌رغم افزایش درآمدهای شرکت، هزینه‌ها همچنان از نسبت به درآمدها دست بالا را دارند.

سایپا: بهبود درآمد زیر سایه تداوم ضرر

سایپا نیز رشد درآمد سالانه معادل ۴۳.۵۰ درصد را تجربه کرده که نسبت به رقیب اصلی خود از برتری ۸.۵ درصدی حکایت دارد. با این حال، حاشیه سود خالص این شرکت به منفی ۰.۱۴ درصد کاهش یافته است. این حاشیه سود منفی نشان‌دهنده مشکلات ادامه‌دار در مدیریت هزینه‌ها و سودآوری شرکت است.

پارس خودرو و کاهش شدید سودآوری

پارس خودرو، یکی از شرکت‌های خودروسازی ایرانی، تنها ۴ درصد رشد درآمد سالانه را تجربه کرده است که نشان‌دهنده عملکرد رکودی این شرکت در بازار است. در عین حال، حاشیه سود خالص این شرکت با کاهش قابل توجهی منفی ۰.۳۲ درصد گزارش شده است که این کاهش قابل توجه نشان‌دهنده ناتوانی در کنترل هزینه‌ها و در پی آن افزایش ضررهای عملیاتی است. به نظر می‌رسد این شرکت نیز به‌سان همتایان خود ( ایران خودرو و سایپا) علی‌رغم تمامی انحصارات و حمایت‌های موجود همچنان نه‌تنها نتوانسته به بالندگی برسد بلکه همچنان با مشکلات مالی عدیده‌‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

بهمن موتور: رکورد رشد سود خالص

بهمن موتور تنها شرکتی است که در میان چهار شرکت خودروسازی بررسی شده، تغییرات مثبتی را در زمینه سودآوری تجربه کرده است. این شرکت رشد درآمد سالانه منفی ۶.۱۰ درصد را گزارش کرده که برخلاف سایر رقبا، نشان‌دهنده افت درآمد است. اما در عوض، بهمن موتور با رشد چشمگیر ۲۵۱.۳۰ درصدی در نرخ رشد سود خالص، توانسته است به بهبود وضعیت سودآوری خود دست یابد. این رشد قابل توجه نشان‌دهنده تغییرات مثبتی در استراتژی‌های فروش و مدیریت هزینه‌ها است که به سودآوری بیشتر منجر شده است.

خودروسازان، همچنان ناکارآمد

با توجه به اطلاعات فوق، به نظر می‌رسد که بازار خودروسازی ایران هنوز با چالش‌های جدی در حوزه سودآوری روبه‌رو است. اگرچه برخی از شرکت‌ها موفق به افزایش درآمد خود شده‌اند، اما بسیاری از آن‌ها با حاشیه سود خالص منفی یا بدون رشد قابل توجه در سود خالص مواجه هستند. تنها بهمن موتور توانسته است با رشد چشمگیر سود خالص خود وضعیت متفاوتی نسبت به سایر رقبا داشته باشد. این وضعیت نشان‌دهنده نیاز به اصلاحات استراتژیک در مدیریت هزینه‌ها و افزایش کارایی در دیگر شرکت‌های خودروساز است تا بتوانند در بلندمدت به سودآوری پایدار دست یابند.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 504635
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *