مدارس عشایری در سامانه ملی شناسنامهدار شدند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعادل رشتهای در مناطق عشایری از اولویتهای وزارتخانه است، گفت: شناسنامه مدارس عشایری برای ارتقای کیفیت یادگیری تهیه و تدوین شده است.
جهان صنعت نیوز، رضوان حکیم زاده روز جمعه در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها، اظهار کرد: برنامهریزی پشت میزهای اداری بدون مشارکت فعال معلمان و مدیران، راهبرد کارآمدی نیست. بنابراین، اولین اقدام ما تدوین برنامه راهبردی با همکاری معاونان آموزش ابتدایی استانها بود.
وی افزود: این برنامه ذیل سه محور اصلی؛ عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی و تقویت هویت ایرانی-اسلامی دانشآموزان طراحی شده است.
تدوین شناسنامه شاخصهای عملکردی برای اولین بار
معاون آموزش ابتدایی از تهیه «کارنامه عملکرد و شاخصهای کارایی درونی دوره ابتدایی» برای تمام استانها خبر داد و گفت: برای نخستین بار، شناسنامه جامع شاخصهای عملکردی را تدوین کردیم تا وضعیت موجود را بهدقت بررسی و اهداف آینده را مشخص سازیم.
حکیمزاده با اشاره به تفاهمنامههای امضا شده با استانها، از مدیران جدید خواست این برنامه را پیگیری کنند و گفت: بررسی روند رشد شاخصهایی مانند نرخ تکرار پایه و پوشش تحصیلی باید در دستور کار جلسات مناطق قرار گیرد.
تحول در روشهای یادگیری با رویکرد مشارکتی
وی با اشاره به سیاستهای دولت چهاردهم در اولویتدادن به آموزش و پرورش، گفت: یکی از برنامههای اصلی ما، تحول در روشهای آموزش و ایجاد محیطهای یادگیری پویاست.
به گفته وی. دانشآموزان باید بهعنوان یادگیرندگان فعال در فرآیند آموزش دیده شوند.
حکیمزاده از راهاندازی «سامانه اجتماعات یادگیری معلمان» با حضور نزدیک به ۳۰۰ هزار آموزگار خبر داد و افزود: معلمان در این سامانه نیازهای آموزشی خود را ثبت و از بانک محتوای تولید شده استفاده میکنند. همچنین، سناریوهای تدریس فعال مبتنی بر کار گروهی در حال تدوین است.
طرح حامی؛ حمایت از دانشآموزان با نیازهای ویژه
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش به اجرای «طرح حامی» برای حمایت آموزشی از دانشآموزان دارای ضعف تحصیلی اشاره کرد و گفت: در نوبت اول ارزشیابی، بیش از یک میلیون دانشآموز در درسهای فارسی، ریاضی و علوم نیازمند حمایت شناسایی شدند. این طرح با مشارکت شورای مدرسه و مدیران اجرا میشود.
وی تأکید کرد: پیام این طرح باید امیدبخش باشد؛ دانشآموزان باید احساس کنند یادگیری آنها برای ما مهم است، نه اینکه برچسب ضعف بخورند.
حفظ و نگهداری مدارس خیرساز مورد توجه قرار گیرد
محمدرضا جعفری مدیر عامل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز در این گردهمایی با اشاره به تمرکز رئیس جمهور بر اصل قرار دادن آموزش و پرورش، اظهار کرد:امیدوارم بتوانیم از این فرصت به خوبی استفاده کرده و مسائل آموزش و پرورش را برطرف کنیم.
وی افزود: وزیر آموزش و پرورش اولین جلسه کاری خود را با خیرین برنامه ریزی و برگزار کرد و نسبت به تکریم خیرین همت گماشت و الگویی برای استان ها شد.
مدیرعامل جامعه خیرین با یادآوری اینکه خیرین شریک راهبردی آموزش و پرورش هستند،گفت: جامعه خیرین از سال۱۳۷۷ تشکیل شد و از همان زمان در کنار آموزش و پرورش و با کمک مردم به مدرسه سازی پرداخته است.
جعفری اذعان کرد: در سال گذشته ۵۶ درصد از مدارس تحویلی به آموزش وپرورش،با مشارکت خیرین بود.
وی اظهار کرد : تعهدات خیرین از ۱۷میلیارد تومان در سال ۱۳۷۸ به بیش از ۱۸هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید.
مدیرعامل جامعه خیرین خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰۰ مجمع خیرین در حال فعالیت است و امیدواریم این کار گسترش پیدا کند و مجامع را در تمام شهرستان ها با کمک آموزش و پرورش و علاقمندان گسترش دهیم.
جعفری با تأکید بر اینکه حفظ و نگهداری مدارس خیرساز مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: جامعه خیرین در طرح مدرسه یاری، ارتقا کیفیت آموزشی مدارس را مدنظر قرار داده و به لطف خدا خیرین در برخی از استان ها در حوزه های آموزش معلمان، توزیع لوازم التحریر و تغذیه دانش آموزان اقدامات ارزنده ای داشته اند.
وی ادامه داد: تفاهم نامه بین جامعه خیرین کشور با بخش های مختلفی از جمله آموزش و پرورش منعقد شده است تا نیروگاه های خورشیدی در مدارس داشته باشیم.
جعفری با اشاره به مشوق های مالیاتی، گفت : در شهر تهران همکاری و همراهی انجمن های اولیاء و مربیان و باشگاه دانش آموزان خیر، از اتفافات خوب در حوزه مدرسه سازی و خیرین بوده است که امیدواریم در استان های دیگر نیز شکل گیرد.
۷۴ دبیرخانه وظیفه پایش و نظارت برنامه درسی را دارند
سید مصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به برنامههای تحولی معاونت آموزش متوسطه، اظهار کرد: نهضت عدالت آموزشی و ارتقاء مدارس دولتی به ویژه در مناطق محروم، مورد تأکید رئیس جمهور محترم است و ایشان برابری آموزشی را نماد یک وفاق ملی معرفی کردهاند.
وی در ادامه افزود: ما در معاونت آموزش متوسطه، انسجام بخشی به برنامههای تحولی نظام تعلیم و تربیت، توانمندسازی و تقویت شایستگی معلمان، بهرهمندی از فناوریهای نوین مثل هوش مصنوعی و توسعه حرفهای و مستمر گروههای توانمندساز را مورد تأکید قرار دادیم.
معاون آموزش متوسطه در ادامه گفت: یکی از برنامههای اصلی معاونت آموزش متوسطه ارتقاء کیفیت یاددهی – یادگیری حول دو محور تحول در کلاس درس و تحول در مدیریت آموزشگاهی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
وی بر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت در بستر همدلی، اتحاد و وفاق جمعی تأکیدکرد و ارتقا سطح تعاملات درون و برون سازمانی را از ضروریات آموزش و پرورش دانست.
منبع: ایرنا
اجتماعی و فرهنگیلینک کوتاه :